רבקה מיכאלי מדברת עם תום יער על מוות, סיגריות וסופגניות

גם בגיל 77 רבקה מיכאלי היא האישה הכי שפיצית בארץ. תום יער תפסה אותה לשיחה על מוות, סיגריות וסופגניות מוגזמות

רבקה מיכאלי ב"הפושעים החדשים"
רבקה מיכאלי ב"הפושעים החדשים"
15 בדצמבר 2014

לפני שיצאתי לפגוש את רבקה מיכאלי ישבתי עם חברה והשווצתי בזה שהיום אני הולכת להכיר את הגיבורה שלי. הדגשתי כמה אני שמחה שרבקה התפנתה ותמצא שעתיים לשתות איתי תה. סיפרתי לה כמה רבקה עסוקה, והחברה הלא מפותחת שאלה אותי בזלזול של צעירים פוחזים במה היא כבר עסוקה ומה היא עושה בימים אלה וכמובן את השאלה הנצחית: "מה זה, בת כמה היא כבר?".

אז קודם כל: נכון, רבקהל'ה מבוגרת, ודבר שני, רק שתדעי שהיא עסוקה מאוד. היא משחקת בהצגות, מצטלמת לסדרה ופעם בשבוע היא מגישה תוכנית ברדיו. תאמיני לי, אמרתי לחברה – אין לה רגע… ואז הבנתי מה עומד לצאת לי מהפה ואמרתי: "פנוי". אין לה רגע פנוי. ולקחתי מונית.

אנחנו יושבות בבית שלה, במטבח. לפני רגע נכנסתי עם שתי סופגניות צבעוניות מוגזמות והיא מכינה לי תה.

פגשתי מוקדם יותר היום את אורנה בנאי.

"אוי, נהדר. אני אוהבת אותה מאוד. הייתי בחתונה של ההורים שלה, הם היו החברים הראשונים שלי לפני יוסי בנאי ז"ל".

מתי זה היה?

"את עוד לא היית בתכנון או במחשבה, לפני 50 שנה אם לא יותר. הראיתי פעם לאורנה תמונה, עכשיו רק שלא תבקשי ממני למצוא אותה בדיוק אני זורקת דברים מהבית, מנסה להיפטר ממצבורים גדולים של חפצים. אני זורקת המון. אני לא צריכה צילומי רנטגן משנות ה־50 בבית שלי! וגם אותן תמונות בשבעה עותקים? זה פילמים, מי יפתח לי? וגם ספרים שלא אקרא, תולדות ישראל בשלושה חלקים!".

אם כבר דיברנו על זקנה, לקרוא את זה בהחלט יכול לקרב אותך למוות.

"נו בטח! אז מה אני צריכה? לא, היום הכל באינטרנט. אני נפטרת מהכל".

את מעודכנת מאוד, באמת. אומרים לך על זה כל הזמן "כל הכבוד" בהתנשאות?

"כן, כל הזמן, אבל אני באמת יודעת, אני הרי ברדיו. יש תוכנית תרבות כל שבוע. חייבת להיות מעודכנת במה שקורה. אני מקבלת כל הזמן מוזיקה וספרים כדי לדבר עליהם ברדיו, ואני מגלה דברים נהדרים. הקולקטיב, למשל, אדירים! ואיינג'לסי שהם פשוט גמרו אותי, הרסו אותי! להקת השנה. באמת מהממים. כל הזמן נחשפת לדברים והסקרנות לא נרגעת".

הסופגנייה הזאת מוזרה, קצת טיפשית. מה זה המזרק הזה פה?

"אני הצלחתי לא לאכול חודשיים לא לחם ולא מתוק ועכשיו באת לי עם זה".

למה אכפת לך? את לא תשמיני מסופגנייה אחת הרי.

"לא, אבל מה עם מה שבא אחריה ומה שאכלתי אתמול?".

היית פעם שמנה?

"לא, אבל תוספת שישה ק"ג זה משמעותי למי שנראה כמו קופסה. אני אוהבת את התחושה הזאת של משמעת. של להתגבר. ואני גם מדברת על זה כל הזמן. אף אחד לא שם לב לכלום, ואני ככה מתחילה שיחות 'תראה איך ירדתי, תראה איך עליתי'".

את יפה.

"אוי, שטויות. תודה. את יודעת, בלילות אני רואה אותי בערוץ 1 לפני 25 שנה ואומרת לעצמי: 'אני ממש בסדר, למה עיניתי את עצמי כל כך? למה התנכלתי לעצמי ככה?'".

למה באמת? את יפה. את צב יפה.

"כן, נכון!".

זה אחד הדברים המשותפים לכל השיחות שניהלתי עם שאר הבנות. זה משהו שאנחנו אוהבות להתעסק בו.

"זה גם אנשים שמצטלמים הרבה וגם זאת ההתעסקות, זה מחלה. מחלה מעניינת אבל מחלה".

זה לא בא ממקום של לתפוס את הגוף ככלי עבודה שחייבים לשמור עליו?

(עם סיגריה בפה) "אם הייתי מתייחסת בכבוד אז לא הייתי ככה. את יודעת, אומרים לי כל הזמן איזה יופי את נראית ואיך לא השתנית. אני מאוד מקווה שלא נראיתי ככה לפני 25 שנה".

כמה שנים את מעשנת?

"מגיל 17 עם הפסקה של שש וחצי שנים באמצע. תעשי את החשבון".

ממ… 412 שנה.

