המיקי מאוס של כולנו: המתנה שלא ידעתם שקיבלתם לשנה החדשה

רגע, אז באיזה מיקי מאוס מותר להשתמש? (צילום מסך: מתוך "Steamboat Silly" // דיסני+)
רגע, אז באיזה מיקי מאוס מותר להשתמש? (צילום מסך: מתוך "Steamboat Silly" // דיסני+)

רגע היסטורי: אחרי 95 שנה בשירות דיסני, עוברות זכויות היוצרים על דמותו של מיקי מאוס לציבור הרחב החל מה-1.1.2024, כפי שקרה בשנים קודמות עם "פו הדוב" ו"גטסבי הגדול". האם נזכה בקרוב לסרטי "מיקי מאוס והזומבים"? כנראה שכן, אבל לא בטוח שדיסני תספוג את זה בשקט

בעוד שבוע בדיוק, כשהשעונים בחוף המזרחי של ארצות הברית יגיעו לחצות הליל, תתחיל שנת 2024 ומיד בשנייה הראשונה שלה היא תגיש לציבור מתנה שרבים ממתינים לה כבר עשורים: מיקי מאוס לכולם. זכויות היוצרים של תאגיד הבידור דיסני על דמותו של העכבר המפורסם ביותר בעולם – עוברות לציבור הרחב ביום הראשון של ינואר.

>> איך הפך מיקי מאוס מעכבר חצוף לדמות הכי מתוקה של דיסני?

ומיקי מאוס לא לבד: יחד איתו עוברת אל הפאבליק דומיין גם דמותה של זוגתו הנצחית, מיני מאוס, ודיסני כבר לא תהנה מזכויות יוצרים בלעדיות על הגרסאות המוקדמות של שתי הדמויות. זהו רגע דרמטי בתולדות המאבק על עקרונות זכויות היוצרים, אחרי שב-1998 האריך הקונגרס האמריקאי את הבלעדיות עליהן בלחץ כבד של הלובי ההוליוודי לפרק זמן של 95 שנים. "החוק להגנת מיקי מאוס", כפי שכינו תומכי הגבלת זכויות היוצרים התאגידיות את החקיקה ההיא, מנע את פקיעת הזכויות על דמותו ב-2004 והוביל לכך שבמשך שני עשורים כמעט ולא הועברו יצירות אל רשות הציבור.

ומה יעשה הציבור עם מיקי מאוס? ראשית, אמנים יוכלו להשתמש בגרסאות המוקדמות של דמותו מבלי לחשוש מתביעת ענק של דיסני – כפי שקרה כזכור לדודו גבע ז"ל, כשהשתמש באופן פארודי בדמותו של דונלד דאק – וכנראה שגם יוצרי סרטים ינסו לאתגר את הסבלנות של התאגיד שנבנה סביב דמותו של העכבר. בשנים האחרונות עברו לרשות הציבור זכויות היוצרים על "פו הדב" ו"גטסבי הגדול", למשל, שמיד זכו לסרטי וספרי אימה בכיכובם (ומי שלא קרא את "גטסבי הגדול והזומבים לא ראה שמחה מימיו).

עם זאת, לדיסני יש עדיין דרכים רבות להגן על המיקי שלה, ומאוד לא מומלץ לנסות להשתמש בו למטרות מסחריות. דיסני עדיין אוחזים בזכויות על דמויותיו המאוחרות יותר של מיקי מאוס, וב-2007 שילבה בלוגו שלה גם את "Steamboat Willy" (הסרט הראשון שבו הופיע מיקי מאוס ב-1928) כדי לחזק את אחיזתה בזכויות עליו כחלק מהותי בזהות המותג (מה שנקרא "סימן רשום"). השאלה האם דיסני יכולה למנוע שימוש בדמות שזכויות היוצרים עליה פקעו כדי להגן על הסימן הרשום שלה – תישאר כנראה פתוחה עד שתסיימו להפיק את "הרפתקאות מיקי מאוס הזומבי בפלורנטין".