עוד לפני טקס האוסקר: "אופנהיימר" ניצח ו"ברבי" קיבלה סטירה

בארבינהיימר. צילומי מסך: "בארבי" ו-"אופנהיימר"
בארבינהיימר. צילומי מסך: "בארבי" ו-"אופנהיימר"

תדהמה וזעם: רשימת המועמדים לפרסי האקדמיה לקולנוע, שיחולקו בפעם ה-96 בהוליווד בחודש מרץ, אינה כוללת את הבמאית גרטה גרוויג ("ברבי") ואת השחקנית מרגו רובי ("ברבי"). "אופנהיימר" עם 13 מועמדויות, "מסכנים שכאלה" עם 11, סקורסזה עם 10. בוז לפטריארכיה!

דרמה גדולה בהוליווד, כמו שהוליווד אוהבת, במרוץ אל פסלי האוסקר הנכספים: עם הכרזת המועמדויות היום אחר הצהריים התברר כי את המירוץ מובילה "אופנהיימר" עם 13 מועמדויות, מיד אחריה "מסכנים שכאלה" המפתיעה עם 11 מועמדויות ו"רוצחי פרח הירח" של מרטין סקורסזה עם 10 מועמדויות. ומי קופחה ואף נדחקה במרבית הקטגוריות מרכזיות? "ברבי" עם 8 מועמדויות בלבד.

אחרי עונה שלמה של טקסי פרסים שבהם נחשבו "ברבי" ו"אופנהיימר" לטוענים המרכזיים לכתר האוסקר, ואחרי שהרימו כמעט לבדם את הקיץ האחרון בבתי הקולנוע, דווקא על קו הסיום בחרו אנשי האקדמיה לקולנוע שלא להעניק מועמדויות לגרטה גרוויג ולמרגו רובי בקטגוריית הבימוי והמשחק, אבל כן לריאן גוסלינג על תפקיד משנה (וגם לאמריקה פררה). בטח יש כאן משהו אירוני שאפשר לומר על הטייק הפמיניסטי של "ברבי" מול המציאות שעומד במרכזו של הסרט.

"ברבי" כן זכתה במועמדות לסרט הטוב ביותר, אך שם היא מתמודדת מול "רוצחי פרח הירח", "אופנהיימר" ו"מסכנים שכאלה", כמו גם מול "נשארים לחג", ,אנטומיה של נפילה" ו"אזור העניין", כולם בעלי סיכויים טובים יותר. חוץ מהביזוי של "ברבי", ספגו גם ליאונרדו דיקפריו ("רוצחי פרח הירח"), נטלי פורטמן וג'וליאן מור ("מאי דצמבר") התעלמות מוחלטת מחברי האקדמיה למרות הופעותיהם המרשימות.

יש גם שתי נקודות ישראלית משמחת: "מכתב לחזיר", סרטה של האנימטורית טל קנטור (עשו לעצמכם טובה וצפו בסרטון המייקינג-אוף המצ"ב פה למטה), מועמד בקטגוריית סרט האנימציה הקצר הטוב ביותר ולפחות לפי הטריילר שלו נראה כמו זוכה ראוי. "גולדה" של גיא נתיב אסף מועמדות ראויה מאוד בקטגוריית השיער והאיפור.

בטבלה הפנימית של תאגידי הבידור ההוליוודיים מובילה הענקית דיסני, עם 20 מועמדויות בסך הכל, כשמאחוריה נושפות ורושפות נטפליקס וקומקאסט עם 18 מועמדויות. הקרבות המסקרנים של הטקס שיתקיים ב-10 במרץ, מלבד קטגוריית הסרט הטוב ביותר, צפויים להיערך סביב קטגוריית שחקן המשנה (רוברט דה נירו, רוברט דאוני ג'וניור, ריאן גוסלינג ומארק רופאלו כולם בתמונה), הבימוי (נולאן וסקורסזה בן ה-81 ראש בראש), השחקנית (אמה סטון ולילי גלאדסטון כל אחת עם יד על הפסלון), והשיר הכי טוב (בילי אייליש נגד מארק רונסון, שניהם על "ברבי"). נתראה בטקס ה-96 על השטיח האדום ונקטר יחד גם אז.