איכסה פיכסה: על מה אתם מדברים כשאתם מדברים על קאמפ?

מט גאלה 2019 - הגזמה פרועה וגועל נפש. צילום: GettyImages
מט גאלה 2019 - הגזמה פרועה וגועל נפש. צילום: GettyImages

מהמאה ה־17 בצרפת ועד למדרגות מוזיאון המטרופוליטן ב־2019. סגנון הקאמפ הצליח להתברג להגמוניית הסטייל העולמית. זה הדבר הכי טוב שקרה לעולם האופנה

15 במאי 2019

מסיבותיו הראוותניות של לואי ה־14, החזק והנודע במלכי אירופה של סוף המאה ה־17, היו מפורסמות ברחבי היבשת כחגיגות שאין דומות להן. אמנים, פילוסופים, מובילי דעת ובכירי צבא התקבצו כולם במיטב מחלצותיהם בארמון ורסאי ללילה של אופנה ושיכרון חושים. בזמן שבקרב פשוטי העם התחיל לבעבע הזעם שלימים יוביל למהפכה הצרפתית, האורחים של לואי ה־14 הגיעו לראות, להיראות ולעמוד במגוון פוזות ראוותניות ומוגזמות זה מול זה. פעולת השופוני המדוברת נצרבה בתודעה הצרפתית וקיבלה פועל משלה: Se Camper, סה קאמפ. ובעברית בת ימינו: לדפוק הופעה.

מלך השמש, לואי ה-14. צילום: Hulton Archive/Getty Images
מלך השמש, לואי ה-14. צילום: Hulton Archive/Getty Images

קילומטרים רבים וכמה מאות אחר כך, בשנת 1948, החלה להתקיים אחת מהמסורות הנוצצות והנחשבות ביותר של עולם האופנה – אירוע ההתרמה השנתי למכון התלבושות של מוזיאון המטרופוליטן שבניו יורק. מה שהתחיל בשנות ה־40 כארוחה בעלות של 50 דולר, אליה הוזמנו השמנה והסלתה של ניו יורק, הפך בשנות ה־70 לאירוע השטיח האדום הרלוונטי ביותר של השנה, מועד איפוסו של שעון האופנה העולמי – המט גאלה שבכל שנה נחגג תחת נושא אחר. ב־24 השנים האחרונות שולטת באירוע ביד רמה העורכת הראשית של מגזין ווג, אנה ווינטור, שמאשרת באופן אישי את נושא הנשף ואת רשימת המוזמנים, שמי שלא נמצא בה ייאלץ לשלם 30 אלף דולר כדי להיכנס.

אנה וינטור במט גאלה 2019. צילום: Dimitrios Kambouris/Getty Images
אנה וינטור במט גאלה 2019. צילום: Dimitrios Kambouris/Getty Images

השנה, כבמעין סגירת מעגל פואטית עם היפים והנכונים שדפקו הופעה אי שם במאה ה־17, הנושא הנבחר של המט גאלה המסורתית היה לא אחר מאשר קאמפ – גלגולו המודרני של המונח שטבעו הצרפתים המסוגננים לא הרבה לפני שפגשו בלהב הגיליוטינה. הגישה האסתטית הפוסט מודרנית הזאת הוגדרה לראשונה במאמרה מעורר ההדים של המבקרת היהודייה אמריקאית סוזן סונטג משנת 1964. במאמר, הכולל 59 הערות על קאמפ, התבססה תפיסה שבמסגרתה נבחנו מחדש היופי והקסם הטמונים במה שלרוב נחשב סר טעם ומכוער. המלאכותי, הלא טבעי, המוגזם, האירוני – הזמנה לפאר את השוק כבעל שיק, להתנתק מהגדרות חברתיות כובלות, להתעלם מקיומה של ביקורת אופנה ולשחרר את הרסן המאופק של הבורגנות. לא פלא אם כך שהתופעה מזוהה עם דראג, ג'נדר בלנדר והתרבות הקווירית – שאף התנוססו על גב החליפה שלבשה התסריטאית והשחקנית לינה וואית' על השטיח האדום. החליפה, שעוצבה בידי המעצב פייר מוס, עוטרה במשפט "Black Drag Queens Inventend Camp", עם טעות כתיב מכוונת במילה Invented כקריצה לשבירת מוסכמות ולמורשת הקהילתית שלה כאישה לסבית שחורה.

