שדרגו את התדמית האינטלקטואלית שלכם

פילוסופים שהם הלחם והחמאה של כל אינטלקטואל מתחיל, טריקים שירשימו את הסביבה וערוצי יוטיוב שיעזרו לכם להשכיל, ובענק, תוך זמן ממש קצר

2 במרץ 2014

פילוסופים שאתם חייבים להכיר

בין מדענים לפילוסופים, תמיד בחרו באופציה השנייה. מדע מדויק דורש מכם לזכור נוסחאות ולהבין את ההסבר לתופעה, אבל כל מה שצריך לדעת בפילוסופיה זה את הרעיון הכללי כאשר יתר השיחה יכול להתבסס על סערת בולשיט טוטאלית ומגוון מושגים לועזיים ארוכים.

וילהלם וונדט

וונדט, פסיכולוג ופילוסוף גרמני פורץ דרך, היה הראשון שטבע את המושג אינטרוספקציה – תפיסה פילוסופית שאומרת שהאדם יכול לנתח בעצמו את פעולותיו באמצעות מבט מודע להרגשתו בזמן הפעולה.

ציטוט שכדאי לזכור: "אינטרוספקציה היא תשומת הלב למה שהוא פסיבי בהכרת האדם. על ידי העובדה שאדם מודע לעצמו, הוא משתנה".

פרידריך ניטשה

קצת לפני מלחמת העולם הראשונה שהפכה את האקזיסטנציאליזם לדבר הכי חם מאז הפילוסופיה היוונית, היה ניטשה. את כל זה הוא הקדים בהגותו המדכאת. אה, וכל הקטע הזה של אלוהים מת? עוד סתירה שמטרתה לאתגר את הקורא לחשיבה ביקורתית.

ציטוט שכדאי לזכור: "האם האדם הוא פשוט טעות של אלוהים, או האם אלוהים הוא פשוט טעות של האדם?".

עמנואל קאנט

במאמץ לדקדק את ראיית עולמו למסגרת של ספר אחד יצר קאנט את "ביקורת התבונה הטהורה". את המשנה שבו ניתן לצמצם, לפי קאנט עצמו, לשלוש שאלות: "מה אני יכול לדעת?" "מה אני רשאי לעשות?" ו"למה אני רשאי לקוות?" חייבים לאהוב פילוסוף תמציתי.

ציטוט שכדאי לזכור: "אמונה: תווך בין דעה לבין ידע".

הרמב"ם

אך שנים לפני שניטשה החליט שאלוהים מת ושקאנט שאל על תקווה ועל מוסר, רבי משה בן מימון ניסה ליישב את התהיות הנ"ל עם רעיון האמונה והדת. כן,זה אותו אחד מהשקל הישן. "מורה נבוכים" – לא רק לחובבי יודאיקה.

ציטוט שכדאי לזכור: "לא תשלח שכלך אלא במה שאפשר לאדם להשיגו אבל העניין אשר אין בטבע האדם להשיגו העסק בו מזיק מאוד".

 סוקרטס

זכרו חברים: בסוף כל הגות פילוסופית יושב יווני עם חיבה לנערים. סוקרטס היה פילוסוף כה מהפכני עד שגרם לכך שכל פילוסוף שפעל לפניו ייכנס תחת הקטגוריה "קדם סוקרטי". עם שאלות בלתי פוסקות ועקשנות חסרת פשרות הוא היווה אבטיפוס לפילוסוף המודרני – נודניק.

ציטוט שכדאי לזכור: " החוכמה האמיתית והיחידה היא לדעת שאתה לא יודע כלום".

ערוצי יוטיוב שיעזרו לכם להחכים

Veritasium

בין ניסויים מגניבים, עובדות מפתיעות וראיונות קלילים עם זוכי פרס נובל, הערוץ וריטאסיום (משחק מילים שמתורגם חופשית ל"יסוד האמת") הוא קורס מזורז במדע לדור ה־ADD ב־HD. ואם זה לא חנוני מספיק – המספר שמיוחס ל"יסוד" המדומיין הוא 42. כן, כזה חנוני.

