מקדימים תרופה למכה: מטפלים מסבירים כיצד לשרוד את תקופת החגים

לא חסרות סיבות להיכנס לדיכאון ולחרדה לפני החגים, אבל אם מתכוננים מראש אפשר לעבור את התקופה המפלצתית הזאת בצורה רגועה ואפילו מחזקת. שאלנו שבעה מטפלים איזוטריים יותר ופחות איך לפתוח את השנה בווייבים טובים, עם קריסטלים, צמחים וחשיבה חיובית. מקדימים תרופה למכה באווירה של מלכה

מדיטציה בתל אביב. צילום: איליה מלניקוב. דוגמנית: דריה אבירם
מדיטציה בתל אביב. צילום: איליה מלניקוב. דוגמנית: דריה אבירם
23 באוגוסט 2018

עבור רבים מאיתנו תקופת החגים היא, איך לומר, טעונה. אם אתם רגילים להתרוצץ בין העבודה האינטנסיבית לפגישה של הערב והדרינק של הלילה – ההצפה הפתאומית של ימי חופש כפויים ומפגשים משפחתיים עלולה להביא אתכם לדיסאוריינטציה ולתחושת חוסר אונים.

כתבות נוספות בפרויקט:

היינות שיצננו את שלהי הקיץ
טיפים עירוניים להישרדות בתקופת החגים
הקלאסיקות הקולינריות שתמיד עובדות

כדי להקדים תרופה למכה פנינו לפסיכולוג, מטפל ברפואה סינית, מטפל בקול ונשימה, קבליסט, יועצת אישית ומורה לרייקי שנתנו לנו את הטיפים שלהם להתמודדות עם הצונאמי הגדול, כי בתור אנשים חרדתיים אנחנו ממש לא מסתפקים בדעה של מומחה אחד. עכשיו חזרו אחרינו: "אני מצליח לנהל את חיי בשלווה ובקלות ובאיזון פנימי". אגב, יש למישהו קלונקס?

אמנו את שריר ה"לבד"

גל שטיינר, מרפא בעזרת הקול והנשימה, זמר ויוצר

"החגים מפגישים אותנו פתאום עם רגע שקט מהשגרה. נסו להכניס לשגרה שלכם כבר מעכשיו זמנים בלי שגרה, בלי טלפון, זמנים עם עצמך. זה כמו להרגיל שריר. שימו את הטלפון על מצב טיסה. הדבר הזה בעצמו מציף רגשות כי אנחנו חיים בחברה שבה אנשים מפחדים לפגוש את עצמם, אבל ככל שמתאמנים על זה, זה גם הופך להיות הזמן הכי כיף בעולם. באופן אישי חוויתי דיכאונות קשים ולהיות לבד היה הסיוט שלי, אבל ככל שתרגלתי את זה למדתי שיש לי את עצמי, וכך גם כשהייתי מוקף באנשים אחרים הייתי חזק יותר. אגב, להיות לבד זה לא בהכרח אומר לשבת בבית, אפשר ללכת לים וסתם להסתובב, העיקר לא לעשות משהו מסוים אלא פשוט להיות".

 

השתמשו בצמחים מרגיעים

בטינה ססמסקי, נטורופתית

"יש צמח קליל שנקרא ויטניה, שאין לו תופעות לוואי וגם קיים מוצר מדף מוצלח מאוד שלו. יש גם צמחים כבדים יותר, אבל אותם כבר צריך להתאים לאדם. צמחים זה כמו תרופות – אפשר להתמכר אליהם וככל שהם פועלים יותר על מערכת העצבים צריך להיזהר איתם. למשל, אם אתם על ציפרלקס, תימנעו מחומרים חזקים והישארו עם הוויטניה שמשרה שינה ועושה דברים נחמדים לגוף, אבל העיקר שתטוסו לחו"ל".

הסתכלו לבעיות שלכם בעיניים

יצחק מזרחי, קורא בקפה ומומחה לקבלה מעשית

"במקרה שבו אדם מפחד מהבדידות בחגים, אני מציע לעשות פתיחה ולראות למה הבן אדם לבד – האם זה משהו שנעשה לו, האם זה תוצאה של טראומה או תוצאה של סביבה. זה אינדיבידואלי מאוד. אומרים שלא טוב היות האדם לבדו, ולא סתם. לכן ברא לנו הקדוש ברוך הוא עזר כנגדנו. אם אנחנו לא מצליחים למצוא את העזר הזה, צריך לבדוק למה. התקופה של החגים היא קשה להרבה מאוד אנשים, זה כמו החורף בשבדיה, ששם אחוזי התאבדות עולים. לכן יש בתקופת החגים יותר פניות, בעיקר בתחום הזוגיות. זה קורה כי מפחדים שהמשפחה תציק בנושא הזה וגם כי ביום יום אנחנו עסוקים וקל לנו להצדיק לעצמנו למה אנחנו לבד. פתאום כשהזמן פנוי נגמרים התירוצים ואנחנו לא יכולים לברוח יותר מלהסתכל על עצמנו במראה; אבל לא צריך לפחד מלגלות בעיה – הבעיה האמיתית היא כשלא יודעים מה הבעיה, בדיוק כמו אצל רופא".

