אוהבת, לא נאהבת: "לאה וגולדברג" יחממו לכם את החורף

ההרכב החדש "לאה וגולדברג" התאהב בשירי המשוררת המיוסרת והחליט לתת להם בעיטה רוקנ'רולית. התוצאה: 13 שירים שינערו לכם את הלב

לאה וגולדברג. צילום: פימה שליק
לאה וגולדברג. צילום: פימה שליק
6 בנובמבר 2014

בתחילת העשור הקודם יצא בנענע דיסק האלבום הכפול והמוצלח "שרות לאה גולדברג" שבו השתתפו 30 מבצעות, אך גם לפניו זכו שלל שירים של המשוררת לביצועים בידי מוזיקאים מקומיים. בימים אלה הרכב רוק חדש בשם "לאה וגולדברג" עומד לפני הוצאת אלבום שבו יקבלו מילותיה בעיטה רוקנ'רולית ויזכו לטיפול שונה מאוד מזה שקיבלו שיריה המולחנים עד כה.

לאה וגולדברג הם אורון שרי (סולן להקת העברית המנוחה), זוגתו הזמרת אושרת תורג'מן, הבסיסט עומר חזיז והמתופף נדב גורלי (מריונטה סול). "לאה גולדברג הייתה אישה שמאוד אהבה, אך לא הייתה נאהבת", אומרת תורג'מן, "זה עניין מובחן מאוד בכתיבה שלה שבא לידי ביטוי בכובד רגשי חשוף במלוא מערומיו ובשפה שנכחדה, עברה מהעולם ואיננה".

שרי – ששר לצד תורג'מן והוא גם המלחין הראשי בהרכב – מסביר ש"היו לה כל מיני רומנים, בעיקר עם גברים מבוגרים ממנה, אך גולדברג לא הייתה נאהבת. בטקסטים התוודענו למשוררת הכותבת את עצמה במצבים קשים וחושפת אותם באופן טוטאלי".

כשתורג'מן נשאלת למה בחרו בגולדברג ולא במשוררים אחרים היא מספרת שלא הם בחרו בה, אלא היא זו שבחרה בהם. "התהלכנו בצהרי יום שישי אחד ברחובות שוק הפשפשים ונתקלנו בארגז ספרים נטוש", היא מספרת, "בין הספרים היה ספרון קטן, ילקוט שירים של לאה גולדברג. אספנו אותו ומיד קיבלנו השראה מהמילים והלחנו את השיר 'גבנו לברושים' – שיר מחאה אקולוגי שנשאר רלוונטי בימינו".

"גבינו לברושים" צפוי להיות הסינגל הראשון מתוך אלבום הבכורה של ההרכב (יש להם כבר מספיק חומרים לאלבום שני), והוא ילוּוה בקליפ שכבר צולם ונערך. "אני לא מוכנה לשיר שירים של אף משוררת אחרת!", מכריזה תורג'מן.

"סתיו", "הנהר הלבן", "העץ" ו"זוהר אחרון" הם כמה מ־13 השירים שהאלבום כולל. שרי מספר שנשבה בשיריה בתיאורי הנוף והטבע כמייצגי מצבה הנפשי של המשוררת; ותורג'מן אומרת שהשיר "דו שיח" הוא מעין דיאלוג שנוצר על ידי שרי בכך שחיבר בין שני שירים נפרדים.

"לגולדברג יש שיר ששמו 'היא' ובו היא כותבת לגבר, ושיר ששמו 'הוא' שבאותו אופן כתוב מפי גבר שכותב לאישה", היא מסבירה,"זה שיר עם מילים קשות מאוד שאורון הפך ל'דו שיח', אבל המוזיקה שלו סוחפת מאוד, מרקידה. זה רוקנ'רול".