מזרח ומערב נפגשים על הבד: אמנות בבנגקוק

אמנות מודרנית במוזיאונים ואמנות מסורתית בכל מקום - תאילנד פורצת דרך באמנות

שוק Chatuchak (צילום: shutterstock)
שוק Chatuchak (צילום: shutterstock)

האמנות התאילנדית החלה לאחרונה לתפוס מעט כותרות. רעיונות חדשים ואינדיבידואליזם בולט מסיטים את האמנות התאילנדית מהסתמכות על הסגנונות הישנים – בין אם תאילנדיים מסורתיים ובין אם מערביים מודרניים – ויוצרים סגנון מקורי ומרתק.

באופן מסורתי הוגבלה האמנות התאילנדית לקישוטים דתיים במקדשים, וחל עירוב כמעט מוחלט בין תפקידו של האמן לזה של האומן. האמנים התאילנדים של ימינו חבים במידה רבה את עצמאותם האמנותית לסילפה בהיראסרי (נולד בשם קוראדו פרוצ'י) – פסל איטלקי שהקים את בית הספר הראשון לאמנות מודרנית בתאילנד באוניברסיטת סילפקורן ב-1943.

ובכל זאת, האמנות התאילנדית אולי צמחה מתוך קישוט המקדשים, אלא שבשנים האחרונות החליפו האמנים את האנונימיות שבקישוט הדתי באינדיבידואליזם קיצוני, והם עושים זאת גם על ידי טיפוח חזות והופעה בוהמיינית והשמעת מחאות ציבוריות. בכל מקרה, הסצינה הולכת ומתפתחת ונחשבת היום לאחת מהמרתקות באסיה. אמנות תאילנדית? לא מה שחשבתם.

100 Tonson

אוצרים בעלי ידע הופכים את הבית המודרניסטי הזה שהפך לגלריה, למקום מוצלח ביותר המציג בעיקר עבודות של אמנים מקומיים בעלי שם.

כתובת: 100 Soi Tonson

אתר: http://www.100tonsongallery.com

H Gallery

בית עץ תאילנדי מסורתי שהוסב לגלריה ע"י אספן האמנות האמריקאי אייץ'. ארנסט לי, ומציג אמנים מקומיים. חפשו עבודות מאת ת'אוויסאק 'לוליי' סריטהונגדי , טופ צ'אנגטראקול וסמבון הורמת'יינטונג – אמן האבסטרקט המינימליסטי. (Thaweesak 'Lolay' Srithongdee, Top Changtrakul, Somboon Hormthienthong),

כתובת: 201 Sathorn Soi 12

אתר: http://www.hgallerybkk.com

National Museum

זהו המוזיאון הציבורי הראשון של סיאם והגדול ביותר בדרום-מזרח אסיה. המוזיאון צמח בשנת 1874 מתוך אוסף המחלצות של המלך ראמה הרביעי בארמון הגדול. תוך התפתחות לאזורים הכפריים, הפך המוזיאון למקלט של עתיקות שנתפסו מידי מבריחים.

למרות חוסר תוכן מפורט לגבי המוצגים, המוזיאון עדיין מספק הצצה להיסטוריה של האמנות והתרבות התאילנדית.

בין המבנים ישנם שירותים פנימיים שהיו נדירים לאותה תקופה וכן חדר תפילה בודהיסטי. בין המוצגים השונים ישנם פריטי אמנות מהתקופה הנאוליתית ומתקופות סוקוטאי ואיותאיה, דגם בגודל אמיתי של פיל בשריון קרב ועוד.

כתובת: 4 Thanon Na Phra That

אתר: http://www.thailandmuseum.com