מה רואים הלילה: סדרת הדגל של HBO חוזרת להקריפ אתכם

ירחם האל על נשמותינו. ווסטוורלד עונה 4 (צילום מסך: HBO)
ירחם האל על נשמותינו. ווסטוורלד עונה 4 (צילום מסך: HBO)

"ווסטוורלד" חוזרת לעונה רביעית של מדע בדיוני פילוסופי עתיר אקשן, אסתטיקה ופיתולי עלילה על אנשים ורובוטים, רובוטים שלא יודעים שהם רובוטים, רובוטים עם נשמה ואנשים בלי נשמה. תכינו את עצמכם למיינדפאק שבין יומרנות מוצדקת לטראש נפוח

שלוש עונות של מדע בדיוני פילוסופי כבר עברו עלינו בעולם של "ווסטוורלד", ועדיין אין לנו תשובות לשאלות הגדולות כמו "מהי משמעות החיים?" ו"מהי נשמה?" אבל נראה שיוצרי הסדרה ג'ונתן נולאן וליסה ג'וי ממש עובדים על זה. העונה הרביעית של הסדרה נפתחה אמש בשאגה ועולה גם אצלנו במיידי בפלטפורמות של HOT, yes וסלקום TV, ויהי מסקרן לראות אם סדרת הדגל המושקעת הזאת של HBO תמשיך בתנופת האקשן העלילתית שהציגה בעונה השלישית או תשוב לדשדש בהתפתלויות היומרניות שאפיינו את העונה השנייה שלה. איכשהו רכבת ההרים הזאת בין סדרה מעולה לטראש נפוח היא חלק מהכיף שבה.

"ווסטוורלד", כזכור, מבוססת על ספרו של מייקל קרייטון מ-1973 שמתאר מין דיסנילנד של רובוטים שיוצאים מדעתם ותוקפים את בני האדם. הסדרה לקחה את הרעיון הזה, עדכנה אותו ושכללה אותו, ובעונה הקודמת פרצה לחלוטין את גבולותיו של הסיפור המקורי ודהרה אל העולם הפתוח. המרד והנקמה של הרובוטים בבני האדם שהתעללו בהם מעלה כמובן שלל שאלות מוסריות, אבל הסדרה עם האסתטיקה המהפנטת עסוקה הרבה יותר בלנסות ולחולל מיינדפאק בקרב צופיה הנאמנים, להכריח אותם לחשוב. הצורך לאמץ את המחשבה תוך כדי הצפייה – חוויה נדירה בטלוויזיה של ימינו – הוא גם חלק ממה שכיף בה.

"ווסטוורלד" היא אחת מסדרות המד"ב הבולטות של הזמן הזה, ב-HBO מאוד קיוו שהיא תירש את הפופולריות של "משחקי הכס", וזה לא קרה ולא היה קרוב לקרות. אבל לפי הטריילרים והפרק הראשון מסתמן שהקאסט המצוין של הסדרה (בעיקר אד האריס המעולה ואוון רייצ'ל ווד הנפלאה, אבל גם ארון פול מ"שובר שורות" וטסה תומפסון) חוזר במלואו לעוד סיבוב של טוויסטים עלילתיים בלתי פוסקים, בין רובוטים, רובוטים שלא יודעים שהם רובוטים, אנשים שחושבים שהם רובוטים אבל הם לא רובוטים והסדרה ממשיכה להתפתח בכיוונים מקריפים ומלחיצים, וכבר באמת קצת קשה לדעת בדיוק לטובת מי אנחנו אמורים להיות. גם זה חלק מהכיף.

>> "ווסטוורלד 4", פרק חדש מדי יום שני ב-HOT, yes וסלקום TV