וידיאו מומלץ: Awesome HD Slinky Slow-Mo

 PBS Idea Channel

כפי הנראה הדבר הכי טוב שיצא מ־PBS (ערוץ 1 האמריקאי) מאז "רחוב סומסום". הרעיון הוא לפתח במהלך סרטון קצר רעיון מורכב בנושאים פשוטים. עם חיבור בין פילוסופיה ומדעי ההתנהגות לתרבות פופ, הערוץ הזה יגרום לכם להסתכל על "תרבות נמוכה" מזווית גבוהה.

וידיאו מומלץ: Controlling vs. "Being" Your Video Game Avatar

Mental Floss

זה לא ערוץ היוטיוב המבריק ביותר, והוא בטח לא המעמיק ביותר, אבל הוא בהחלט מכסה כמה שיותר שטח בכמה שפחות זמן. "48 דברים שלא ידעתם שיש להם שם", "50 חוקים מוזרים" ו"31 אנשים שהתחתנו עם בני הדודים שלהם". כן.

וידיאו מומלץ: 49 Hoaxes People Actually Believed

TheBadAstronomer

פיל פלייט, אחד מאנשי הצוות שעבדו על בניית טלסקופ האבל, הוא אסטרונום מוצלח למדי. אבל מי צריך להיות אסטרונום מוצלח כשאפשר להיות כוכב יוטיוב? פלייט עונה לשאלות הצופים, מראה ומסביר תופעות אסטרונומיות בפשטות או סתם מצלם עננים יפים תוך כדי הסבר על מה ייחודי בהם.

וידיאו מומלץ: Why do black holes have such strong gravity?

SmarterEveryDay

דסטין, מדען טילים אמיתי (לעזאזל!), החליט להחכים בכל יום וללמוד משהו חדש. מצויד במצלמה במהירות גבוהה ובהתלהבות מידבקת דסטין יוצא לבחון איך הודיני מת מאגרוף, איך נראה ופועל אקדח מתחת למים וכמובן האם יש דרך מדעית למנוע ספלאש של קקי. רגע, מה?!

וידיאו מומלץ: Poop Splash Elimination. ואם רוצים משהו סולידי יותר, אך לא פחות מגעיל – Beatboxing in Slow Motion

טריקים מרשימים שצריך לדעת

לפתור קובייה הונגרית

לא עוד לשבור את זה לחתיכות ולהרכיב מחדש או לקנות קובייה נוספת שבאה מסודרת מראש – עכשיו הגיע הזמן שתלמדו לעשות את זה. למעשה, כל מה שצריך לשנן זה אלגוריתם פשוט יחסית ולהתאמן עליו (תמצאו הכל בגוגל). וכמובן לחזור בזמן לאייטיז.

 לנצח בשח מט

גם כאן מדובר בעניין פשוט של שינון מהלכים. מאז בובי פישר צבר האינטרנט כמות מרשימה של מהלכים ייחודיים ובעיקר, ברוח הרשת, לעצלנים. רק זכרו: לעולם לא לשחק נגד רוסי. לעולם!

לבצע סריקת שרלוק הולמס

הסיבוב האחרון של שרלוק, ויחי בנדיקט קמברבאץ', מוכיח שדמותו של הבלש בעל יכולת הסקת המסקנות המהירה בעולם לא מתיישנת גם בחלוף יותר ממאה. כל מה שצריך זה זוג עיניים פקוחות ומודעות סביבתית גבוהה. אנשים לרוב ירמזו לך יותר מכפי שהם יודעים.

לזהות שקרן

נקודת המוצא היא שכולם משקרים. בעזרת כמה טריקים פשוטים תוכלו לזהות גם מתי זה קורה, להתעמת עם השקרן ולהוכיח את עליונותכם האינטלקטואלית. אימון פשוט מול כמה סרטוני קצב/קלינטון יובילו לשכלול השיטה וכמובן – לאובדן כל חבריכם.