 

הזכירו לעצמכם שהכל זמני

ערן כ"ץ, פסיכולוג קליני

"תחושת הבדידות בחגים עלולה להיות קשה, אבל חשוב לזכור שזה מצב זמני. גם אם אתם רווקים כבר שנתיים זה עדיין מצב זמני ולא מי שאתם. הגידו לעצמכם: 'יש לי חברים, ואולי עכשיו בחג אני אהיה בלעדיהם כי הם ילכו למשפחות שלהם, אבל לכל חג יש מוצאי חג'.

במחשבה כזאת אפשר להחזיק ולהשתמש בה עד שחוזרים לשגרה, הרי מה שקשה באמת זה שהשגרה מופרת. מי שרווק, היה רווק גם לפני שהיא הופרה, אבל פתאום התחושות מתעצמות למשהו קטסטרופלי. אז שוב – הכל זמני. אני כרגע בארוחת חג, ואולי זה מרגיש נורא אבל זה ייגמר בעוד שעתיים־שלוש. התרכזו באוכל, בטעמים. קצת כמו במדיטציה".

 

קריסטלים, מנטרות ובקיצור – דוקטור תן לי הכל גם אם זה פלאסיבו

אושרת פחימה, מטפלת ברייקי ומורה לרייקי במכון ללימודי רוחניות

"אני מתחברת מאוד לקריסטלים. כמו שבשעון יש קוורץ שמניע אותו אנרגטית, כך הקריסטלים משפיעים עלינו. אפשר להצטייד ברוז קוורץ שמזוהה עם צ'קרת הלב, מעצים תחושת אהבה ואהבה עצמית, או באבן אמטיסט שמשרה רוגע, שלווה והגנה".

יעל צור, ראש סגל הוראה במכון ללימודי רוחניות, יועצת אישית, יועצת זוגית, מגשרת ומתקשרת

"אם אתם רוצים לבודד את עצמכם מאנרגיות קשות של הסביבה, אבן הטורמלין חוסמת את כל מה שקורה סביבכם ולכן היא מעולה לחגים. הסתובבו איתה עליכם, בכיס או כשרשרת – כל דרך שנוחה לכם. כדי שההשפעה של האבן באמת תיטיב אתכם, כדאי מן הסתם שמלכתחילה תהיו במצב רוח טוב, כזה ששווה לשמר אותו.

"עכשיו למנטרה: מנטרה היא מושג שחוזרים עליו. אנשים חושבים שזה סתם לעשות לעצמך שטיפת מוח, אבל זה לא, זה שימוש בהפקת צלילים שיוצרים תדר. אגב ,התנ"ך מלא לחשים, שילובים של אותיות וצלילים שיוצרים תדרים. את יכולה למצוא בתנ"ך פסוקים בתהילים שיוצרים שלווה, הגנה ואיזון, אבל את יכולה לבנות גם משפט לעצמך. דוגמה למשפט כזה היא 'אני מצליחה לנהל את חיי בשלווה ובקלות ובאיזון פנימי'. את המנטרה אומרים עשר פעמים בכל בוקר.

"כלי נוסף הוא זימון, שנקרא גם 'הכוח המדמה'. לדמיון שלנו יש יכולת גבוהה מאוד ליצור השפעה על המציאות שלנו. בפסיכולוגיה קוראים לזה מחשבה בוראת מציאות. משמעות הדבר היא שלפני אירוע שמלחיץ אותי, אני לוקחת כמה דקות עם עצמי לדמות מה יהיה שם, כפי שאני רוצה שיהיה. למשל, אני מדמיינת שבארוחה המשפחתית אחייך ואצחק וידברו איתי רק על מה שאני רוצה. או לחלופין, אם אני לא רוצה יחס אדמיין שכל תשומת הלב הולכת לאנשים אחרים. ככל שהדמיון יציב וחזק יותר, ככה המציאות זהה יותר למה שדמיינתי".

<iframe src="https://giphy.com/embed/l41Yhc0RsMYxCZ26I" width="500" height="270" frameBorder="0" class="giphy-embed" allowFullScreen></iframe><p><a href="https://giphy.com/gifs/teamcoco-advice-bo-burnham-give-up-l41Yhc0RsMYxCZ26I"></a></p>

פשוט תנשמו

שי בקלש־מן, מטפל ברפואה סינית, מורה ליוגה ומעביר סדנאות טנטרה

"קחו לעצמכם לפני האירוע חמש דקות של נשימות מודעות עם עצמכם. נשימה מודעת אומרת שאני שם לב לאיך האוויר נכנס ולאיפה הוא נכנס. עקבו אחרי האוויר – איך הוא ממלא את הבטן ואיך הוא יוצא. השאיפות עמוקות והשאיפות ארוכות. חשוב שהנשיפה תהיה ארוכה יותר מהשאיפה, אז אתם יכולים לספור למשל עד ארבע בשאיפה ועד שש בנשיפה. אחרי חמש דקות כאלה חוזרים הכי רגועים בעולם, אבל עדיף פשוט שתמצאו כבר חתן. סתם, סתם".