מירב בן ארי: "אנשים אומרים לי שהם מאוכזבים מהמצב, אבל הכלכלה בצמיחה"

עם הגב לקיר ועל סף אחוז החסימה, ח"כ מירב בן־ארי עדיין מאמינה בכולנו ובמשה כחלון ויוצאת למלחמה על כל מצביע. היא לא פוסלת מראש את עוצמה יהודית, היא לא תשב עם נתניהו תחת כתב אישום והיא לא תוותר על הפריפריה החברתית בתל אביב. הימנית השפויה, קווים לדמותה

מירב בן ארי (צילום: איליה מלניקוב)
מירב בן ארי (צילום: איליה מלניקוב)
14 במרץ 2019

"אני חברתית. גם אם תעיר אותי בשתיים בלילה, אני אהיה חברתית", מספרת על עצמה ח"כ מירב בן־ארי (43), מקום שישי במפלגת כולנו, מי שנשאה ב־2015 את "נאום ההומלסים" על אותו דור בישראל שעובד כל חייו ולא יזכה לבנות בית בישראל או אפילו לצאת מהמינוס. היא חתומה על הקמת מרכזים להעצמת נוער בסיכון דרך ספורט אתגרי. ב־2013 הייתה חברת מועצת עיריית תל אביב־יפו מטעם רוב העיר ומחזיקת תיק לקידום נוער וילדים בעירייה, ב־2015 הצטרפה למפלגתו של משה כחלון ונבחרה לכנסת ולפני שבועות אחדים סומנה כאחת הרווקות הנחשקות בתל אביב בגיליון השנתי של Time Out.

באופן מעט פחות נחשק, את שלוש וחצי השנים האחרונות בילתה בן־ארי בבליעת לא מעט צפרדעים קואליציוניות (בין היתר סביב ההצבעה על חוק הפונדקאות, אז הצביעה בסופו של דבר נגד עמדת הממשלה). בזמן הריאיון היא מספיקה להזיז דברים סביב הקמפיין של מפלגתה, להכין סלט ולנסוע באופניים חשמליים לקחת מהגן את ביתה, שאותה היא מגדלת בהורות משותפת עם חבר קרוב וגיי, וגם שיחת טלפון אחת עם אזרח המבקש לשוחח איתה על החיים עצמם.

"אני קוראת הכל – פייסבוק, מיילים, אינסטגרם, עונה לאנשים ומגיבה", היא משתפת. "חוץ ממקרים שבהם אני קורסת או כאלה שמציעים לי לצאת איתם".

הפציצו אותך אחרי גיליון הרווקות?

"יש בעיה בכתבות כאלה כי הן הופכות אותך לבלתי מושגת, זה לא מביא לי קולות בקטע הזוגי. האמת היא שאני גם בתקופה של קמפיין ואין לי חיים בכלל, ויש לי בת שאני מנסה לראות אותה גם. תקופה מאוד מאוד אינטנסיבית".

איך הקמפיין?

"עובד טוב. בבליך עשינו תוצאה טובה והגענו למקום הרביעי".

את חוששת שלא תיכנסי?

"לא, אני לא שם. אתה לא יכול לנהל את החיים שלך בחששות".

את מבינה שיש ציבור שהתאכזב מכולנו בקדנציה הזאת?

"אני מנסה לדעת למה, כי כחלון היה שר אוצר מצוין בעיניי. לא עלו מסים".

הריבית עלתה.

"שום דבר לא נהיה גרוע. להפך, נהיה טוב. יש לך נקודות זיכוי, תוכנית חיסכון לילד, העלאה של שכר החיילים, העלאה של קצבת נכים".

מה ההישגים הכי גדולים שלך עצמך?

