די.ג'יי כלשהו מדטרויט*

אחרי שחרך את כל רחבות הגלובוס, מגיע fØMØ הגאורגי (*הדטרויט של ברית המועצות לשעבר) להעלות באש גם את תל אביב. ראיון עם האיש ששינה את סצנת הקלאבינג של אפריל 2014

די.ג'יי fØMØ. צילום: איליה מלניקוב
די.ג'יי fØMØ. צילום: איליה מלניקוב

זה שנים שגאורגיה נחשבת לסוד השמור של סצנת הקלאבינג המזרח אירופאית. למרות שהיא לא נהנית מההייפ של בירות מועדונים כמו ורשה או סיאול, יודעי דבר מספרים כי הגיאורגים שיכללו את האלקטרוניקה המוכרת לכדי תערובת חמימה של טכנו, האוס, דיפ קראנק ופוטוורק. את התמהיל שנוצר מכנים הבליינים המקומיים "קרייב", כמחווה לרעב העז שתוקף אותם ביציאה מרייבים באורך 41 שעות, כמקובל בטביליסי.

הנציג הבולט ביותר של הז'אנר ומי שמצליח לשמור על אישיות בימתית והשפעה מוזיקלית סוחפת הוא די.ג'יי fØMØ, הוא צ'ירוקו פון המסמרק, שיגיע לתקלט בליין התל אביבי Future Orgasm בלוקיישן סודי בדרום העיר. "הציעו לי לתקלט בבלוק מספר פעמים", מספר fØMØ, "אבל אני לא מאמין בקירות. זה באז קיל רציני". השיחה עם fØMØ מתחילה עם תהיה בנוגע למשמעות הדי.ג'יי ניים שבחר לעצמו. "כשרק התחלתי לתקלט הייתי קורא לעצמי די.ג'יי 9 (YYY) 9, אבל אחרי שגיליתי שאינדיאנים מפחדים מסוגריים החלטתי לשנות כיוון כדי לא להעליב את השבט". fØMØ, שנולד לאב גרמני ואם אינדיאנית, הגיע עם משפחתו לגאורגיה כשהיה בן שנתיים ועזב לאיי סיישל בגיל ארבע בלבד. הוא מביע תסכול מכך שמרבית האנשים לא מצליחים להגות את שמו כראוי ומשייכים אותו שלא בצדק לתופעת ה־FOMO , הפחד להפסיד. למעשה, שמו נהגה כ־פואמאה."קראתי לעצמי על שם הצ'יף המהולל של השבט ממנו הגיעה אימי. מאוד חשוב לי לשלב מוטיבים אינדיאנים גם במוזיקה שלי".

אחרי שבילה את נעוריו באיי סיישל, חזר fØMØ לביקור בגאורגיה, שם פגש במקרה בדי.ג'יי החשוב בסצנה לאותו החודש – הודהפאק איזיו – בלילה ששניהם לא ישכחו לעולם. "הלכתי לבקר את סבתא שלי בדיור המוגן בו היא גרה, ובמקרה גם הודהפאק היה שם, ביקר את סבתו. מאוחר יותר גילינו שהם חברות הכי טובות ומאהבות – כשזה גורל, זה גורל". השניים יצאו לטור של חמש שנים בדטרויט, במהלכו הכניסו 40 בחורות להריון, הקימו קומונה שסיימה את דרכה בהתאבדות המונית והובילו לפשיטת הרגל של העיר.

fØMØ ואיזיו התחילו לתקלט יחד באופן קבוע, בסטים חתרניים שנמשכו 13 שניות האחד. היחס המהפכני למוזיקה ולתקלוט העלה את הזוג על הראדר של כל העיתונאים במדינה, והם זכו לככב על השער של מגזין המוזיקה האלקטרונית I’m Better Then You וכן לערוך סטים עבור האתרים Jizz ו־סופרקאליפרג'ליסטיקאקספיאלידושס. אחרי 24 ימים של הצלחה מסחררת, השניים לא רצו יותר להיות כפופים לרצונות הלייבל בו פעלו, והחליטו להקיים את “fkjhfkj”, לייבל משל עצמם. "הקו המוזיקלי שלנו מאוד ברור", מספר fØMØ. "איגדנו סביבנו אמנים שנמצאים באותו ראש ומבינים מה הולך היום – קרייב, פוסט קרייב ודיפ קרייב. השליטה האמנותית במוזיקה שלנו שיחררה אותנו מכבלי הממסד ואנחנו מאושרים מאי פעם, למרות שיש לנו חובות בגובה 20 מיליון דולר לשוק האפור ועיקלו לנו את כל הציוד. כסף זה רק נייר ויש לי עוד פיקה בברך השניה".