להציל את הלילה: כן, גם המונדו 2000 הוא מוסד תרבותי

מונדו 2000 (צילום: ספיר קוסה)
מונדו 2000 (צילום: ספיר קוסה)

המונדו 2000, ממוקדי השמחה הגדולים בלילה התל אביבי, יוצא לקמפיין הדסטארט כדי לשרוד את משבר הקורונה. הבעלים-מנהל יואב הלוי בטור אישי כואב ונחוש: "אנחנו קהילה ענקית שמקיימת את התרבות הזאת והיא חשובה לה"

>> לתמיכה בקמפיין ההדסטארט של מונדו 2000 (אתם יודעים מה לעשות)

מונדו 2000, למי שלא מכיר, הוא אפר-אנדרגראונד רסטו-קלאב ששוכן על גג מעל שוק לוינסקי. מתחם רופ-טופ סופ״שי, האנג שאוכלים בו אוכל טעים עם אמירה ורגש של שף אליעד דנון, מקום שרוקדים או צוללים בו בסלון מחבק עם תוכן מוזיקלי מהודק. כשעלינו במעלית אליו, חבורה של אנשים מעולמות שונים של תרבות חיי הלילה, ידענו שבא לנו לקחת את החוויות שאנחנו אוהבים לקצה חדש ולרדת לפרטים הכי קטנים.

בזמן מהיר יחסית הצלחנו לבנות קהילה שאוהבת את הרוח סביב המונדו, שהכייפנות הזאת בדיוק בשבילה. ביחד עם מעגלי חברים מדהימים וקהל צבעוני מהעיר ומחוצה לה, האנרגיה של המקום הזה עשתה הד שהפתיע גם אותנו. זה רק דחף אותנו עוד יותר קדימה.

"באמת ובתמים חשבנו שהמדינה תעזור. יש פה תעשייה שלמה ומשמעותית שלא תצליח לצאת מהבור הזה. אין ערוץ פורמלי דרכו עובר מידע אלינו בעלי העסקים. פשוט יושבים ומחכים בלי מושג לאן זה הולך" (יואב הלוי, מונדו 2000)

אבל עם כמה שהיינו פנטזיונרים, על הקורונה הזאת לא ידענו לחלום. צריך להבין משהו: עסקים מהסוג שלנו חיים על המחזור, נעזרים באשראי מספקים על מנת להצליח להתגלגל. רוצים לבקר אותנו? תפדאל. אנחנו יודעים שזו הדרך לקיים את התרבות הזאת שכל כך חשובה לנו וזורמת לנו ולעוד מאות אלפי אנשים בדם. אנחנו מספקים עבודה להמון צעירים ואנשי מקצוע. אנחנו מהווים חלק משמעותי מאוד בענף התיירות והמיתוג של ישראל כמדינה מערבית, מתקדמת, ליברלית. משלמים מיסים! המון! תמיד!  וכן, בוחרים לעשות את זה גם בדינמיקה הכלכלית הבעייתית הזאת.

"בתקשורת המילה 'בר' לא נאמרה פעם אחת מתחילת המשבר". מונדו 2000 (צילום: פאשה מאץ)
"בתקשורת המילה 'בר' לא נאמרה פעם אחת מתחילת המשבר". מונדו 2000 (צילום: פאשה מאץ)

באמת ובתמים חשבנו שהמדינה תעזור. וכמו שזה נראה יש פה תעשייה שלמה ומשמעותית שלא תצליח לצאת מהבור הזה. אין עדכון רישמי כמעט על כלום, אנחנו ניזונים רק מהתקשורת ושמועות הווטסאפ כמו כולם. אין ערוץ פורמלי דרכו עובר מידע אלינו בעלי העסקים.
אנחנו מבזבזים ימים שלמים על תוכניות מבוססות ניחושים, על הנחיות והגבלות שאולי יונחתו עלינו ואולי לא, פשוט יושבים ומחכים בלי מושג לאן זה הולך.

ההטבה היחידה שאנחנו מכירים – וגם אותה עוד לא מקבלים – היא מענק דיפרנציאלי על ההוצעות הקבועות. טיפה בים, לא יותר. ההלוואות שדוברו על ידי ראש הממשלה וחבריו, להן המדינה תערוב בבנקים ב-15 אחוז בלבד, גרמו לבנק לצחוק על הבקשה שלנו להלוואה. בתקשורת המילה "בר" לא נאמרה פעם אחת מתחילת המשבר (שלא נדבר על "רסטו-קלאב") ויש תחושה שלמישהו למעלה נוח להוציא אותנו "הבאד בויז" מהמשוואה של הפיצויים ומההכרה כמוסד תרבותי.

"נקבל אשראי מהאנשים שאוהבים את מה שאנחנו עושים". יואב הלוי, מונדו 2000 (צילום: פאשה מאץ)
"נקבל אשראי מהאנשים שאוהבים את מה שאנחנו עושים". יואב הלוי, מונדו 2000 (צילום: פאשה מאץ)

אנחנו לא מרגישים כאלה משונים. אנחנו מרגישים שכולנו ביחד מייצגים זרם תרבותי משמעותי ומתקדם שמורכב מאוכלוסייה נהדרת שתורמת למדינה ומשלמת מיסים, תרבות שבנויה על ערכים של כבוד למרחב וערבות הדדית, תרבות שמייבאת ומייצאת אין ספור שגרירים שמספרים את הסיפור היפה של תל אביב, של ישראל, מדינה מוטרפת שאסקפיזם במציאות שלה הוא מוצר צריכה בסיסי ואי אפשר להתעלם ממנו.

במקום לסמוך על השותפים שלנו מרשויות המיסים והביטוח הלאומי, החלטנו  להסתכל פנימה ולהבין שיש לנו על מי לסמוך: אנחנו קהילה ענקית שמקיימת את תרבות הפנאי הזאת והיא חשובה לה. החלטנו לפנות להדסטארט, להציע לחברים וללקוחות שלנו לרכוש תמורות שוות עכשיו ולממש אותם ברגע שנחזור לעבוד. זה יעזור לנו לקיים תזרים והזמנת סחורה כדי להתחיל להניע את הגלגלים מחדש. ללקוח זה פשוט מוזיל את החוויה בעתיד. הכי פשוט. זו אינה תרומה. זו כלכלה אחרת. אם המדינה לא נותנת את אשראי, נקבל אותו מהאנשים שאוהבים את מה שאנחנו עושים.

>> יואב הלוי הוא בעלים-מנהל במונדו 2000, מפיק אירועים ומנהל תוכן ושיווק