משבר האקלים

בלעדי: הבדל הטמפרטורות בין דרום ת"א לצפונה מגיע בקיץ ל-7 מעלות

על פי מחקר חדש של המעבדה העירונית לקירור המרחב הציבורי תל אביב תסבול מהתחממות של 2 מעלות בעשורים הקרובים ומספר ימי החום הקיצוני עלול להגיע ל-100 ימים בשנה

ילדה על קורקינט בתל אביב. הולך להיות הרבה יותר חם (צילום: Shutterstock)
ילדה על קורקינט בתל אביב. הולך להיות הרבה יותר חם (צילום: Shutterstock)
17 ביולי 2019

להתחממות הגלובלית יש זווית מאוד מקומית: על פי מחקר חדש שפרטיו מתפרסמים כאן לראשונה, תושבי תל אביב הולכים להרגיש את משבר האקלים על בשרם בצורה קשה מאוד בעשורים הקרובים, כאשר מי שייסבלו ממנו בעיקר יהיו תושבי השכונות הדרומיות של העיר.

על פי המעבדה העירונית לקירור המרחב הציבורי, גוף של תוכנית החוסן בעיריית תל אביב-יפו שפועל בשיתוף עם הרשות להגנת הסביבה, חוקרים מאוניברסיטת קולומביה, אוניברסיטת תל אביב ונאס"א, ב-30 השנים הקרובות תל אביב תתחמם ב-2 מעלות. וזה לא הכל: מספר הימים שבהם יש עומס חום קיצוני של יותר מ-33 מעלות יגדל משמעותית ל-30-80 ימים בשנה, ובתרחיש קיצוני של "עסקים כרגיל", כלומר שפליטות הפחמן לאטמוספירה יימשכו כרגיל, מספר הימים עלול להגיע אף ל-100 ימים בשנה.

לא כולם יסבלו מכך באופן שוויוני. תושבי דרום העיר, שבה יש פחות עצים, יותר פליטות ממכוניות, מזגנים ותעשייה, ופחות זרימה של אוויר בשל תכנון רחובות לקוי, סובלים בשיא הקיץ מטמפרטורה שגבוהה מזו שבצפון העיר ב-7 מעלות ואף יותר. לאור הנתונים הללו פועלים כיום במעבדה העירונית לקירור, בהובלת עומרי כרמון, סגן מנהל חוסן עירוני בעיריית תל אביב-יפו, להציג תוכניות לקירור איי החום המשמעותיים בתל אביב.

הכתבה המלאה תתפרסם מחר (חמישי, 18.7) בגיליון סוף השבוע של Time Out תל אביב ובאתר.