מחדל יום כיפור 2: המרוץ לעיריית תל אביב-יפו השתנה בין לילה

יום כיפור של יום הכיפורים. החזית הוורודה בכיכר דיזנגוף, השבוע (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)
יום כיפור של יום הכיפורים. החזית הוורודה בכיכר דיזנגוף, השבוע (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)

המבצע החשאי של הגרעינים התורניים בעיר להקמת מתחמי תפילה בהפרדה בציבור, תוך ביזוי פסיקת בג"ץ ותקיעת האצבע בעין של הציבור הליברלי, הפכו את יום כיפור לנקודת מפנה בבחירות המקומיות. מרבית המועמדים.ות לראשות העיר ולמועצת העירייה איחרו להגיב ולא נראו בשטח. אסף זמיר: "אסור לאפשר לארגונים הללו להמשיך לפעול בעיר"

26 בספטמבר 2023

24 שעות סוערות עברו על תל אביב ביום כיפור שלא היה כמותו בעיר, לאחר שבשעות אחר הצהריים החלו להתברר מימדי הקמפיין החרד"לי נגד הדין האוסר הפרדה מגדרית בציבור: בכל רחבי העיר, כמו במבצע צבאי מאורגן, הוקמו אוהלים, במות ומתחמי תפילה עם מחיצות הפרדה כאלה ואחרות, בהפרה גסה, מפורשת ומכוונת של פסיקת בג"ץ.

ניסיון ההשתלטות הפלילי הזה על המרחב בעיר לווה באוזלת יד מוחלטת של העירייה ואגף הפיקוח, שהחליטו שלא לשלוח פקחים אל הכיכרות לאכוף את החוק למרות שנותרו שעות עד כניסת החג. המבצע הקרימינלי אף קיבלו חיזוק ממשטרת מחוז תל אביב שהגנה בפקודה מלמעלה על פורעי החוק והרהיבה לשלוח שוטרים לאכוף הפרדה מגדרית בנקודות החיכוך. בתוך שעות הפכה סוגיית הגרעינים התורניים בתל אביב לאחת השאלות המרכזיות במערכת הבחירות הנוכחית, והדינמיקה של הקמפיינים המנומנמים השתנתה בבת אחת.

במשך החג כולו נמנעו רון חולדאי ואורנה ברביבאי, המועמדים המובילים לראשות העיר, מלהגיב להתרחשות הדרמטית בעיר ולא נראו בשטח כלל, דבר שהעמיד באור שלילי את הבטחות הבחירות שלהם "לשמור על תל אביב ליברלית" ועורר זעם רב ברשתות החברתיות. עם צאת החג הגיב חולדאי לראשונה על ההתרחשויות וכתב כי "החלטתי לאחר דיון מעמיק בשילוב הגורמים העירוניים ומשטרת ישראל, חצי שעה לפני כניסת החג, לא להכניס כוחות משטרה על מנת לבצע אכיפה בערב כיפור תוך כדי קיום התפילה, על מנת לא לייצר הסלמה מיותרת ולשמור על קדושת החג" והוסיף כי "דרדור האירוע היה נותן פרס ותמונת ניצחון לגורמי הקיצון שמאיימים על העיר".

המצב בצד הקמפיין של אורנה ברביבאי לא היה טוב בהרבה, כשהמועמדת הסתפקה בציוץ קצרצר בן פחות מ-25 מילים שבו הסתפקה בתקיפתו של חולדאי מבלי להשמיע שום אמירה עקרונית בעד תושבי העיר הליברליים ונגד פורעי החוק שהגיעו בהמוניהם מחוץ לעיר כדי לתקוע אצבע בעינו של הציבור החילוני ולכפות הפרדה מגדרית בציבור למרות האיסור עליה. ברביבאי הגיעה לכיכר דיזנגוף לקראת מוצאי החג אולם לא נתנה לכך ביטוי פומבי.

דווקא המועמד הטרי במערכה על ראשות העיר, אמיר בדראן מרשימת "כולנו העיר", היה הראשון להגיב בנחרצות נגד נוכחות הגרעינים התורניים בתל אביב ופנה במכתב דחוף לחברי מועצת העיר ובו הוא מבקש מהם להתייצב ביום חמישי הקרוב בכיכר דיזנגוף, לשם צפוי להגיע סוכן הכאוס איתמר בן גביר כדי לשפוך קצת דלק על מדורת השנאה. המועמד הרביעי לראשות העיר, יובל צלנר, לא הגיב כלל ברשתות החברתיות והסתפק בצילום ישן של כיכר דיזנגוף שהועלה לחשבון האינסטגרם שלו.