"העברתי 14 חוקים. עשיתי דברים תכלס, עשיתי מהפכות בצעירים חסרי בית, בלהט"בים שמתי 11 מיליון ש"ח, הכפלתי את התקציב של התאים הגאים. הקמתי ארבעה כפרי סטודנטים, עשיתי מענק לימודים למשפחות חד הוריות. כשאנשים אומרים לי 'אני מאוכזב', אני שואלת ממה, והם עונים 'מהמצב'. אבל רגע, שיעור האבטלה הנמוך ביותר שהיה אי פעם, הכלכלה בצמיחה, חברות מגיעות לפה ומשקיעות, יש תיירות".

ב־2015 נתת את נאום ההומלסים ובו דיברת על הדור שקורע את התחת ולא מצליח לגמור את החודש ובטח לא לקנות דירה. מה השתנה לגביו?

"מחיר למשתכן".

מירב בן ארי (צילום: איליה מלניקוב)
מירב בן ארי (צילום: איליה מלניקוב)

בואי נדבר תכלס, את טוענת שהמצב של הדור הזה השתפר. אני אומר שלא. יש מצב שאפילו נהיה גרוע יותר. המחירים עולים ושכר הדירה עולה.

"בארבע השנים האחרונות הרבה מהחברים שלי עזבו את תל אביב וקנו בית. נכון, הם לא גרים פה, הם גרים בהוד השרון, מודיעין, יהוד ורמת אפעל. המחירים התאזנו, עליית המחירים נבלמה".

הם לא התאזנו, זה יורד ועולה, אבל הם עדיין גבוהים מאוד ביחס למשכורות הנמוכות וביחס לעולם המערבי.

"לקנות בית זה לא קל ברוב העולם. לפני כחלון היו עליות מחירים מטורפות וזה בעיניי נבלם. נכון, זה לא זול, מסכימה איתך, גם אני גרה בשכירות, אבל לפחות זכיתי במחיר למשתכן בהרצליה".

מברוק.

"תודה, זה ייקח זמן אבל לפחות תהיה לי דירה".

אז מה זה ימין שפוי?

את מערכת הבחירות הזאת יעדיפו כנראה לשכוח בכולנו. הכחלונים מתנדנדים על סף אחוז החסימה ומצביעיהם נוהרים אל המפלגנץ, תחת הלחץ כבר הכריז כחלון כי לא יגן יותר על מערכת המשפט ושוב הוכח שנתניהו יודע היטב איך להתמודד עם יריביו מהמרכז – הוא ממנה אותם לשרי האוצר.

"יש לך עכשיו טרנד שסוחף את כולם ואתה לא יכול להישאר אדיש", מאשרת בן־ארי. "זה יפה, זה חדש, זה דרמטי, זה נגד ביבי והרבה מצביעים שלנו גם הולכים לשם. מפלגת טרנד גם מושכת את הצעירים, כמובן".

למה בעצם בחרת ללכת עם כחלון?

"כי עשר שנים זה מה שעשיתי – עבדתי בצמצום פערים בחברה הישראלית. עשר שנים קמתי בבוקר, ניהלתי את המרכזים שלי, עבדתי עם בני נוער בסיכון. כמי שעוסקת כל הזמן ביוזמות חברתיות אין לי אלטרנטיבה אחרת".

תשבו עם נתניהו באותה קואליציה?

"אחרי שימוע? ברור שלא. אגב, כחלון הוא ראש הרשימה היחיד בקואליציה שאמר את זה. כל השאר – הימין החדש, ליברמן – אין להם שום בעיה להמשיך. בעיניי זו אמירה מאוד נכונה וממלכתית כי אחרי שימוע אדם צריך ללכת ולנהל את יומו בבית המשפט. אני מקווה בשבילו שגם יוכיח את חפותו".

לא היה לך קשה לפעמים בקואליציה, עם כל הצפרדעים שבלעת שם?

"בטח. את כל מה שקשור לקהילת הלהט"ב בהתחלה בלעתי, אחר כך הפסקתי וזהו, הצבעתי נגד הקואליציה. היו מלא משברים אבל היה לי גב מכחלון".

בסיסמת הבחירות שלכם אתם מגדירים עצמכם ימין שפוי. מה זה אומר?