לזכור

יש המון דרכים לתרגל את הזיכרון, אבל הקלה והיעילה מכולן היא ויאליזציה – לקשר כל חפץ לתמונה מנטלית שתיקבע בראשכם. כמה שיותר הזוי כך יותר טוב. חד קרן לועס במבה נוגט עם סוכריות קופצות זו התחלה טובה.

תפיסות שגויות שאתם צריכים לדעת את האמת עליהן

עטלפים אינם עיוורים

אתם יכולים להפסיק להשתמש בביטוי "עיוור כמו עטלף", ולא רק כי זה נשמע ממש מטופש. עטלפים אינם עיוורים כלל וכלל. למעשה, חלק נרחב מסוגי העטלפים (בעיקר עטלפי פירות, הסוג הנפוץ בעיר) אף מחזיקים בראיית לילה טובה מהאדם. הם אכן משתמשים בשיטת ה"סונר" הידועה, אך היא לא תחליף לראייה אלא בסך הכל עזר תומך. ועכשיו אתם יכולים באמת לפחד כשאתם מסתובבים ברוטשילד בלילה.

המים בחצי כדור הארץ הדרומי לא מסחררים בכיוון שונה

הרעיון המאוד מגניב הזה, וסליחה מראש, לא מחזיק מים. הטענה הזו מבוססת על תפיסה לא נכונה של חוק קוריוליס שמתאר יחס בין שני גופים בתנועה. הוא אמנם עוזר בחיזויים מטאורולוגיים ובחישובים ארטילריים, אבל הוא אינו משמעותי מספיק כדי להשפיע על כיוון תנועת המים. לא כאן ולא באוסטרליה. כדי להוסיף חטא על פשע, הקואלות הם לא באמת דובים.

לבני האדם ישנם יותר מחמישה חושים

הגננת צילה שיקרה! לבני האדם ישנם בין 9 ל־21 חושים, תלוי בכמה רחבה ההגדרה שלכם. חוץ מהחמישה המוכרים לרובכם יש גם חוש שיווי משקל, חוש ללחץ דם, חוש למיקום אברי גוף, חוש הרעב ועוד רבים ומפורטים יותר. אם פתאום חמישה חושים נשמע לכם מספר מביך, אתם יכולים להאשים את אריסטו שטבע את התפיסה הקלאסית. בנוגע לשאלה למה אין לנו את חוש העכביש של ספיידרמן תבואו בטענות לסטן לי.

יהלומים אינם נוצרים מפחם

אמת, שניהם מבוססים על אותו היסוד הכימי (פחמן), אבל בעוד שפחם מורכב מ־98 אחוז פחמן במקרה הטוב, יהלום הוא 100 אחוז פחם – עד הסוף. אולי זה נשמע כמו הבדל קטן, אבל תזכרו שגם בין בני האדם והשימפנזות מפרידים רק 2 אחוז גנים. יהלומים למעשה נוצרים ממאגמה (לבה שלא הגיעה לשטח פני הארץ) שמורכבת ברובה מקרבונט (מלח חומצה פחמתית), מה שאומר שסופרמן יצטרך לחשוב טוב טוב מאיפה הוא משיג ללואיס ליין יהלום.

אין צבע שמראה שהשתנתם בבריכה

מאוד קל לעבוד על ילדים, אבל מבוגרים צעירים שכמותכם? אתם צריכים לדעת טוב יותר. על אף האגדה האורבנית שתמיד קרתה לחברה של בת הזוג של הבן דוד, מעולם לא נוסף כימיקל לבריכות במטרה לאתר בריחת שתן, לא בארץ ולא בעולם. אין קושי גדול ביצירת חומר שכזה, אך זה מעולם לא התרחש דה־פקטו ולא נדמה שהתאגדות בעלי הבריכות מתעקשים יותר מדי על זה. הרבה יותר חשוב להם לשמור על מחירי הארטיקים ברווח של 40,000 אחוז.