מי אחראי על בריאותם של רצי המרתון?

הרופאים טוענים שאין בו שום צורך, העירייה נלחמה לבטל אותו, והרצים? הם בכלל לא מתכוונים לומר את האמת. פסק דין חדש שיצא מבטל את הצורך באישור רפואי למשתתפי מרתונים בעיר ומעלה מחדש את השאלה: של מי האחריות

מרתון תל אביב. צילום: רונן אפלברג
מרתון תל אביב. צילום: רונן אפלברג
24 בדצמבר 2015

לא במבה, לא פלאפל ואפילו לא חומוס. תחת הערך המילוני "מהו ישראלי" תמצאו כנראה את התכונה הכי דומיננטית שלנו – התנערות מאחריות, סמוך על סמוך. שאלת האחריות עלתה שוב בשבוע שעבר בבית המשפט המחוזי בעיר, שקבע שמשתתפי מרתון תל אביב לא יידרשו להציג אישור מרופא אלא ימלאו באתר הצהרת בריאות כללית.

תחילתה של הפרשה ב־2011. במהלך מירוץ חצי המרתון התמוטט דוד שלמוביץ' כתוצאה מהתייבשות ומכת חום, ולאחר כמה ימים נקבע מותו. למירוץ הוא נרשם באמצעות הצהרת בריאות מקוונת, כמו כל המשתתפים. לאחר מותו הגישה משפחתו תביעה בגין רשלנות נגד עיריית תל אביב, חברת ההפקה כפיים וחברת הביטוח שלה – הראל. בפסק הדין שניתן בשנה שעברה נקבע בין היתר כי אישור רפואי יהיה תנאי להשתתפות במרתון תל אביב. הפסיקה יושמה במרתונים שהתקיימו בעיר מאז, אך בשבוע שעבר התקבל הערעור המשותף של הנתבעות, והמצב חזר לקדמותו לשמחתם הגלויה של המארגנים.

"מטרת המירוץ היא שכמה שיותר אנשים יעסקו בפעילות גופנית", אומר אלון סולר, מחזיק תיק הספורט בעירייה. "הדרישה לאישור רפואי פוגעת במטרה הציבורית שלנו, מכיוון שמי שלא עוסק בספורט באופן קבוע לא ירצה להתעסק בפרוצדורה. ראינו את זה במירוצים האחרונים – הייתה ירידה של 20־25 אחוז במספר המשתתפים".

זה לא צעד חסר אחריות?

"אחרי מקרה המוות ב־2011 הקים משרד הבריאות את ועדת מורן, שקבעה תנאים נוקשים מאוד לגבי קיום מירוצים בישראל. אנחנו מיישמים את המסקנות, והן לא דיברו על אישור רפואי".

פסק הדין מגבה את דבריו של סולר ומצטרף לחוק שיזמה השנה שרת התרבות והספורט מירי רגב שפוטר גם את מכוני הכושר מהטרחה הזאת.

"כנראה שיש רופאים שמחלקים אישורים בלי לבדוק, אבל יש בדיקות שיכולות לאבחן בעיות. הייתי מעדיף לחייב מתאמנים באישור רפואי, גם אם החוק קובע אחרת", אומר דניאל נאמן, מנהל הולמס פלייס בעזריאלי.

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

למי יש זמן לאישור רפואי?

"מרתונים בניו יורק ובפריז לא דורשים אישור רפואי מהמשתתפים", מאשר פרופ' סמי ויסקין, יו"ר החוג להפרעות קצב באיגוד הקרדיולוגי, "מעבר לכך, בריצות מרתון בארצות הברית בשנים האחרונות, שבהן השתתפו חצי מיליון רצים, הסיכון לדום לב עמד על אחד ל־50 אלף. הנתונים ממרתון תל אביב מראים שעל כל אשפוז בגלל בעיית לב רצינית, יש עשרה אשפוזים בגלל מכות חום".

ומי נמצא בסיכון גבוה יותר להתייבשות? אפשר לבדוק את זה?

"נדרש לפחות שבוע עד שאנשים מתרגלים למזג אוויר. באותה שנה עשו את המרתון באביב כדי לברוח מהקיץ, וזה נפל על יום החמסין הראשון אחרי חורף. אנשים הגיעו בלי תקופת הסתגלות של שבוע. מי שעוד מועד לפגיעה ממכת חום הם אנשים שהיו חולים באותו יום או בימים שלפני כן וסבלו מחום או מנזלת. באנשים האלה נפגע מנגנון ויסות חום הגוף. יש הטוענים שקיימת גם נטייה גנטית, אבל זה לא מוכח ואין שום בדיקה שיכולה לגלות את זה. זה רק להקשיב לגוף".

אז אין חשיבות לאישורים הרפואיים?

"הדרישה להביא אישור למרתון בעקבות פסק הדין הייתה אבסורדית, כי היא ניתנה עקב אירוע של מוות כתוצאה ממכת חום. כל הבדיקות שאנחנו עושים הן בשביל לגלות מחלות לב. יש היגיון בבדיקת ספורטאים, אבל לא צריך להפוך את הבדיקות לחובה".

אז נכון שמכת חום לא מתגלה בבדיקת רופא, אבל גם במבחן האמינות מול שאלון רפואי מקוון אנחנו המפסידים העיקריים. "כשהלכתי לרופאת משפחה כדי להוציא אישור רפואי, היא שאלה אותי באופן כללי על הבריאות ובדקה לחץ דם", מספרת ירדן (28), שהשתתפה במרתונים בשנים האחרונות.

היית כנה בשאלון הרפואי?

"ממש לא הקפידו על זה. תכלס – אף אחד לא בודק את זה".

"אין לי רופא משפחה קבוע, אז בשנה שעברה פשוט הלכתי לרופא שאני לא מכיר", מספר דניאל דולב (30), שמשתתף במרתונים בשש השנים האחרונות. "הוא רק שאל אותי אם הבריאות בסדר ועשה בדיקה בסיסית. זה היה מאוד שטחי ולא רציני". מיה פארי (29), גם היא מתאמנת באופן קבוע, מתארת חוויה לא קפדנית במיוחד. "לא התבקשתי להגיש הצהרה או להיבדק אצל רופא. למי יש זמן להוציא אישור רפואי? לא הייתי משקרת – לא כי אכפת לי כל כך, אלא מהסיבה הפשוטה שאחר כך אי אפשר לתבוע ולקבל כסף, אני בן אדם חומרי בסך הכל".

אז מי בעצם לוקח אחריות? "האחריות מוטלת בראש ובראשונה על הרצים", מסכם סולר. "הם חותמים על כך שהם מוכנים לרוץ. מובן שאנחנו מסבירים להם את כל הדרישות ומציבים צוותים רפואיים לאורך המסלולים, וכמובן כל זה נאמר בתקווה גדולה שלא יישנו מקרים כאלה".

נראה שבישראל כמו בישראל – עדיף שתחליטו בעצמכם.