"מבחינתי זה כל מה שעשינו בקדנציה הקודמת – להיות ימין ליברלי ממלכתי, לבלום הצעות חוק הזויות, לשמור על מוסדות המדינה".

מי ימין לא שפוי? הליכוד ימין שפוי?

"הליכוד הוא מפלגה כל כך מורכבת, יש שם אנשים כל כך שונים, אבל אגב ימין שפוי, שים לב שהממלכתיים נשארו וקודמו ואנשים כגון אורן חזן, ירון מזוז ונאווה בוקר מצאו את עצמם בחוץ".

עוצמה לישראל ימין שפוי?

"רק מפלגת כולנו היא ימין שפוי. עניתי לך?"

לא.

"לא אומרת לך שהם לא שפויים".

היית יושבת איתם באותה ממשלה?

"תשמע, אני לא מאמינה בלבטל אנשים עוד לפני שאני מכירה אותם. בוא נראה אם הם שותפים לקואליציה".

מה חשבת על ההצטרפות של אסף זמיר לגנץ? בעבר הייתם באותה סיעה, עכשיו ראש בראש.

"אסף חבר מאוד טוב שלי, הוא משפחה. היינו באותה סיעה, עזרתי לו מאוד בקמפיין שלו לראשות העיר. מאוד. הרגשות מעורבים. אני שמחה בשבילו כי הוא מוכשר. לא נראה לי שיהיה סצנריו שנהיה זה נגד זה. אנחנו גם לא יכולים, אנחנו חברים. זה לא יהיה קל, אנחנו חברים בשתי מפלגות ומתחרים על קהל, אבל זו חברות של שנים".

יש סוגיות חברתיות שקשורות לסדר היום התל אביבי שתרצי לקדם?

"אלי אללוף, יו"ר ועדת הרווחה, אמר לי שמה שיפה אצלי הוא שהתל אביביות לא נדבקה בך. אני אוהבת את תל אביב. זו העיר שלי משנת 2003, השותף שלי לחיים פה, הבת שלי פה. נלחמתי על הפריפריה החברתית, דיברו על הפריפריה הגיאוגרפית, אבל גם פה יש שכונות שצריכות עזרה. מרכז הארץ סובל הרבה פעמים ממה שנקרא 'אתם תסתדרו והמדינה תדאג לקצוות'".

מה היית עושה לו לא היית בכנסת?

טוב לי במקום החברתי. בטח הייתי מנכ"לית של עמותה חברתית. מגיל צעיר אני מארגנת, מסדרת, דואגת. הקריירה לפני הכל, בגלל זה גם שילמתי מחיר של הורות בגיל מבוגר. לעומת זאת אף פעם לא הייתי רגילה או דומה למשהו שאתה מכיר".

מה זאת אומרת "לא הייתי רגילה"?

"אתה יודע, בוא… היו לי מלא דברים שונים ומשונים בחיים. היה לי חבר סטרייט שאחרי שנתיים נהיה גיי".

חבר חבר?

"בויפרנד. שנה וחצי גרנו ביחד בגיל 30. בן זוג. הוא אהב אותי, אבל קורים לי דברים שונים מהרגיל. השגרה היא לא משהו שמאפיין אותי. גם עכשיו כשאומרים לי 'לא בטוח שתיכנסי', זה רק נותן לי עוד אנרגיות ועוד וייב כדי לעבוד. זה לא היה קורה לו הייתי מספר 19 ברשימה של 35 מנדטים".

בואי נחזור לגברים שפונים אלייך בפייסבוק. אלה אנשים שאת מכירה?

"לא מכירה. לא פוסלת אף אחד, אבל בוא… אני עונה תודה רבה, משהו שטחי כזה. אני צריכה להתרכז אך ורק בקמפיין כדי לחזור, כדי לנצח, כדי להשפיע. יש לי עוד מלא דברים לעשות, ואני באמת אוהבת את הכנסת".