"מישהי התקשרה כי היא לא מצאה חניה": כך מתנהל יום במוקד 106

ליום אחד הפך כתבנו למוקדן 106. הוא שמע על קריאות עזרה של חתולים תקועים במנוע, תושבים שמתלוננים בחרוזים ואפילו איומים בהתאבדות, ולא הצליח שלא להתאהב בהכלאות האדם והרובוט שעונות לנו לטלפון

מוקד 106 (צילום: נמרוד סונדרס)
מוקד 106 (צילום: נמרוד סונדרס)
10 במאי 2017

תופסים קו: תדריך הבוקר של מוקדני 106 דומה באורח מטריד לשיחה המקדימה מבצע בשטח אויב. שלומי, מנהל משמרת שרירי הלוקח את עבודתו ברצינות יתרה, מונה בפני הכוח אתגרים אקטואליים הרי גורל בחיתוך דיבור צה"לי: איסוף קרשים למדורות ל"ג בעומר, הדברות נגד יתושים, שעות פעילות החופים עם פתיחת עונה הרחצה. 13 מוקדנים שהשכימו עם שחר מקשיבים בתשומת לב רבה, ומבטם הדרוך מביע נכונות לצאת לקרב עקוב מדם – לא מול צבא אויב עשוי לבלי חת, אלא נגד ישות ערמומית ומסוכנת אף יותר: מערכת בירוקרטית מסועפת הכוללת פתחי ביוב פתוחים, פחי זבל שנגנבו על ידי חסרי בית, בעלי חיים פצועים וכן הלאה; בקיצור, קרב שרק החזקים ביותר יצליחו לשרוד בו.

מוקד 106 הוא ערוץ הקשר המרכזי בין תושבי העיר לעירייה, ועל כן עליו להתמודד עם מספרים אימתניים של פניות. בשנת 2016 נתקבלו במוקד 573,501 שיחות, והתפלגות הפניות מגוונת: 114,181 בנושאי תברואה, 94,169 בנושאי פיקוח, 59,277 בנושאי שיפור פני העיר, 40,332 בנושאי תאגיד המים, 24,663 בנושאי דרכים ומאור ו־14,707 בנושאי תנועה. השכונה שבה מדווח מספר הפניות הגבוה ביותר היא לב העיר (47,346 פניות ב־2016) ושכונות דרומיות מתאפיינות במספרים נמוכים יחסית: התקווה – 12,133, נווה שאנן – 11,504, פלורנטין – 10,688.

ביקור בחמ"ל המוקד משול לביקור בחדר בקרה עתידני, שכן כל אחד מהמוקדנים מגולל בדרכו את סיפור הפיכת האדם למכונה. במוקד העירייה אין מקום לאלתורים, גמגומים או כל אחד מן הדברים ההופכים את הגוף הדומם לבן אנוש. עבור קברניטי המוקד כל אלה אינם אלא פסולת שעם השלכתה יש לייצור אדם חדש, אדם־מכונה, אדם־מכונה־מוקדן. לפיכך המוקדנים עובדים על מערכת המכילה מאות רבות של תסריטים רלוונטיים לכל בעיה אפשרית שעלולה להטריד את מנוחתו של תושב העיר: חתול תקוע במנוע, עכברים בחצר הבניין (לעכברים בחצר פרטית פנו לתסריט אחר), תמרור חבוי או גזם עצים מושלך על המדרכה. הקלידו את המפגע הדומסטי ותמצאו תסריט רלוונטי. אם מוקדן או מוקדנית פוגשים בבעיה שאין לה תסריט ייעודי בממשק הם צוברים כוכב במשחק פנימי נושא פרסים.

הנתונים משקפים את שנת 2016 (צילום: נמרוד סונדרס)
הנתונים משקפים את שנת 2016 (צילום: נמרוד סונדרס)

אך כמו בסדרת המדע הבדיוני "ווסטוורלד", גם חלל זה נתון לשליטתו האבסולוטית של רב אמן. תפקידו הרשמי בעירייה הוא "רכז מידע", אך למעשה מדובר ברב טכנאי, אשף ביורורקרטי, שתחת ידיו נכתבו יותר תסריטים מכל פרקי "ימי חיינו" ו"היפים והאמיצים" גם יחד. שמו עדי (את השם המלא הוא לא מתיר לפרסום), וזמנו קצוב כפי שאפשר לשער: עבודתו היא לקבץ עבור המוקד אינפורמציה שמגיעה מיותר מ־100 יחידות בעירייה ולסגור את כל חורי המידע הנפערים ברגע נתון. מדובר במפלץ שנוצר בחסותה של התרבות הארגונית המודרנית, וכעת ביכולתו לקום ולהפנות את הגב ליוצריו, להילחם בביורוקרטיה האימתנית לטובתו של התושב הצנוע, לחדור לטירה הקפקאית ולעשות לאדוניה צ'קלוואין באוזן.