View this post on Instagram

✂️

A post shared by Lena Waithe (@lenawaithe) on

רק המעז מנצח

ההתרגשות הגדולה סביב המתלבשים של אירוע הגאלה לא איכזבה ומיטב מעצבי האופנה עמלו על תלבושות מוגזמות שיתחרו על תשומת הלב של צלמי הפפרצי. כבכל שנה צירפה אליה ווינטור ארבעה מארחים אורחים, הפעם בחרה את פליט להקת הבנים וואן דיירקשן הארי סטיילס, המנהל האמנותי של גוצ'י אלסנדרו מיקלה, טניסאית העל סרינה וויליאמס, והמלכה של עונת הטקסים האחרונה ליידי גאגא. כל אחד מהם צעד בתלבושות מרהיבות וססגוניות שהצדיקו את מעמדם כמובילי האירוע – וויליאמס בנעלי נייקי ניאוניות, ווינטור בשמלה ורודה רקומת פאייטים של שאנל, סטיילס באובראול חצי שקוף של גוצ'י וגאגא שמשכה את הכניסה על 16 דקות שבהן הציגה ארבעה לוקים שונים שעוצבו בידי ברנדון מקסוול.

בגזרת שמיטת הלסתות כיכבו בין היתר עזרא מילר, קרדי בי, ג'ארד ליטו, קייטי פרי וג'אנל מונה. מילר – שבשנים האחרונות מקבע את מעמדו כמרענן הרשמי של עולם האופנה – צעד בחליפה של ברברי ואיפור מתעתע שכלל הכפלה מרובה של זוג עיניו.

עזרא מילר במט גאלה. צילום: Jamie McCarthy/Getty Images
עזרא מילר במט גאלה. צילום: Jamie McCarthy/Getty Images

קארדי בי צעדה בשמלה אדומה ודרמטית של תום בראון, כשמאחוריה פמליה של עשרה אנשים שעזרו לה לשאת שלושה מטרים של משי, קטיפה ונוצות. פרי לבשה שנדליר בוהקת, מונה הייתה ציור מופשט ומהלך של פנים וליטו נשא בידיו את הראש שלו מפוסל בשעווה. גלימות, נוצות, פאייטים, ניאון – הכל היה מוגזם, יותר מדי, ובדיוק מה שהיינו צריכים.

קארדי בי במט גאלה. צילום: Jamie McCarthy/Getty Images
קארדי בי במט גאלה. צילום: Jamie McCarthy/Getty Images
ג'אנל מונה במט גאלה. צילום: Jamie McCarthy/Getty Images
ג'אנל מונה במט גאלה. צילום: Jamie McCarthy/Getty Images

ההיפרדות ממושגי הטעם הטוב והרע וההנכחה של חוקי משחק חדשים, זימנה לעולם התרבות והאופנה את חלק מרגעיו המסקרנים ביותר. רגעי הקאמפ הללו מוצגים בתערוכה המרכזית שלכבודה נערכה הגאלה. בחלל גדול צבוע בורוד מוצגים פריטים שונים מהיסטוריית הקאמפ האופנתית – החל מסיפורם של קרוס דרסרס אנגלים בני המאה ה־19 שהואשמו בהתנהגות לא מוסרית ועד למעצבי האופנה של ימינו. שמלת הברבור בעיצובו של מאריאן פיוסקי שלבשה ביורק לטקס האוסקר ב־2001; שמלת ונוס של תיירי מוגלר, שלבשה קארדי בי לבשה לטקס הגראמי האחרון ואינספור עבודות של מעצבים כמו אלכסנדר מקווין, וירג'יל אבלו וז'אן פול גוטייה.

קארדי בי בשמלת ונוס של תיירי מוגלר. צילום: Jon Kopaloff/Getty Images
קארדי בי בשמלת ונוס של תיירי מוגלר. צילום: Jon Kopaloff/Getty Images

