מה רואים הלילה: הפנטזיה הנורווגית שחירפנה את צופי נטפליקס

פינאלה שעוד ידברו עליו שנים. דיוויד סטאקסטון ב"רגנארוק" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)
פינאלה שעוד ידברו עליו שנים. דיוויד סטאקסטון ב"רגנארוק" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)

כזה פיניש מזמן לא ראינו: במשך שלוש עונות הצליחה "ראגנארוק" הנורווגית לרענן את הסיפור של אל הרעם ת'ור, והיוצר אדם פרייס ("בורגן") נראה כמי שיכול להתחיל לחפש וילה בהוליווד, אבל אז הגיע אחד מפרקי הפינאלה המקוממים ביותר בכל הזמנים, ועכשיו כל העולם כועס מאוד. צפו ושצפו

30 באוגוסט 2023

כזה כבר מזמן לא היה לנו: פרק פינאלה שמצליח להוציא מדעתם את כל צופיו ולסחוט מהם כמויות אדירות של זעם מסביב לעולם. כבר ראינו סדרות גדולות לא מעטות מנצלות את הפרק האחרון שלהן כדי להתאבד. הסיום של "אבודים" היה כנראה גרוע יותר, הסיום של "באטלסטאר גלקטיקה" היה כנראה מטופש יותר, אבל הפרק שסגר את "ראגנארוק" הוא בפירוש אקט של טירוף מוחלט מצד יוצריו כמותו לא נראה זה עשורים.

מבלי להיכנס לספוילרים שיהרסו לכם את חוויית הכעס המזככת ביותר שצופה טלוויזיה יכול לחוש – ענן שחור, רעיל ומפעפע של תיעוב ארסי על השעות שנגנבו מחייו על ידי מסך זכוכית מחליף צבעים – אפשר רק לומר ששווה לראות את שלוש העונות של הלהיט הנורווגי מבית היוצר הנטפליקסי, 18 פרקים בסך הכל, כדי לחוות את התחושה הנדירה הזאת שהיא מנת חלקם של צופי "ראגנארוק" ההמומים.

זו אחת הסדרות המצליחות ביותר של נטפליקס שנוצרו מחוץ לארצות הברית, בעיקר בקרב בני נוער וצעירים, והיא נותנת את הטייק הנורווגי על עלילותיו של אל הרעם ת'ור ושאר חבריו למיתולוגיה הנורדית מוואלהאלה שהעולם פגש בסרטי מארוול. זה טייק שמפגיש בין סדרת נואר סקנדינבית לדרמת התבגרות לסרט אימה ופנטזיה, ועבור מי שחובב את שלושת הז'אנרים הטריק הזה עבד לא רע בכלל במשך 17 פרקים.

במרכז הסדרה נמצא מאגנה, נער נורווגי יפה תואר שחי בעיירה נורווגית בקצה העולם, ומגלה להפתעתו שהוא גלגולו העכשווי של אל הרעם הפופולרי, עם הפטיש שלו והכל. מולו מתייצבים בני משפחת יוטול, שבבעלותה מפעלים תעשייתיים באיזור העיירה שמחוללים בה אסון אקולוגי מתמשך, המתגלים כיצורי יונטאר מיתולוגיים שאינם אנושיים כלל. וכך, האפוקליפסה האקלימית שברקע משתלבת יפה באפוקליפסה של קרבות האלים במפלצות, והשמחה רבה.

אבל אחרי שלוש עונות שבהן התבשל קרב אדירים בין טוב לרע, בפרק שבו אמורה הייתה להתרחש ההתנגשות הסופית והמכרעת ביניהם – יוצרי הסדרה עשו תרגיל מסריח והשאירו את הצופים להתחרפן, לתלוש שיערות ולצווח במלוא החימה. ההערכות היו ש"ראגנארוק" תהפוך את דיוויד סטאקטון לכוכב בינלאומי אחרי התפקיד הראשי העסיסי והמוצלח שלו בסדרה, ושהיוצר שלה, אדם פרייס, שהביא לעולם קודם לכן את "בורגן", יכול גם הוא להתחיל לחפש וילה בהוליווד. אחרי פרק הסיום הזה כבר בכלל לא בטוח.
>> "ראגנארוק", עונה 3, שישה פרקים, עכשיו בנטפליקס