צהריים של אלימות משטרתית בתל אביב: עשרות עצורים ו-11 פצועים

כוחות גדולים לדיכוי ההתנגדות. מפגינים מול פרשי משטרה בצומת עזריאלי, היום בצהריים (צילום: אור אדר)
כוחות גדולים לדיכוי ההתנגדות. מפגינים מול פרשי משטרה בצומת עזריאלי, היום בצהריים (צילום: אור אדר)

כוחות משטרה ומג"ב גדולים החלו להפעיל בשעות הצהריים כוח לא מידתי נגד ציבור המפגינים הלא-אלים // בין המפגינים כ-11 פצועים, רובם מפגיעות רימוני הלם // מטה המאבק: "קוראים לנבחרי הציבור לעזוב את הכנסת ולהגיע לרחוב קפלן. אסור לתת להשתלטות של בן גביר על המשטרה להתרחש. זהו רגע קריטי בגורלה של האומה"

בוקר של התנגדות אזרחית רחבת היקף עבר על תל אביב, עשרות אלפים צעדו והפגינו בנקודות שונות בעיר, חסימות נקודתיות וזמניות של כבישים בוצעו בצירים מרכזיים וכ-20 מפגינים נעצרו, אך עד לשעות הצהריים עבר יום השיבוש הלאומי ללא אירועים מיוחדים. לקראת שעות הצהריים הגיעו אלפים אל ההפגנה המרכזית בין שרונה לעזריאלי ונתקלו בכוחות מג"ב גדולים שנערכו למנוע את ירידת המפגינים לאיילון. מחלף השלום נחסם על ידי המשטרה (עם לא פחות משלושה מחסומים בכל ירידה), ובשלב מסוים החלו שוטרי מג"ב לנסות ולהדוף את המפגינים הלא-אלימים באגרסיביות ותוך הפגנת כוח לא מידתי שכלל מעצרים אלימים, השלכת רימוני הלם אל תוך קהל המפגינים ושימוש במכת"זית.

מהמרכז הרפואי איכילוב נמסר בסביבות השעה 15:00" סה"כ הגיעו עד כה 11 פצועים לקבלת טיפול במחלקה לרפואה דחופה (חדר מיון) מאירועי המחאה. הפצועים סובלים מחבלות, חתכים, כוויות וחבלות בגוף. פצוע אחד אף הורד לחדר ניתוח. שניים ישארו לאשפוז".

>> מחאה, שיבושים, צעדות וחסימות כבישים: זה הלו"ז של יום השיבושים נגד ההפיכה המשטרית
>> שלטון בובות: חנות הצעצועים שמריצה בובות לתפקידים של מנכ"ליות במשרדי הממשלה

תיעוד: הרגע בו הושלך אחד מרימוני ההלם אל עבר המפגינים בעזריאלי:

מספר מפגינים נפצעו קל עד בינוני כתוצאה מהשלכת רימוני ההלם אל תוך הקהל, וקיים חשש כי אחד מהם איבד את אוזנו. במהלך המעצרים שבוצעו במקום נראה אחד השוטרים כשהוא לוחץ עם ברכו על צווארו של העצור, פרקטיקה אסורה ומסכנת חיים שגרמה להרג עצורים בכל רחבי העולם והציתה, בין היתר, את מחאת "Black Lives Matter" לאחר ששוטרים רצחו באופן זה את העצור ג'ורג' פלויד.

שוטר מוחץ את צווארו של מפגין בעזריאלי, 1.3 (צילום מסך מתוך וידיאו באדיבות מטה המאבק)
שוטר מוחץ את צווארו של מפגין בעזריאלי, 1.3 (צילום מסך מתוך וידיאו באדיבות מטה המאבק)

לקראת השעה 13:30 בצהריים החלה המשטרה להשליך רימוני הלם בכמות גדולה לעבר המון המפגינים שהתייצבו מצדה השני של צומת השלום, בצומת עם רחוב יגאל אלון, כשבצדו השני של הגשר הופעלו מכת"זיות נגד המפגינים כדי לפנות את הצומת לתנועה. ברשתות החברתיות הופצו קריאות מטעם ארגוני המחאה שקראו לציבור לבוא ולהתייצב באופן לא אלים בקפלן, מול ניסיון דיכוי ההתנגדות והפיכת המשטרה לכלי פוליטי בידיו של סוכן הכאוס ומוביל הפיכה המשטרית, איתמר בן גביר. יש לציין כי מפקד משטר המחוז, עמי אשד, שקיבל לאורך השבועות האחרונים קרדיט רב על ניהול מאופק ומסודר של האירועים ברמה המשטרתית, נמצא כעת בחופשה. בחפ"ק המשטרתי שהוקם לצורך יום השיבוש הלאומי נכח בן גביר בעצמו.

תיעוד: מכת"זיות מופעלות נגד מפגינים בצומת עזריאלי

ממטה המאבק המשותף של ארגוני המחאה נמסר בתגובה לאלימות המשטרתית הקשה כי "אנו קוראים לנבחרי הציבור לעזוב את הכנסת ולהגיע לרחוב קפלן להצטרף למפגינים. אסור לתת להשתלטות של בן גביר על המשטרה להתרחש. זהו רגע קריטי בגורלה של האומה, בואו לקפלן". נמשיך ונעדכן במקרה הצורך ובתקווה שהמשטרה תדע לרסן את כוחה.

דם של אזרחים בצומת עזריאלי, התחלנו. מחאת הדמוקרטיה, 1.3 (צילום: זאק שוורצבאום)
דם של אזרחים בצומת עזריאלי, התחלנו. מחאת הדמוקרטיה, 1.3 (צילום: זאק שוורצבאום)