מותג הקוניאק מרטל חוגג יום הולדת 300

מרטל, מותג הקוניאק השני בגודלו בעולם שחוגג בימים אלה 300 שנה, חוזר למדפים בישראל. אבירם כץ מסביר למה זה קורה עכשיו ואיך זה ישפיע על הרגלי השתייה שלנו

מרטל
מרטל
16 באוגוסט 2015

מרטל (Martell) הוא בית הקוניאק השני בגודלו בעולם (אחרי הנסי) ואחד הוותיקים, שחוגג השנה 300 שנים להיווסדו. ובכל זאת, אל תילחצו אם השם לא מצלצל לכם מוכר. בארץ כמעט ולא ראינו מרטל בשנים האחרונות. עכשיו הוא חוזר למדפים בארץ, תחת ידיו של ייבואן חדש שנכנס לזירה המקומית: ג׳יימס ריצ׳רדסון, ההוא מהדיוטי פרי. המהלך הזה מסקרן – למעשה, מאז רפורמת המיסוי באלכוהול החיים של הדיוטי פרי הפכו להיות קשים. ההורדה הדרסטית במחירי האלכוהול היקר והאיכותי שינתה את חוקי המשחק. כבר לא צריך לחכות לטיסה כדי לשים את היד על בקבוק וויסקי טוב, אפשר לקפוץ לחנות ליד הבית ולקנות מה שרוצים באותו המחיר, אולי כמה גרושים יותר. המצב הזה גרם לג׳יימס ריצ׳רדסון לקום ולעשות מעשה, להיכנס לתחום ייבוא ושיווק אלכוהול בשוק המקומי. כניסה של שחקן גדול ומרכזי שכזה תשפיע לבטח על הרגלי השתייה שלנו. אחרי הכל זה היגיוני, כמעט מתבקש: הכוח המיתוגי של הדיוטי פרי עצום. אם בטיסה הבאה שלכם תראו נוכחות בולטת של מרטל על המדפים, אל תתפלאו. ומה שימכור בדיוטי ומה שימותג כיוקרתי ונחשב בדיוטי יסלול בקלות יחסית את הדרך למדפים בחנויות ובמסעדות בארץ. זה לפחות ההימור שלי.

לרגל החזרה של מרטל למדפים בארץ ובמסגרת חגיגות ה־300 שנה, הגיעו נציגים נבחרים מהמזקקה להעביר טעימה בארץ. גם מרטל, כמו רבים מבתי הקוניאק, הולכים עכשיו חזק על הקטע של קוניאק בתור משקה קולינרי, כזה שאפשר ללוות איתו ארוחה, ולא משהו ששותים רק בכוסות הסניפטר הארכאיות, או להבדיל, מורידים בצ׳ייסר. הייתי לא פעם בארוחות קוניאק שכאלו, ובהחלט מדובר בחוויה שונה ומעניינת, אם כי עדיין לא שוכנעתי להחליף את היין בקוניאק לצד האוכל. אבל למי אכפת, כל עוד יש קוניאק בכוס. הסגנון של מרטל הוא קוניאק מעודן ואלגנטי, הדוניסטי למדי. חלקלק וקטיפתי; יש שיגידו "נשי". ועכשיו כשהוא שוב על המדפים, הוא בהחלט שווה את תשומת הלב שלכם.

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ

Martell VS

קוניאק הבסיס של הבית, עם מתיקות נעימה, קליל למדי ומהווה אפרטיף מצוין, או לחילופין כר פורה לערבובים.

Martell VSOP

כאן כבר מרגישים המון נוכחות של עץ, עם ריחות וטעמי וניל מודגשים. קטיפתי.

Martell Cordon Bleu

הקורדון בלו הוא למעשה ספינת הדגל של מרטל, קוניאק שהוא בדרגת XO. בניגוד לגרסת ה־xo, במרטל ובכל בית אחר, הבקבוק של הקורדון בלו צנוע למראה, בבחינת קוניאק למבינים, כאלו שמתעמקים יותר בנוזל ולא בבקבוק קריסטל מהודר. זהו קוניאק אלגנטי למכביר עם שלל ריחות של פירות יבשים, פרחים ותיבול עדין. מאוזן, ארוך ומורכב ובהחלט האהוב עליי בטעימה.