מכת היתושים חוזרת לעיר: יצאנו לסיבוב עם המדבירים

האביב בפתח ואיתו גם אחד האויבים הגדולים ביותר של המין האנושי - היתוש. כתבנו נרתם למלחמה המקומית והצטרף לחברים הקשוחים ביחידת ההדברה העירונית. כמו כל דבר בחיים, זה נגמר עם תובנות מגדריות

מגרשי היתושים. צילום: שלומי יוסף
מגרשי היתושים. צילום: שלומי יוסף

האירנים כבולים בהסכם הגרעין, חמאס ספג מכה קשה וחיזבאללה עסוק במלחמת האחים בסוריה; נותר רק גורם אחד, ערמומי, מניפולטיבי ועקשן יותר מכל אויבנו גם יחד, המטיל עלינו את אימתו לקראת הקיץ הקרב ובא. הוא מנצל את שאננותנו הבורגנית כדי להתמקם בחצרות ביתנו, מתחת לעציצים ובבטנות צמיגים משומשים, וממתין בסבלנות לשעת כושר. לא תעזור לנו כיפת ברזל, ואפילו במישור הדיפלומטי נראה שאין ממש עם מי לדבר. במאבק נגד האיום היתושי, אנו יכולים לסמוך רק על קבוצה קטנה ומובחרת של אנשים – חברי יחידת ההדברה של עיריית תל אביב.

אינפו יתושים

מדביר, אוהב יתושים?

כדי להבין בדיוק בידי מי אנחנו מפקידים את ביטחוננו, חברתי השבוע לשניים מחברי היחידה, אבי מגור ושלומי אלאלוף, במהלך סיור שגרתי בצפון תל אביב. מגור, מדביר למוד קרבות עם ותק של 30 שנה בעירייה, מכיר את האויב המזמזם טוב יותר מכל אחד אחר. לדבריו יש לו על הידיים דם של יותר מ־30 אלף יתושים.

"תראה את כל העציצים האלה, כמה דגירות יש שמה בטח!", הוא אומר לי תוך כדי נהיגה, כהלום קרב אמריקאי המזהה קומוניסט בצמרתו של כל עץ.

"אתה שונא יתושים?", אני שואל אותו.

"תשמע, זה לא שאני שונא", הוא מיתמם, "זה פשוט מזיק". אלאלוף מסכם זאת עבורו: "אם הוא היה מקבל שקל על כל יתוש שהוא הרג, אתה לא היית מראיין אותו עכשיו".

מגור ואלאלוף לוקחים את עבודתם ברצינות יתרה. כשאני מבקש מהם להצטלם עם מסכת מדביר כדי ליצור פריים דרמטי, הם מסרבים בתוקף. "זה ייראה כאילו אנחנו עושים צחוק מהעבודה", מגור מסביר. "נגד יתושים אנחנו לא מרססים חומר כימי, אז אין מה לשים מסכות". עבודתם, אם כך, מתמקדת במניעה – איתור של מקורות מים עומדים וריסוס שמן המייצר בתוך המים שכבה החונקת את הזחלים וקוטלת אותם. לעתים מדובר בפעולות יזומות ולעתים בביקורת שנעשית בעקבות פניות תושבים.

"כשאתה מוצא זחלים, אתה מרגיש סיפוק", אומר מגור, מבוסם מתחושת השליחות שבמקצוע. "אתה יודע שאתה מקל גם על ילדים קטנים, שנעקצים הרבה".

מגרשי היתושים. צילום: שלומי יוסף
מגרשי היתושים. צילום: שלומי יוסף

איך אפשר לדעת שיש לי בדירה בעיה חריגה, ומה אפשר לעשות עם זה?

"הגיוני שמדי פעם תראה יתוש בחדר, אבל אם יש מסה של יתושים בבת אחת, זה חייב להיות ממקור מסוים", אומר אלאלוף. "צריך לבדוק מקורות מים עומדים כמו אדניות, צמיגים ובורות משאבה (אפשר לראות את הזחלים מתרוצצים במים בעין בלתי מזוינת, המראה מגעיל למדי – ג"פ), ואפשר כמובן להתקשר למוקד".

אפליה מגדרית

כמו מצביאים דגולים אחרים, גם חברי יחידת ההדברה מתייחסים לאויביהם במידה של הערכה. משני הזנים הנפוצים בארץ – היתוש המצוי (המכונה גם "קולקס") והנמר האסייתי – ביחידה מכבדים בעיקר את האחרון.

"הקולקס משמיע קולות זמזום ועוקץ רק בלילה", מסביר מגור. "הוא גם פחות מסוכן. הנמר האסייתי יפה ממנו, ממש אפשר לראות שהוא זוהר. הוא שקט, עוקץ בכל שעות היום, מסתובב בעיקר מחוץ לבית ויכול להעביר מחלות. הוא זה שמעביר גם את הזיקה בדרום אמריקה".

"ליתושה אין דרך לראות את המים שבהם היא דוגרת", הוא ממשיך. "היא מרגישה את הלחות, את האידוי של המים, וכך היא יודעת איפה לנחות ולדגור. גם במקומות שבהם יש לחות מזערית, כמו בעציצים שהושקו טיפה יותר מדי, היא יכולה למצוא מקום לדגור בו".

אבל אם רק היתושות עוקצות, מה אתם בכלל רוצים מהזכרים?

"הזכרים נמצאים ליד מקורות המים כדי למשוך את הנקבות", אומר אלאלוף. "אבל כן, כמו בחיים, הנקבות הן אלו שעוקצות".

תשעה דברים שיתושים (ויתושות) לא סיפרו לכם // מתן שרון

1. לא כל עקיצות היתוש נעשות על ידי נקבות. חלקם מגדירים את עצמם כגברים, ואנחנו מכבדים החלטה זו.

2. יתושים אינם נמשכים לנשים בהיריון כי יש להן זוהר טבעי. זה פטיש, אבל אנחנו לא שופטים.

שואבת פלזמה
שואבת פלזמה

3. עד היום מעולם לא תועד מקרה של עקיצת יתוש אצל ארנבים, כי מי יבדוק דבר כזה טיפשי?!

4. בקהילת היתושים נתפס המונח “מוצצי דם" כפוגעני, הם מעדיפים “שואבי פלזמה".

5. אורך חיי יתושה בוגרת הוא עד 21 ימים, אך אורך חיי יתושה בוגדת הוא עד יומיים.

6. הם אינם נמשכים למנורת קוטל יתושים בגלל האור, אלא בגלל ריח הגופות השרופות.

מקור מים עם זחלי יתושים. צילום שלומי יוסף
מקור מים עם זחלי יתושים. צילום שלומי יוסף

7. הליגה נגד השמצה יתושית הוציאה הודעה רשמית נגד קוטל היתושים בצורת מחבט טניס. רצח עם זה לא משחק ילדים.

8. יתוש הנמר האסייתי אינו נמר.

9. גודלו של יתוש בוגר הוא 5 מ"מ, אבל הוא בטח יגיד לך שהוא בדיוק יצא מהבריכה.