View this post on Instagram

⠀ Мода для меня — это фашизм. Журналы, обслуживающие моду, диктуют: будь такой, какой велели, подчиняйся, подчиняйся, подчиняйся. Надеть вещь, которая вышла из моды, — самое страшное преступление, которое женщина может совершить. Об этом пишут так, будто за это вас ждет публичная казнь на центральной площади.???? ⠀ Бьорк Гудмундсдоттир aka @bjork ???? ⠀ За 10 минут написала этот пост на эмоциях. Перед вами результат профессионального подгорания (не путать с выгоранием). Исландское чудо и музу МакКвина не раз поливали глянцевым дерьмом журналисты, в головы которых не помещалось, например, как можно прийти на Оскар в платье-лебеде 17-летнего дизайнера Maran Pejoski. И почему этой сучке разрешено не обращать внимания на их рамки восприятия? Эпатировать и в музыке, и в кино, и в интервью, да еще и посметь быть собой на красной дорожке? ⠀ — Вам же сказано, гражданочка Гудмундсдоттир, что там надо делать: соблазнять, красоваться и стараться понравиться публике/людям из индустрии. Ножкой эть! Прыжок на месте мы расцениваем как попытку улететь. Сдадим вас на ветеринарный карантин от греха подальше, — а ведь Бьорк в 2001 году принесла на Оскар еще и клатч-яйцо! Лабала шутейки и делал вид, что пытается его отложить, ладно хоть, пожалела народ и не стала вить гнездо на красной дорожке… ⠀ Как видите, можно игнорировать массовые представления о красивом и оставаться дивой. Спустя 17 лет лебедь все там же, в сердцах людей. Ну и в отдельной статье Swan dress на Википедии. А где глянцевые давалки ярлыков? Да кто их знает… ⠀ А вы любите хулиганские образы? Или модных хулиганов?

A post shared by СТИЛЬ В БОЛЬШОМ ГОРОДЕ (@only_life_only_style) on

המעגל ההיסטורי שסוגר עולם האופנה במט גאלה הוא לא רק עם הצרפתים המדושנים של ורסאי, ומזכיר את המעגל שסגרו ביונסה וג'יי זי עם מוזיאון הלובר המלוקק והלבן בקליפ לשיר APES**T. לאורך ההיסטוריה קאמפ נשזר בסיפור חייהן של קבוצות שוליים דחויות, והשנה סוף סוף מוקם במרכז הבמה. ממלכות הדראג הצעקניות של הבמאי ג'ון ווטרס, דרך הטשטוש בין תרבות "נמוכה" ל"גבוהה" ועד ליופי שברגש מתפרץ ולא אסתטי. השנה, בפסגת התרבות שבמוזיאון חשוב כמו המטרופוליטן, יודעי הדבר, מעצבי הטעם ומכתיבי הגזרה היו כולם בליל גדול של חוסר טעם וגועל נפש. עולם האופנה מחבק את הגיליוטינה שעתידה ליפול על ההגדרות והמוסכמות החברתיות ושולח מסר לעולם שבחוץ – הלאה עם הנורמות.

דיוויין ב- pink flamingos של הבמאי ג'ון ווטרס. צילום מסך
דיוויין ב- pink flamingos של הבמאי ג'ון ווטרס. צילום מסך
לופיטה ניונגו במט גאלה. צילום: kaswai tang\gettyimages
לופיטה ניונגו במט גאלה. צילום: kaswai tang\gettyimages

חמישה פריטים קאמפיים שיגזימו אתכם:

תפרחת קיץ
פרחי חמנייה עשויים פאייטים זוהרים, כל מה שצריך לבילוי קיצי מסנוור.

איך מוגזם לך פרחוני! בגד גוף ב-TOPSHOP
איך מוגזם לך פרחוני! בגד גוף ב-TOPSHOP

117 ש"ח, Topshop

מטפחת רותחת
על רצועת התיק, על הראש או בכיס החולצה, כל לוק יכול להפוך קאמפי בשניות עם הבנדנה הנכונה.

מטפחת רותחת באורבן אאוטפיטרס. צילום: יח"צ
מטפחת רותחת באורבן אאוטפיטרס. צילום: יח"צ

45 ש"ח, Urban Outfitters

בין הבהונות
טרנד הגבריים הצבעוניות עוד רחוק מלעזוב את הרגליים שלנו, וב־Happy Socks לוקחים את זה כל הדרך לאנדי וורהול. שקפקפים מעל ויצאתם מוגזמים.

Happy socks ואנדי וורהול. צילום: יח"צ
Happy socks ואנדי וורהול. צילום: יח"צ

58 ש"ח, Happysocks.com

פוקס עלייך
שחררו את המשבצות ותעברו לפוקסייה, מהר. חולצת הסאטן הזו תחזיר מכם אור בצורה הכי טובה שיש.

ורוד פוקסיה לפנים! חולצה מאורבן אאוטפיטרס. צילום: יח"צ
ורוד פוקסיה לפנים! חולצה מאורבן אאוטפיטרס. צילום: יח"צ

175 ש"ח, Urban Outfitters

סליחה, לא
איך תתחמקו מצלמי הפפרצי בדרך הביתה מהעבודה? קצת דרמה וסממני אזהרה לא יזיקו.

לא, נו! כובע ב-Forver21. צילום: יח"צ
לא, נו! כובע ב-Forver21. צילום: יח"צ

 35 ש"ח, Forever21