האופנה הטובה: הושק המותג הישראלי הראשון לבעלי מוגבלויות

MITIKA. צילום: רותם לבל
MITIKA. צילום: רותם לבל

מתי בפעם האחרונה שמעתם על המושג אופנה נגישה? עינב בסר עזבה קריירת הייטק כדי להקים מותג האופנה הישראלי שמנגיש סטייל לכולם

16 במאי 2019

כשאנחנו חושבים על המונח "אופנה נגישה לבעלי מוגבלויות" כמעט ולא עולות לנו דוגמאות לראש. אסוס שחררו בשנה שעברה אובראול עבור נשים בכיסא גלגלים, איקאה הרימה את הכפפה עם קולקציית ליבינג נגישה לבעלי מוגבלויות, קולקציות נגישות נמצאות ברשתות כמו Target האמריקאית ובחנות האינטרנטית Able to Wear. בארץ, לעומת זאת, אין בנמצא מותג גדול אחד שבגדיו נגישים. ולא, אנחנו לא מתכוונים להעלות על המסלול נכים לשם הגימיק.

לפי World Bank Group, למעלה ממליארד בני אדם, כ-15 אחוז מאוכלוסיית העולם, חווים מוגבלות כלשהי. ובכל זאת, אנשים בעלי מוגבלות במידה רבה מודרים מתעשיית האופנה הבינלאומית. האדם הממוצע לא חושב על כך כשהוא בוחן בגדים, אך מוגבלות היא ספקטרום רחב שדורש התאמה. כפתורים, מידות, רוכסנים, מכנסיים, מעילים וחולצות הם מאתגרים ולא נגישים עבור חלק גדול מהאוכלוסייה, ונוצר מצב בו בעלי מוגבלות המגיעים בלי ממון מטורף וצבא חייטים מאחוריהם, פשוט לא יכולים להתלבש כמו שהיו רוצים.

MITIKA. צילום: רותם לבל
MITIKA. צילום: רותם לבל
MITIKA. צילום: רותם לבל
MITIKA. צילום: רותם לבל

ההבנה הזו היא שגרמה לאשת ההייטק והמעצבת עינב בסר לעבוד על מותג האופנה הישראלי הראשון לבעלי מוגבלויות, MIKITA. "בשנים האחרונות הרגשתי צורך אמיתי למצוא דרך להנגיש אופנה", היא מספרת. "זה נושא קרוב לליבי, כמה מהאנשים הקרובים ביותר אליי עם בעלי מוגבלות והבנתי שיש צורך אמיתי באופנה מכלילה, לכולם. לפרויקט הזה ניגשתי כדי לעשות שינוי אמיתי". לדבריה, אנשים עם מוגבלות חווים קושי ותסכול תוך שהם מחפשים פריטי לבוש אופנתיים, וכי רק חלק קטן מחברות האופנה העולמיות נותנות מענה לאוכלוסיה הזו. בשנתיים האחרונות היא עסקה במחקר, בהבנת הצרכים הספציפיים של בעלי מוגבלויות ובבניית קולקציה שתקלע בול. "העיצובים מתאימים לכולם", בסר מוסיפה, "גם לאנשים בעלי מוגבלויות וגם לאנשים שאינם. הרצון להיות מי שאתה ולהחצין זאת באמצעות לבוש הוא טבעי וברור, ועל הצורך הזה MIKITA באה לענות".

עינב בסר. צילום: יח"צ
עינב בסר. צילום: יח"צ

"עבורי, מדידת בגדים היא דבר מסובך", מספרת טל בן ארי, מנהלת בארגון מעוז ובעלת מוגבלות פיזית, שגילתה את המותג באחרונה דרך הרשתות החברתיות. "להתלבש זה אתגר. אצלי זה בא לידי ביטוי בעיקר בידיים והייתי צריכה למצוא דרכים יצירתיות. אחת הסיבות שאין מודעות לבעיה הזאת היא כי אנשים בעלי מוגבלות לא מראים מספיק נכונות לשינוי, כאילו זה בסדר ללכת רק עם טרנינג כל החיים. החוויות שלי מול עולם האופנה היו מסובכות ומאתגרות, לרוב מדובר גם בתאי מדידה לא נגישים. זה משהו שממש חבל שאין אליו מודעות בכלל ברשתות האופנה, ולפגוש בבגד שקל לי ללבוש זה מדהים".

MITIKA. צילום: רותם לבל
MITIKA. צילום: רותם לבל
MITIKA. צילום: רותם לבל
MITIKA. צילום: רותם לבל
MITIKA. צילום: רותם לבל
MITIKA. צילום: רותם לבל

קולקציית האביב החדשה (והראשונה) של MIKITA בהחלט נראית טוב ומציעה לבעלי מוגבלויות הרבה יותר מטרנינג. שלל חצאיות, מכנסי ג'ינס, חולצות עם רוכסנים נוחים, מכופתרות מחויטות עם טיקטקים במקום כפתורים ועוד. הפריטים מגיעים במגוון גזרות המאפשרות ישיבה נוחה, תנועה ועמידה, ופתחים מיוחדים המאפשרים לבישה עצמאית יותר. כיסים המאפשרים גישה גם בישיבה על כיסט גלגלים, מכנסיים שמאפשרים סגירה גם לאחר ישיבה וחצאיות בעלות פתיחה קדמית – כולם קיימים כדי להפוך את חווית הלבוש לפרקטית ונוחה.

טווח המחירים בקולציה: 180-350 ש"ח 
ניתן להשיג באתר mikitafashion.com