תוך פחות מ-24 שעות: מיקי מאוס הפך לרוצח והטביע את הטיטאניק

מה... מה עשית לפלוטו? "מלכודת העכברים של מיקי". צילום: פוסטר הסרט
מה... מה עשית לפלוטו? "מלכודת העכברים של מיקי". צילום: פוסטר הסרט

טוב, זה מה שקורה כשהאינטרנט מקבל דברים: פחות מיממה אחרי שדמותו המוקדמת של מיקי מאוס שוחררה מזכויות יוצרים לטובת הציבור, והציבור בהחלט השתמש בזכות - טריילר לסרט אימה, שני טריילרים למשחקי מחשב אלימים וכמה סרטונים מאוד מטרידים כבר רצים ברשת, ובהצלחה להסביר את כל זה למיני

זה באמת לא לקח יותר מדי זמן: ב-1 לינואר 2024 בדיסני איבדו באופן רשמי את הזכויות על דמותו של מיקי מאוס, בערך. הסרטון "Steamboat Willie" מ-1928, שהציג את העכבר האהוב בגרסה מוקדמת – ללא אישונים, עם אף קצת יותר ארוך וזנב עכבר דקיק – נכנס כעת לדומיין הציבורי אחרי 95 שנים ומאבק ארוך של חברת וולט דיסני כדי למנוע מהאירוע להתרחש. והם ידעו בדיוק למה – פחות מיממה עברה מהרגע בו מיקי המוקדם היה שייך לציבור, וכבר הספיקו להתעלל בעכבר האומלל.

במהלך היום הספיקו יוצרי אינטרנט זריזים, שרובם עבדו על העניין מראש, להפוך את מיקי לרוצח סדרתי, לשחק איתו במשחק יורה-בגוף-ראשון, וגם להוציא NFT בדמותו, לצד פרסום סרטונים שונים בהם הוא שורק דאבסטפ או מטביע את הטיטאניק. על פניו זה לא נשמע סיפור נורא מדי – אבל דיסני מפורסמים בשמירה המשפטית האדוקה שהם מספקים לדמויות שלהם, ובעבר פורסמו סיפורים בהם דרשו ממעון ילדים בפלורידה להוריד ציור בלתי רשמי של מיני מאוס, או טענו שלשים את פו הדוב על מצבה של ילד זה הפרת זכויות היוצרים שלהם. אז כן, קשה לומר שאנחנו עצובים לגמרי על גורלו של מיקי.

אם כך, עדיין לא ברור מתי תוכלו לראות את הסרט "מלכודת העכברים של מיקי", שכן הוא טרם מצא הפצה ונראה יותר כמו הפקת סטודנטים שגם ככה לא תרצו לראות – אבל עצם החוצפה להשתמש בדמות הילדים בסרט אימה, ועל אחת כמה וכמה באופן מתריס כלפי הכוחנות של דיסני, הוא חמוד בפני עצמו. במשחק "Mouse" – שהטריילר אליו יצא באופן מתריס עוד בדצמבר – דווקא נשמח לשחק, כי כאן מגלמים דמות שלפחות על פי הכפפות והצל שלה, היא מיקי, שיורה בדמויות אנימציה ישנות. נראה כיף, בסך הכל.

שחרור הזכויות של מיקי מאוס בגרסתו הראשונית הוא ללא ספק רגע דרמטי בתולדות המאבק על עקרונות זכויות היוצרים, אחרי שב-1998 האריך הקונגרס האמריקאי את הבלעדיות עליהן בלחץ כבד של הלובי ההוליוודי לפרק זמן של 95 שנים. "החוק להגנת מיקי מאוס", כפי שכינו תומכי הגבלת זכויות היוצרים התאגידיות את החקיקה ההיא, מנע את פקיעת הזכויות על דמותו ב-2004 והוביל לכך שבמשך שני עשורים כמעט ולא הועברו יצירות אל רשות הציבור.

למעשה, זו לא פעם ראשונה שזה קורה לדיסני – בשנה שעברה קרה מקרה דומה עם דמותו של פו הדוב, שגם הוא סיים את משך הגנת זכויות היוצרים על דמותו. כך קיבלנו את סרט האימה המאוד לא מוצלח "פו הדב: דם ודבש", שגם גרם לנו לחפש כמה סרטי אימה גרועים שגם נרצה להרים בעצמנו. מישהו זורם על סלאשר בכיכובו של אליהו הנביא?

זה, כמובן, לא אומר שדיסני לא ינסו לשמור על הדמות שלהם. בהודעה שהוציאו מטעם החברה דאגו להדגיש שהם שמים עין צמודה על כל הניסיונות הלא מאוד מצחיקים להשתמש בדמותו של מיקי, ושהם לא יהססו לתבוע מי שיחרוג ממה שמותר – כמו, למשל, להציג את דמותו היותר מודרנית ומוכרת של דיסני. "גרסאות מודרניות של מיקי ישארו ללא השפעה עם תפוגת הזכויות על סטימבואוט ווילי, ומיקי ימשיך לשחק תפקיד מרכזי כשגריר עולמי עבור וולט דיסני בסיפורים שלנו, באטרקציות הפארקים ובמרצ'נדייז. אנחנו, כמובן, נמשיך להגן על זכויות הגרסאות המודרניות של מיקי מאוס ועבודות אחרות שנשמרות בזכויות יוצרים", נכתב בהצהרה שנמסרה בשבוע שעבר.