לו הייתי ביבי

משחק חדש יכניס אתכם לנעליים של ראש ממשלת ישראל או ראש הרשות הפלסטינית. האם תדרדרו את המדינה לאינתיפאדה שלישית או שתביאו עלינו את השלום?

האם תשקרו יותר טוב ממנו? נתניהו
האם תשקרו יותר טוב ממנו? נתניהו
10 באוקטובר 2013

PeaceMaker, פרי יצירתם של אסי בורק ואריק בראון, הוא משחק מחשב חדש שמזמין את השחקן למלא את תפקיד ראש הממשלה הישראלי, או לחלופין לתפוס את מקומו של ראש הרשות הפלסטינית.

הגרפיקה אמנם לא תרשים את השחקן הממוצע, אך הממשק, המשלב פעמים רבות קטעי וידיאו מקוריים ממהדורות חדשות שונות, מצליח להעביר לשחקן את הגורמים המשפיעים, לטובה ולרעה, על הדרך לשלום במקרה הטוב, או להסלמה במקרה הרע.

בורק מכיר את המטריה הזאת לא רע. הוא שירת בעבר כקצין ביחידת 8200. כיום הוא מנהל בניו יורק את חברת המשחקים "Games for Change", ששמה לעצמה למטרה להעלות מודעות לסוגיות חברתיות ופוליטיות, לשמש כלי חינוכי דרך משחקי מחשב, מה שקרוי Social Cause Gaming.

השילוב בין הידע שרכש באגף המודיעין לבין כישורי העיצוב שרכש בלימודיו בבצלאל הופך אותו למטאור בתחום. וגם אם המשחק שפיתח לא יצליח לשנות את העולם, הוא דרך הרבה יותר מעניינת להפיג את השעמום מקנדי קראש.

מטרת המשחק, כפי שמגדיר אותה בורק, היא "לתכנן דרך אסטרטגית להגיע לשלום בין הישראלים והפלסטינים", אך לא מדובר במשימה קלה. פינית התנחלויות כראש ממשלה? זה טוב ויפה, אבל זה לא הפריע למחבל מתאבד להתפוצץ במרכז שוק מחנה יהודה בירושלים. מה גם שהצד הפלסטיני הסתפק בלכנות את פעולותיך "מתנשאות".הקולות הזועמים בכנסת שדרשו תגובה חזקה ואסרטיבית, דחקו אותך להוציא לדרך תקיפה אווירית נגד פעילי חמאס. בתור ראש הרשות הפלסטינית כל צעד ושעל, כל החלטה שלך, ילוּו בתגובות פנימיות שעלולות לעלות לך בתפקידך או להוביל לאינתיפאדה נוספת.

לאורך כל המשחק מלווים את השחקן צמד היועצים המכונים "הנץ" ו"היונה", שכנגזר משמם מנסים למשוך לימין או לשמאל. כך, הנץ לא יהסס לייעץ לך לשלוח את חייליך לכפרים הפלסטינים כדי להגביר את ביטחון אזרחיך, אך היונה תזכיר לך שלפעולה הזאת יהיו השלכות על איכות חייהם של תושבי המקום. המשחק, שפועל בעברית, בערבית ובאנגלית, זכה להצלחה שהפתיעה את מפתחיו, ועותקים ממנו אפילו נרכשו על ידי מרכז פרס לשלום.