מועצת העיר תל אביב אישרה הצעת חוק חדשה להפעלת בתי עסק בשבת

לאחר ששר הפנים פסל את הצעת חוק העזר העירוני הקודמת בנושא, גיבשה העירייה הצעה חדשה ומתוקנת. עיקרי ההצעה: מכסה איזורית, עדיפות לחנויות בצירים ראשיים ואיסור הפעלת עסקים בסמוך לבתי כנסת

סניף AM:PM בתל אביב. צילום: דוד פרץ
סניף AM:PM בתל אביב. צילום: דוד פרץ
10 באוגוסט 2014

עיריית תל אביב ממשיכה במאבקה כנגד החלטתו של שר הפנים, גדעון סער, לסגור את המרכולים והקיוסקים בעיר בשבת. לאחר שחוק העזר העירוני הקודם בנושא לא אושר על ידי השר, אישרה היום מועצת העיר הצעה מתוקנת לחוק. לדבריה, החוק החדש מצליח לבטא את הרוח התל אביבית הדואגת לקיום יום מנוחה בשבת, ובמקביל ממשיך לתת לתושבים את השירותים הנדרשים למימוש החופש שלהם ליהנות מיום המנוחה בדרכם.

ההצעה החדשה תחלק את העיר לאזורים עירוניים, ותקבע מכסה אזורית למספר היתרים עבור כל אזור. ההיתרים יינתנו לתקופה של שנתיים, יהיו אישיים ובלתי ניתנים להעברה, וייקבע מנגנון הגרלה או תורנות בין מבקשי ההיתרים, במקרה בו הוגשו יותר בקשות מהמכסה. מרכולים וקיוסקים הנמצאים בצירים ראשיים ומרכזים מסחריים יקבלו עדיפות, סעיף שמזכיר מאוד את החלטתו של סער להשאיר את העסקים שבתחנות הדלק ובמרכזים המסחריים פתוחים. כמו כן, העירייה מבטיחה כי תקפיד על מנגנון למניעת מטרדים והפרעות וכן תאסור פתיחה של עסקים בסמוך לבתי כנסת פעילים.  

"חוק העזר העירוני שאושר במועצת עיריית ת"א-יפו הוא חוק טוב ומאוזן, אשר מצד אחד, מצמצם את הפעילות המסחרית בת"א בשבת ובכך מונע הפיכתה ליום חול ככל הימים, ומצד שני, נותן מענה הולם לצרכים הבסיסיים של תושבי העיר. כל זאת, תוך התבססות  על הצרכים הדמוגרפים, החברתיים והדתיים השונים שיש בעיר״, אמר מיקי גיצין, חבר מועצת העיר מטעם מרצ ומנכ"ל תנועת ישראל חופשית, והוסיף: ״אני מאוד מקווה ששר הפנים ישכיל הפעם לקבל את חוק העזר של מועצת העירייה שנבחרה באופן דמוקרטי ולא יפעל משיקולים פוליטיים או אחרים בבואו לאשר את חוק".

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, מסר: "אני מאמין כי ההצעה הנוכחית בה נלקחו בחשבון ההערות השונות כפי שבאו לידי ביטוי בהחלטת השר ובפסיקת בתי המשפט בנושא – תביא בסופו של דבר להסדרת המצב החוקי שיאפשר לנו להמשיך לשמור על אותו איזון בו נשמר הערך הסוציאלי של השבת כיום המנוחה במדינת היהודים ורוב רובה של הפעילות המסחרית בעיר לא מתקיימת אך עם זאת מאפשר לכולם לקבל שירות ולהנות ביום זה על פי דרכם".

ממטה המאבק של העסקים הקטנים והמכולות נמסר בתגובה:

"חולדאי הפך את ה'ישראבלוף' לאידאולוגיה. זוהי החלטה הזויה, המתבססת על נתונים מגוחכים וכוללת הגרלה מופרכת, שלא קיימת בשום מקום אחר בארץ. ההצעה שיסגרו רק את מחצית מסניפי טיב טעם ו-am:pm, מתעלמת מחוקי המנוחה והעבודה בישראל. זהו ניסיון נוסף להונות ולמסמס את החלטות בית המשפט העליון ושר הפנים. חוק העזר יאפשר לטייקוני העיר להמשיך לעשוק את עובדיהם ולהמשיך לפגוע בעסקים הקטנים ולמנוע מהם את יום המנוחה. בעלי המכולות בעד עיר חופשית בשבת ובעד תחרות הוגנת, כאשר הציבור מבין את מניעי הטייקונים ודוחה את הניסיון הציני של התאגידים הגדולים להפוך זאת למאבק דתי".