לא ברור מתי תושלם עבודתו של יעקב אגם על המזרקה בכיכר דיזנגוף

האמן יעקב אגם, הידוע במידה מחמירה של פרפקציוניזם, עדיין עומל על הכנת הטבעות הצבעוניות למזרקה בכיכר דיזנגוף, ולא ניתן להגיד בוודאות כי העבודה תושלם עד אירועי האירוויזיון

עבודה חסרה. המזרקה בכיכר דיזנגוף (צילום: שלומי יוסף)
עבודה חסרה. המזרקה בכיכר דיזנגוף (צילום: שלומי יוסף)
7 במרץ 2019

מי שחלף לאחרונה בכיכר דיזנגוף המחודשת ודאי הבחין שהמזרקה המיתולוגית של יעקב אגם "מים ואש" ניצבת במרכז הכיכר אפורה וחשופה. חידושם של המשולשים הצבעוניים שהונחו על טבעותיה והקנו לה את המראה הכה ייחודי ופוטוגני שלה עדיין לא הושלם – והכיכר עצמה טרם נחנכה באופן רשמי, חרף השלמת העבודות להנמכתה בנובמבר 2018.

>> לקראת האירוויזיון: "אל תחפרו לתיירים" 

בימים אלו עומל אגם על התכנון המחודש של המזרקה ובחירת הצבעים. "זה לא עבודה שנעשית כלאחר יד", הוא מבהיר. "רק בטבעת המרכזית יש כמעט 1,500 צבעים שונים זה מזה. כבר שלושה חודשים אני עובד יום ולילה על המזרקה". עד כה לא היה ברור מתי תושלם המלאכה אולם כעת הוא מצהיר כי ישתדל להשלים אותה עד אירועי האירוויזיון שיערכו בתל אביב בחודש מאי הקרוב. "גם אם זה לא יהיה באופן מלא, אני אשתדל להשלים את העבודה לפחות באופן חלקי עד חודש מאי, כך שיראו את הצבעים המחודשים של המזרקה", אומר אגם. יש לציין, בהקשר זה, שלאגם יש היסטוריה של דקדקנות מחמירה, ושפתיחתו של מוזיאון אגם בראשון לציון לוותה גם היא בעיכובים ובדו שיח מתמשך בינו לבין העירייה, לצד סירוב לשתף פעולה עם הצוות המקצועי.

פעם. כיכר דיזנגוף נטולת המזרקה. צילום: יולי גורודינסקי
פעם. כיכר דיזנגוף נטולת המזרקה. צילום: יולי גורודינסקי

באשר לכיכר דיזנגוף, טוען אגם, מלבד העובדה שמדובר בהמון צבעים שצריך לבחור ולהכין מחדש, הוא דרש שהפעם יוכנו שתי מערכות זהות למזרקה, כך שהתחזוקה שלה תהיה מיטבית. "במזרקה הישנה היו נכנסים ציפורים, אבנים או לכלוך שאנשים זרקו אליה והרבה אלמנטים נפגעו. אחרי שפירקו אותה ביקשתי להכין 'גלגל רזרבי', כך שאם משהו מתקלקל או מתבלה אחרי שלוש שנים פשוט מוציאים ומחליפים כך שהמזרקה המחודשת תחזיק גם עוד 100 שנה", מספר אגם. "העירייה אישרה את הבקשה שלי, וכעת אני צובע מחדש שתי מערכות, לכן בין היתר זה לוקח זמן – אבל בסוף זה ישתלם ויהיה אפשר לתחזק את המזרקה כמו שצריך", הוא מבטיח. "ידעתי שזה ייקח זמן, זאת יצירת אמנות מאוד מורכבת שבזמנו עבדתי עליה עשור שלם. כשדיברתי עם מהנדס העיר עודד גבולי סיכמנו – הם יחנכו את הכיכר ללא קשר ליצירה, הבהרתי שייקח זמן עד שתושלם".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר: "פרויקט כיכר דיזנגוף, הכולל את הורדתה למפלס הרחוב ושיפוצה, מספק מרחב עירוני פתוח וירוק. הפרויקט נמצא בשלב של הרצת מערכות ויסתיים עם השלמת הפסל 'מים ואש', שגווניו נתונים לאישורו של האמן יעקב אגם, אשר טרם אישר את חלקם. עד כה נצבעו הטבעות העליונה והתחתונה בלבד, וחלקי המשולשים החדשים נמצאים כעת אצל הצבע. כשיסתיים תהליך היצירה תזמין העירייה את הציבור לחנוכה הרשמית של הכיכר".