"צריך להיות פה סיזיפוס", מספר עדי כלוחם ותיק. "אי אפשר פשוט לבוא ולעבוד. צריך ליזום, לחפור ולהיות בקשר טוב עם מנהלי האגפים. אני במצב שבו אני כבר אובססיבי, אז המידע מגיע אליי. אם הוא לא מגיע, אני אגיע אליו גם אם אצטרך להפוך את העולם. אין דבר כזה שיהיה לי קשה לחלץ מידע מאחת היחידות, גם כי אנשים כבר מכירים אותי וגם כי במקרה הכי גרוע יש לי עוד מקורות".

איך מתגוננים מפני יונה זועמת? 

גם בגזרת המוקדנים אפשר למצוא אותה נחישות. שמוליק, שחפף אותי בתחילת דרכי הקצרה כמוקדן ליום אחד, הודה כי הוא שמח בעיקר לסייע בעניינים הקשורים בנכים; מייקל מספר בגאווה על העברה מוצלחת של סניף טיפת חלב משביצע בבוקר אותו יום עבור תושבת; דניאל הציגה שליחת צוות תיקון לשירותים הכימיים בחוף הצוק כאילו זה עתה מצאה תרופה לסרטן.

כמוקדן חובב בחפיפה השתדלתי לבצע פעולות דומות באותה החדווה. מרבית השיחות נגעו להדברת יתושים (זו העונה, כך הסבירו לי), חלק גדול גם לזבל ולהספקת פחים, והתלונות שירו לעברי חברי המערכת בקבוצת הווטסאפ היו קשורות בעיקר לחרא של כלבים. הייתה גם שיחה שבה נדרשתי להכריע בריב שכנים על חניה בשטח הבניין, בזמן שתושבת אחרת צעקה על מוקדן בטענה שהיא מותקפת על ידי יונים ואין בפיו פתרון זמין ומבטיח (מנהלת המשמרת הציעה בבדיחות הדעת שתשים כובע). לאחר מכן קיבל מייקל תלונה על אדם צועק בדרום העיר, ולשאלתי טען שהתל אביבים כבר התרגלו לצועק מלב העיר (איתי עזיזי), ואלה שמתקשרים בעניינו הם בדרך כלל לא מהעיר.

"יש לנו מתקשרת קבועה שמסיימת כל משפט בחרוזים". מוקד 106 (צילום: נמרוד סונדרס)
"יש לנו מתקשרת קבועה שמסיימת כל משפט בחרוזים". מוקד 106 (צילום: נמרוד סונדרס)

במפגש עם תודעת שירות מסורה שכזאת, קל להבין מדוע התושבים נהנים להשליך על המוקדנים את הפנטזיות האדיפליות הנסתרות ביותר. "אתמול התקשרה מישהי כי היא לא מצאה חניה", סיפרה לי דניאל ("עוד מעט הם גם ישאלו אותי מה ללבוש בבוקר", הוסיפה מוקדנית אחרת מאחוריה). "אתה מרגיש כאילו הם מחפשים ממך אישור להחנות באדום לבן. יש לנו גם מתקשרת קבועה שמסיימת כל משפט בחרוזים. לפעמים אנשים מחפשים שיקשיבו להם ולא באמת יש להם על מה להתלונן. יש כאלה שאנחנו מכירים כבר בשמות, והם כבר מכירים אותנו".

"פעם מישהו התקשר ואמר לי שהוא רוצה להתאבד", מוסיף מייקל. "נלחצתי ומיד הפניתי אליו את העובדת הסוציאלית הכוננית. אחר כך הבנתי שהוא עושה את זה באופן סדרתי, סתם כדי שיהיה לו עם מי לדבר בלילה".

סיורי "בתים מבפנים" במוקד 106 יתקיימו ביום חמישי (18.5) 16:00, 16:45 ו־17:30. ההשתתפות כרוכה בהרשמה מראש באתר בתים מבפנים