מחאת פייסבוק: משתמשי הרשת החברתית נוקמים בחברה

בעקבות החלטת פייסבוק, לפיה לא יתאפשר יותר לקבל ולשלוח הודעות דרך האפליקציה הראשית של החברה, המשתמשים החליטו להראות לפייסבוק מה הם חושבים על כך

צילום מסך
צילום מסך
11 באוגוסט 2014

פייסבוק שוב הצליחה להרגיז מיליוני משתמשים ברחבי העולם בגלל החלטה עסקית מתריסה. הפעם הכעס סביב החברה של מארק צוקרברג קשור להחלטה לפצל את פונקציית ההודעות באפליקציה הראשית של החברה לכדי אפליקציה נפרדת ולמעשה מבטלת את האפשרות לשלוח או לקבל הודעות מהאפליקציה הראשית. התוצאה היא שפייסבוק באופן פסיבי מכריחה את המשתמשים שלה להוריד את יישום ההודעות שלה.

אולם, זו לא הסיבה היחידה שהמשתמשים עצבניים. בעת התקנת האפליקציה (אם לא התקנתם עדיין) תתבקשו לאפשר לפייסבוק הרשאות מחשידות למדי, למשל לאפשר לאפליקציה לבצע ללא רשותכם שיחות טלפון (עליהן תשלמו), לשלוח הודעות ללא רשותכם, לצלם תמונות וסרטוני וידיאו ללא רשותכם, להציץ ברישום השיחות שלכם ועוד. עם זאת, להגנת פייסבוק חשוב לציין שמדובר בהרשאות שיש בהם הגיון במקרים רבים , למשל האפשרות להשתמש במצלמה נועדו בשביל לאפשר לכם לצלם תמונה ולשלוח מתוך האפליקציה ללא צורך לעזוב אותה. מדובר בהרשאות שאפליקציות רבות משתמשות בהן.

החלטה זו מרגישה לרבים כמיותרת במקרה הטוב וכאינטרסנטית ושפלה במקרה הרע. פייסבוק הייתה צריכה להבין שכאשר מרבית הצרכנים לא עברו להשתמש באפליקציית המסנג'ר, זה מכיוון שהם לא ראו בכך שום יתרון או צורך.

בעקבות המהלך, באופן טבעי תפסה אפליקציית המסנג'ר את המקום הראשון בחנויות המקוונות של אפל וגוגל ברחבי העולם. המשתמשים המעוצבנים החליטו לא לשתוק והתנקמו חזרה בפייסבוק. עשרות אלפי צרכני פייסבוק דירגו את הגרסה החדשה של המסנג'ר ונתנו לה כוכב אחד בלבד. חוץ מהכוכב הבודד, רבים צירפו גם ביקורת שלילית במיוחד מלאה בטענות קשות כנגד החברה. באפסטור רואים את התוצאה בבירור מכיוון שהחנות של אפל מציגה את הדירוג של הגרסה הנוכחית. בגוגל פליי מוצג הדירוג המשוכלל של כל הגרסאות, כך שלאפליקציה יש 4 כוכבים, אך עדיין יש המון ביקורות שליליות.

צילום מסך
צילום מסך

במהלך זה פייסבוק מסתכנת באיבוד משתמשים רבים שעלולים לעבור להשתמש באפליקציה אחרת בשביל לתקשר עם משתמשים אחרים. אולם, חשוב לזכור שפייסבוק רכשה לא מזמן את אפליקציית וואטסאפ, כך שיכול להיות שמדובר בצעד מקדים למהלך גדול יותר של הטמעת וואטסאפ בשירות ההודעות של החברה או במיזוג של השניים.