גם סגנו החדש-ישן של חולדאי, אסף זמיר, פרסם פוסט מתפתל ואפולוגטי בו חזר על גרסת חולדאי להחלטה שלא לנסות ולאכוף את החוק נגד הפרדה במרחב הציבורי, אך הוסיף כי "אסור לעבור לסדר היום על הצפצוף על ההנחיות. אסור לאפשר לארגונים הללו, ובראשם ל'ראש יהודי', להמשיך לפעול בעיר ולקיים אירועים ציבוריים. לשמחתי יש מספיק ארגונים דתיים פלורליסטים וליברלים בעיר, שיכולים לקיים את האירועים הללו בעתיד".

מבין שלל המתמודדים בבחירות המקומיות הקרובות, רק מעטים הראו נוכחות ברחובות וברשתות החברתיות בזמן אמת, ובראשם ציפי ברנד שהגיעה אל כיכר דיזנגוף עוד לפני תחילת הצום כדי לתמוך במוחים נגד ההפרדה ולתקוף באגרסיביות את חולדאי: "אותי זה לא הפתיע. חולדאי במיטה בסתר עם הגרעינים האלו כבר למעלה מעשרים שנה", אמרה ברנד. "ישיבות של מרכז הרב שמקדמות אידאולוגיה זהה ל'ראש היהודי' וגרעינים תורניים אחרים בעיר מקבלים מראש העיר מבני ציבור עירוניים בחינם, מהם הם מפיצים עמדות חשוכות וערכים שמנוגדים לרוחה הליברלית של העיר שלנו. העירייה הפקירה את שדה הקרב על אורחות חיינו".

גם סגנית ראש העיר חן אריאלי, מקום שלישי ברשימתו של חולדאי, הייתה מהבודדות בשטח שהגיבו בזמן אמת וכתבה בבוקר החג ש"פרקטיקות של כיבוש מיו"ש זולגות לתוך העיר שלנו תוך שימוש ציני ביום כיפור, אנחנו לא ניתן לזה לקרות. משיחיים חמושים באקדחים לא יסתובבו ויהלכו אימים בעיר הזאת".

סגן ראש העיר לשעבר ויו"ר רשימת "חי-חילונים ירוקים" הגיב אף הוא במהלך החג ומסר בהודעה לתקשורת כי "ראש העיר רון חולדאי קיבל ממני פנייה דחופה טרום כניסת יום הכיפורים על מנת שלא יאפשר למקרים שכאלה לקרות ואף יפעיל את יחידת סל"ע כדי לאכוף כל ניסיון לקיום תפילות בהפרדה, אך הוא לא עשה זאת. פניתי אליו שוב לאחר מה שקרה בכיכר דיזנגוף ובצפון העיר וקראתי לו להתערב בדחיפות ולא לאפשר זאת שוב הערב, בתפילות נעילה, אך עד כה הוא לא השיב לי כלל. עצימת העיניים של חולדאי צריכה להדאיג עד מאד את הציבור החילוני-ליברלי בת"א-יפו וגם השתיקה הרועמת מכיוונה של אורנה ברביבאי מעוררת שאלות ותהיות רבות".

גדלתי בבית מסורתי. ביום כיפור אבא היה הולך לבית כנסת ואמא היתה מבשלת מאכלים שמקלים על העיכול ובפרט מרק עוף וגם נהגנו…

Posted by ‎מיטל להבי – Meital Lehavi‎ on Monday, September 25, 2023

גם סגנית ראש העיר מיטל להבי, העומדת בראש רשימת "חוזה-חדש-מרצ-הירוקה-במרכז", נכחה בכיכר דיזנגוף עם כניסת החג והגיבה להתרחשויות בפוסט עם צאת החג ותקפה את אנשי הגרעינים התורניים ואת מבצע האצבע בעין שלהם. "יותר ויותר נחשפת דמותם ומשנתם ועלינו לצטט את דבריהם, לשאול היכן הם מתארחים כשאינם חוזרים לבתיהם? מה מקורות המימון ואיזה חלק ממנו בשליטתנו? המאבק התחיל. יש לרשותם 64 אצבעות ושר משטרה פרטי ויש לצידנו אותנו – האנשים להם חיכינו ואנחנו צריכים להכניס אותם לעמדת התגוננות בעיר שלנו וגם כמגדלור לערים ליברליות בכל הארץ".