"מטרופולין בתנועה": האם התחבורה הציבורית בגוש דן בדרך להתייעלות?

סגני ראשי הערים של רמת גן, פתח תקווה, גבעתיים, בת ים, תל אביב וערים נוספות מתאחדים לפורום תחבורה רב עירוני, במטרה לקדם תחבורה ציבורית במטרופולין

כביש תל אביבי. צילום: Shutterstock
כביש תל אביבי. צילום: Shutterstock
8 בדצמבר 2014

פורום תחבורה רב עירוני חדש בשם ״מטרופולין בתנועה״ התכנס לראשונה בשבוע שעבר בתל אביב. מדובר ביוזמה של סגנית ראש העיר תל אביב, מיטל להבי, ובהשתתפות סגני ראשי ערים הממונים על התחבורה ברשויות המקומיות ברחבי המטרופולין. הפורום הוקם במטרה לקדם את התחבורה הציבורית בגוש דן, כחלק ממסקנות דוח ועדת טרכטנברג, שהצביעה על הצורך המיידי בהקמת רשות מטרופולינית. כעת, כשלוש שנים אחרי פרסום ההמלצות, החליטו עיריות רמת גן, פתח תקווה, גבעתיים, בת ים, רעננה, כפר סבא, ראש העין, הוד השרון ותל אביב שלא לחכות ליישומן על ידי משרד התחבורה, והרימו את הכפפה.

במפגש הראשון הציגה להבי את מצב התחבורה במטרופולין ואת החשיבות שבהקמת מערכת תחבורה ציבורית יעילה. בין היתר היא ציינה: "אם דוח טרכטנברג לא מיושם על ידי הממשלה מלמעלה למטה, חובה עלינו לפעול במסגרת הכלים שבידינו כדי ליישם את ההמלצות החשובות שעלו ממנו, מלמטה למעלה. גוש דן מתקרב ליום שבו יהפוך לפקק אחד ענקי, ואסור לנו לאפשר מצב שכזה. כדי לספק פתרונות תחבורה ל־3.5 מיליון תושבי גוש דן, יש להעביר סמכויות ממשרד התחבורה לרשויות המקומיות, בדיוק כמו באיגודן".

[interaction id="54857d121de37ef059a1179b"]

על פי נתוני המשרד להגנת הסביבה ומשרד האוצר, נהגי ישראל מבזבזים מדי יום 7.1 מיליון שעות בנסיעה אל מקום העבודה וממנו. שיעור השימוש בתחבורה ציבורית בשלוש המטרופולינים הגדולות בישראל מגיע לכ־23 אחוז בלבד, לעומת 77 אחוז ברכב פרטי. גודש התנועה והפקקים גורמים להפסדים של 15 מיליארד שקלים בשנה למשק, וההוצאה המשפחתית השנתית הממוצעת על תחבורה מגיעה לכ־6,000 ש"ח בשנה – פי 12 ממשפחה ממוצעת במדינות ה־OECD. "זה לא הגיוני שלערים כמו לונדון, פריז, מדריד, ברלין ואפילו קהיר ואתונה קיימת רשות תחבורה מטרופולינית שמתניעה את העיר, ולנו יש מטרופולין ללא רשות תחבורה", מסבירה להבי, "המנוע לשינוי התחבורה הציבורית בגוש דן יבוא רק מהרשויות המקומיות, אף על פי שהכוח לשינוי נמצא בידי המדינה ומשרד התחבורה. בפועל היכולת היא לא בידיים שלנו, והרשויות המקומיות לא מעורבות כמעט בעשייה".

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

כיצד קואליציה משותפת תועיל?

"אף על פי שלכל עיר יש זהות ואופי משלה, אנחנו חייבים לעבוד יחד על הממשקים בין הערים ולהתעלות מעל הפטריוטיות האישית של כל עיר. ישנם מספר תחומים שבהם הערים עובדות כגוש אחד – ביוב, אשפה ומים. המטרה של המפגש היא ליצור קואליציה של רשויות שתפעל יחד, ולעבור ממצב של מגיבים ליוזמים".

אבל אם הכוח בידיים של המדינה, כיצד תוכלו להשפיע?

"נמאס לי כבר להגיד שהכוח נמצא בידי הממשלה, זה תירוץ. אם קשה לנו להזיז דברים מול הממשלה, כקבוצת ערים יהיה לנו יותר כוח, ולא תהיה ברירה אלא להקשיב לנו. בניגוד להמלצת טרכטנברג ובניגוד למצב בעולם, הסמכות בתחום היא עדיין משרד התחבורה. אנחנו יכולים לשבת ולחכות או להתחיל לעשות צעדים שיגרמו להם להקשיב לנו ולהתייחס אלינו. זו המטרה של הפורום הזה. אנחנו כמובן לא יכולים לתקן מיד את התחבורה הציבורית, קודם כל אנחנו מעוניינים לייצר אמנה משותפת, להקים צוותי עבודה, לתאם מפגשים עם ראשי הערים ולהיפגש עם ראשי מערך התחבורה בארץ. בעיקרון אנחנו מעוניינים להגביר את הדיאלוג בין מחזיקי תיקי התחבורה ברשויות השונות. הרי אם יש פקק בפתח תקווה, הוא משפיע על הערים השכנות. ולכן חשוב לעבוד ולפתור דברים כגוש אחד. היינו רוצים להגיע לתוכנית אב מטרופולינית לכל גוש דן, שעיקרה פיתוח התחבורה הציבורית. יכולות הביצוע לתשתיות נמתחו עד תום, אבל בעזרת ניהול תנועה יש עוד הרבה מה לעשות".

מה הנושא הדחוף ביותר, מבחינתכם?

"הדבר הראשון שעל הפרק הוא מיסוד הקואליציה והאמנה בקול אחד עם אג׳נדה אחת ברורה. מעבר לזה אנחנו צריכים לטפל בכמה פרויקטים משותפים, כמו 'קווי 500' (קווים בין עירוניים בגוש דן), תיאומים להקמת הרכבת הקלה ועוד".