מחזירים את הזרם: קרוואן רווחה הוצב לטובת דיירי מאהל ארלוזורוב

בהוראת בית המשפט המחוזי הציבה עיריית תל אביב קרוואן רווחה לטובת דיירי מאהל ארלוזורוב, עם מקררים וחיבור לחשמל

מאהל ארלוזורוב. צילום: יולי גורודינסקי
מאהל ארלוזורוב. צילום: יולי גורודינסקי
22 בינואר 2015

לאחר שנתיים וחצי שבהן היו דיריי מאהל ארלוזורוב מנותקים מחשמל ומשירותים בסיסיים, בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע בשבוע שעבר כי עיריית תל אביב מחויבת להקים בגן קרוואן רווחה עירוני לטובת דיריי המאהל, למרות התנגדותה. הקרוואן נועד לשרת אך ורק את יושבי הגן והוא יכלול שני מקררים, שני קומקומים חשמליים ואפשרות לטעינת מכשירי טלפון סלולריים.

קבוצה של פעילים חברתיים היא שפנתה לבית המשפט. לטענתה העירייה לא עמדה בהתחייבויותיה להסדר שיאפשר הספקת חשמל לדרי הרחוב ומחוסרי הדיור השוהים בגן וולובלסקי. העתירה הוגשה בשל החלטת העירייה להגביל את שטח המתחם עקב עבודות פיתוח הרכבת הקלה. לטענת העותרים, קולם של השוהים לא נשמע ולא נפתרה בעייתם במתחם, כחלק מחובת המדינה לספק להם קורת גג וקיום מינימלי בכבוד.

עיריית תל אביב שללה מכל וכל את טענות העותרים. היא ציינה כי האוהלים הוקמו מכוח היתר זמני לפנים משורת הדין במסגרת המחאה החברתית. העירייה לא חלקה על זכות העותרים לדיור נאות וקיום בכבוד, אך לא סברה כי זכות זו עומדת להם בכל שטח הגן. "מצוקת הדיור בישראל", כך נטען, "אינה יכולה לבוא על פתרונה במרחב הציבורי הפתוח של עיריית תל אביב".

מאהל ארלוזורוב. צילום: יולי גורודינסקי
מאהל ארלוזורוב. צילום: יולי גורודינסקי

השופט אליהו בכר פסק שעיריית תל אביב מחויבת להקים תוך שבעה ימים קרוואן רווחה למען דרי הרחוב, להגדיל את תצרוכת החשמל במתחם ולהגביר את התאורה בגן. השופט בכר הוסיף: "אין ספק כי המצב בו מצויים העותרים נכון להיום הנו מצב המחייב שינוי. קיים צורך בתובנה הדדית בין שני הצדדים למציאת פתרון לדיירי המתחם. לבית המשפט מובן כי המדינה עושה את שהיא צריכה לעשות על פי דין אך גם צריכה להבין כי לעתים קיימים מי שיש לנהוג כלפיהם לפנים משורת הדין… עוד יובהר כי לנוכח מזג האוויר הסוער, רשמתי לפני התחייבות בא כוח העירייה בשמה לדאוג לדרי המתחם ככל שנדרש על מנת שחלילה לא יינזקו בימים קשים אלה בתנאי הקור הקשים של חורף זה".

איליאן מרשק, פעיל חברתי המלווה את המאהל, כתב בפייסבוק את הדברים הבאים: "בשורות טובות ומצוינות – בית המשפט הכריח את עיריית תל אביב לשים קרוואן רווחה לטובת דרי מאהל ארלוזורוב. לאחר שזו עשתה כל שביכולתה על מנת להימנע ממעשה בסיסי זה, ובייחוד במהלך הסערה האחרונה, על מנת למגר משטח העירייה את כלל חסרי קורת הגג כמו גם תושבי גבעת עמל הסמוכה שסולקו מאדמתם לאחרונה בסיוע אותה עיריית תל אביב".

בשיחה עם מרשק הוא הגיב להחלטת בית המשפט ואמר: "העירייה עושה הכל לכאורה כדי לפתור את הבעיות של דיירי המאהל, לדוגמת הקרוואן, אבל בפועל הם מזניחים את האנשים שגרים שם – הם שולחים שוטרים להטריד את הדיירים, מונעים הגעה של שוטרים כשבאמת צריך אותם ומונעים מיצוי זכויות בסיסיות. המצב של דיירי המאהל על הפנים – כולם בתת תנאים, ישנים באוהלי שטח, יש להם מעט קירות, מעט בדים וקצת בידוד. המצב בכי רע. צפוף מאוד. הסניטציה לא משהו ויש הרבה בעיות אישיות".

מאהל ארלוזורוב. צילום: יולי גורודינסקי
מאהל ארלוזורוב. צילום: יולי גורודינסקי

להלן תגובת עיריית תל אביב־יפו:

"בשבוע שעבר הציבה העירייה קרוואן רווחה עירוני בגן, ובו מקררים, קומקומים חשמליים ומטענים לטלפונים ניידים, כאשר בכניסה אליו נתלה שלט המתריע מפני התחברויות פירטיות לחשמל, העלולות לסכן את יושבי הגן ועוברי האורח. למרות זאת, ביום שבת נפרץ ארון החשמל ובוצעו חיבורים פירטיים אשר מהווים סכנה בטיחותית. העירייה הסדירה את הנדרש ואף תגברה את האבטחה בגן, תוך הבהרה ליושבים בו, כי לא תוכל להשלים עם התנהלות חמורה שכזו וחשיפת הציבור לסכנה.

נוסיף כי חרף העובדה שההיתר שמכוחו הוקמו האוהלים בגן הנו זמני ולצורכי מחאה, התקינה העירייה, על מנת להקל את שהותם של יושבי המקום, תאורה היקפית בגן, סיפקה שירותים כימיים, חילקה אוהלים ואף דאגה לליווי סוציאלי ליושבי המאהל. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי מדובר בגינה ציבורית שאינה מתאימה למגורים ואינה יכולה לשמש למטרה זו".