אחת למען כולן: הנפגעת שנאבקת למען ליווי משפטי לנפגעות הבאות

לייבוביץ מפגינה, אתמול בכיכר רבין. צילום:  אורן מלינוביץ
לייבוביץ מפגינה, אתמול בכיכר רבין. צילום: אורן מלינוביץ

עו"ד זיו לייבוביץ באה להגיש תלונה על אונס שעברה על ידי שני גברים, והוטרדה לכאורה על ידי השוטר שחקר אותה (ביקש שתקליד במקומו, התקשר לאחר כמה ימים). אתמול היא התייצבה בכיכר רבין למחאה על מדורי הגיהנום שעוברת כל מתלוננת - ותמשיך להתייצב שם כל מוצ"ש

15 באוגוסט 2021

ליווי משפטי לכל נפגעת מרגע הגשת התלונה, זה מה שזיו לייבוביץ, עו"ד בת 28 מתל אביב, שחיה את הסיוט של כולנו – רוצה להשיג במחאה שפתחה בה אתמול בכיכר רבין.

בפברואר האחרון הגיעה לייבוביץ להתלונן בתחנת המשטרה על אונס שעברה לכאורה בידי שני גברים, במשך לילה שלם, בעת שהייתה שיכורה ובהכרה חלקית, וגילתה לחרדתה שתלונה על אונס היא רק תחילת הסיפור.

"אולי עכשיו, אחרי שגל גברעם המהממת פתחה לנו את הדלת, עמר בר-לב ומרב מיכאלי יתנצלו גם בפניי או יתייחסו לסיפור האימה שקרה לי – נאנסת ערב שלם על ידי שני גברים ויום אחרי כשאני מגיעה למשטרה השוטר מתחיל איתי – מציע לשבת איתי לקפה, נותן לי להקליד את החקירה של עצמי, מחמיא לי שאני 'איכותית' ומתקשר אלי יומיים אחרי בשעה 22:15 מהנייד האישי שלו ל'שיחת חולין'", כתבה לייבוביץ בעמוד הפייסבוק שלה.

לייבוביץ היא אישה עם תעצומות נפש עצומות: היא לא ויתרה והגישה תלונה על השוטר, רק כדי לגלות ששתי התלונות שלה נסגרו "מחוסר תשתיות". עכשיו היא יוצאת למחאה על זכויות הנפגעות במדינה כולה.

"בפרקליטות החליטו לסגור את התיק בלי לחקור את המעורבים בכלל. במשטרה החליטו שאין ראיות להתנהגות פלילית של השוטר והעבירו את התלונה לקצין תלונות ציבור. עכשיו מסתובבים בחוץ גם שני אנסים וגם שוטר מטרידן", היא אומרת, "אבל אני לא מוותרת. נדהמתי לגלות כמה קשיים יש לנפגעות עבירות מין במישור המשפטי ואני מתכוונת לפעול כדי שזה ישתנה ונפגעות יקבלו את ההגנה שהן אמורות לקבל מהרשויות".

בחודש האחרון הרימה לייבוביץ אירוע מחאה מול הכנסת, אתמול היא הפגינה בכיכר רבין, שם היא מתכוונת להפגין מעכשיו כל מוצ"ש ב-21:00 – עד שהמדינה תקצה לכל נפגעת עורכת דין במימון המדינה, דרך לשכות הסיוע המשפטי, החל משלב הגשת התלונה במשטרה ולא רק לאחר כתב האישום כפי שקורה היום.

לייבוביץ מפגינה, אתמול בכיכר רבין. צילום: אורן מלינוביץ
לייבוביץ מפגינה, אתמול בכיכר רבין. צילום: אורן מלינוביץ

"לא ייתכן שהחלאות שאנסו אותי זכאים לסנגורים מהסנגוריה הציבורית החל משלב החקירה אבל נפגעות מקבלות עורך דין רק אם צלחנו לבד את שלב מסירת העדות במשטרה והגענו לכתב אישום, שזה רף ראייתי גבוה מאוד. כל בן אדם שלא יכול להרשות לעצמו עורך דין, זכאי דרך לשכות הסיוע המשפטי לסיוע בנושאים כמו משפחה, מקרקעין, נושאים כספיים ונזיקיים ודיני עבודה – אבל אם תקפו אותך את אמורה להסתדר לבד. לא מפתיע ש-92% מתיקי האונס נסגרים ללא כתב אישום".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מיד עם קבלת התלונה במשטרה נפתחה חקירה, במהלכה בוצעו כל פעולות החקירה הנדרשות בליווי הפרקליטות, וכן נגבו עדויות וגרסאות כל המעורבים, הכל במטרה להגיע לחקר האמת. לאחרונה הושלמה החקירה והועברה לעיון והחלטת הפרקליטות. במקביל, לאחר שהתלונה נגד השוטר נבדקה על ידי מח"ש (גוף חיצוני למשטרה) ולא עלה חשד לפלילים, הועבר הנושא לבדיקה של קצין תלונות הציבור ואנו נפעל בהתאם לתוצאותיה".