"הייתי עם מניפסטים: כמה זה פשוט להפסיק ואיזה שטויות זה. ואז השתתפתי בסרט סטודנטים והייתי צריכה לעשן שם סיגריה ואני אומרת לכולם על הסט: 'זה שטויות, אני ברגע הפסקתי, ביום אחד!'. ואני מעשנת בסרט וזהו ומשוויצה איזה קל זה. חזרתי הביתה באותו לילה. הלכתי לישון ובאחת בלילה התעוררתי בבת אחת והלכתי לקנות אצל באבא קופסת סיגריות. וזהו".

את מצחיקה כל הזמן?

"אני יכולה להיות נורא עצובה, בשיא הדיכאון, ואז נפלטים לי הדברים הכי מצחיקים. התעלפתי לפני חודשיים, כלומר די התמוטטתי כזה על הרצפה, לא החזקתי מעמד וממש קרסתי באיזה מקום. היה שם שלומי שבן והוא ישר רץ אליי: 'רבקהל'ה את בסדר? מה קרה?' ופתחתי עיניים ואמרתי לו: 'סתם, בטח קיבלתי'. ישר הוא צחק וצעק לכולם 'היא בסדר, היא בסדר'".

תעבדי עד השנייה האחרונה?

"הייתי מוכנה. חוץ מהנסיעות, זה מה שהורג אותי".

רבקה מיכאלי ב"הפושעים החדשים"
רבקה מיכאלי ב"הפושעים החדשים"

אני לא מודעת לגיל שלי.

"גם אני לפעמים לא. בעלי ואני בני 77. לא מזמן איזה שחקן שמשחק איתי בהצגה התייתם מאביו, ואני באה הביתה ומספרת לבעלי שאבא שלו מת ואז אני אומרת 'בסדר, נו. הוא היה איש מבוגר, בן 77' ואז היה איזה דאבל טייק כזה. שנינו הבנו מה אמרתי והתחלנו לצחוק".

לא מזמן קניתי ספה והתמקחתי בשיא החום עם מוכר בשוק הפשפשים. עברה אישה שרצתה לעזור לי ואמרה לו: "די, כפרה עליך, תן לה הנחה. מסכנה, חם לה, היא פה צועקת עליך והיא בהריון".

"אוי ואבוי! זה הכי נורא".

ומה שהעליב אותי בכך זה בכלל לא הבטן השמנה, אלא העובדה שהם חשבו שאני מספיק מבוגרת בשביל להיות אימא.

"את יכולה להיות אימא בהחלט, אבל את עוד צעירה. תחשבי, אם את נניח רוצה היום לשנות כיוון ולהתחיל ללמוד רפואה, את עדיין יכולה. פעמיים. לפני כמה שנים שתי חברות שלי נסעו באוטו, ועצרה לידם משאית והנהג משאית צעק להן: "איזה אימא יפה ואיזה בת מכוערת!", ונסע. נעלם. סיפור אמיתי! ההוא נסע, ועכשיו שתיהן באותו גיל והתחילו להתווכח באוטו למי הוא התכוון – מי היפה מי המכוערת ומי בעצם נראית זקנה יותר".

תום יער. צילום: דנה מאירזון
תום יער. צילום: דנה מאירזון

אני הייתי בוחרת להיות הבת המכוערת. מה אני צריכה להיות יפה וזקנה?

"נכון, גם אני. תחשבי שעד היום לא יודעים מי האימא ומי הבת, אבל אני חושבת שאני יודעת מי יפה ומי מכוערת".

אז "מי יותר זקנה" היא בעצם גם השאלה פה.

"השאלה היא מי עשתה פחות ניתוחים".

יש לי סוד. אני מאוד לא מתחברת לתיאטרון. הוא לא מושך אותי ואני חושבת שזה דבר ארכאי. אני עצמי טיפשה או שזה דור אחר פשוט? סרט טוב או סדרה ממש יזיזו בי משהו, אבל אני לא אוהבת תיאטרון וגם לא לקרוא.

"זה לא דור, זאת את, זה טעם נרכש, אני מכירה אנשים בגילך שכבר אוהבים תיאטרון והצגות וספרים. אין כמו תיאטרון. זה תמיד איכשהו קורה לכם בסוף".

תמליצי לי על הצגה. אבל מצחיקה.

"'אוי, אליאס אליאס'. כל כך צחקתי. תלכי לראות. תמליצי לי את".

לכי ל'מייקל', את חייבת. זה מעולה, יעוף לך המוח.

"אני יודעת, אני יודעת, אני רוצה. את רואה, את כן הולכת להצגות".

הלוואי שתעשי מופע. באמת, תעשי מופע שלך, אפילו תעלי כמה הצגות. רק תספרי את כל הדברים על הזקנה והכל וזהו, יצחקו ותלכי הביתה.

"את יודעת מה? לא הייתי הולכת בעצמי למופע בידור של אישה בת 77. לא הייתי יוצאת מהבית בכלל".

הייתי באה. מכינה לך גם תה אחר כך.

"את יודעת מה? זה מעניין. אולי היום, כשיש טלפרומטר. רעיון יפה. את יודעת, ברברה סטרייסנד הרי לא הופיעה שנים, וסיפרה שלפני עשר שנים היא הופיעה בפארק שלוש פעמים ושכחה את המילים ונשבעה שלא תופיע יותר. היא עשתה הופעה לפני כמה שנים ואמרה לקהל 'תסתובבו אחורה אתם רואים?' ויש טלפרומטר ענקי עם מילים. 'זה החזיר אותי לבמה' היא אמרה".

בת כמה היא בכלל?

"72".

ילדונת. אז מה איתך, יש סיכוי?

"אם יבואו לקחת אותי מהבית שלי ולא אצטרך לעשות שפגאט למעלה ולמטה לתוך הוואן הזה, אז אולי".