מלחמת המים עוזבת את כיכר רבין

מארגני מלחמת המים המסורתית של תל אביב תתקיים היום בפעם העשירית ולראשונה בכיכר הבימה, זאת לאחר שמארגניו גילו להפתעתם שהעירייה רוקנה את המזרקה בכיכר רבין ממים

3 ביולי 2014

מלחמת המים בכיכר רבין מציינת השנה עשר שנות מלחמה. מחר (שישי, 4.7.14) יתקיים האירוע המסורתי בפעם העשירית, ואלפים כבר אישרו הגעתם בדף האירוע שפתחו המארגנים בפייסבוק, בעוד המזרקה בכיכר רבין מרוקנת ממים כבר זמן מה. העירייה לא עדכנה את מארגני האירוע בעובדה זו, ואלה הודיעו אמש כי הוא יעבור מכיכר רבין לכיכר הבימה: "על מנת להמשיך לחסוך במים ולהגן על הבריכות האקולוגיות החמודות איתרנו שדה קרב חדש בעיר". 

"זה די הזוי. בעירייה יודעים שזה קורה, והאירוע בפייסבוק נפתח לפני למעלה מחודש", מסביר אבנר גורן, ממייסדי האירוע. "בשנה שעברה העירייה אפילו פרסמה את האירוע באתר שלה, ודאגה לצוות ניקיון שיגיע אחריו. הם לא הודיעו לנו שלא יהיו מים במזרקה, זה ממש לא טוב. החשש שלנו היה שמאות הצעירים שיגיעו לכיכר ביום שישי, יראו את המזרקה ריקה ויחליטו להשתמש בבריכות האקולוגיות. זה נוגד את האג'נדה של האירוע, שכבר מספר שנים נעשה בסימן מחסור במים. אנחנו אומרים בפירוש לאנשים שלא יביאו איתם מים מהבית, ובטח שלא יתקרבו לבריכות האקולוגיות".

מלחמת המים של תל אביב. צילום: יח"צ
מלחמת המים של תל אביב. צילום: יח"צ

עיריית תל אביב טוענת כי המזרקות רוקנו לצורכי שיפוצים ותחזוקה, אך מכתב שהעבירה משטרת לב תל אביב לעירייה ב-24 ביוני מדבר על סיבות אחרות לגמרי. במסמך נכתב בין היתר: "האירוע התקיים בשנה שעברה ללא מידע מקדים. קיום האירוע היווה סיכון משמעותי לחיי אדם בדרך, בדגש לרכב דו גלגלי, עקב קיום מלחמות מים על הכביש וכתוצאה מכך החלקת רוכבי אופניים וקטנועים". עוד נכתב שם: "כדי להימנע מסיכון חיי אדם יש חובה בפעולות מניעה מקדימות מצד העירייה ובהם גידור הבריכה בגדר גבוהה או לחלופין ריקונה ממים וכן סגירת אספקת המים בברזים בתחום". עיריית תל אביב מסרה בעקבות פניית Time Out:  ״האירוע אינו עירוני ואינו בשליטת העירייה. האירוע מתקיים ללא רישיון, וללא אישור המשטרה. לאור הנחיות המשטרה למנוע כניסה לבריכה האקולוגית ולרוקן את המזרקה במהלך המסיבה, הבריכה הביולוגית תגודר והמזרקה תרוקן ממים״.

המשטרה נגד מלחמת המים

גם אם המזרקה הייתה מלאה מים ומארחת את האירוע כרגיל, יש לתהות אם בטיחותי לשחק בהם. א', שהשתתף בשנים עברו במלחמת המים, חושד כי המחלה שהשביתה אותו למשך שבוע לאחר אחד האירועים עשויה להיות קשורה לאיכות המים: "אני לא יכול להתחייב שיש קשר. עם זאת, בהתחשב בכמות המים שבולעים כשמפתיעים אותך עם דלי מים על הראש, כשלמים עצמם יש ריח וצבע של חלודה, זה נשמע הגיוני. יש כמובן גם אנשים שממלאים מים מהשלוליות שנוצרות על הרצפה, וזה אפילו יותר מזוהם מהמים שבמזרקות״. משרד הבריאות הצהיר כי המשחק במי המזרקות העירוניות עלול לסכן את בריאות המשתתפים: ״מי הבריכות והמזרקה שברחבת העירייה אינם נבדקים למידת התאמת איכותם לרחצה. חד משמעית – אין לרחוץ במים אלה. ראש המחלקה לשיפור פני העיר בעיריית תל אביב עדכן כי בחודשיים הקרובים לא יהיו מים בבריכות הללו ובמזרקה, ורופאת המחוז ביקרה השבוע במקום וראתה שאכן הבריכה המדוברת ריקה ממים. משרד הבריאות יעביר מכתב לעיריית תל אביב ויבקש להבהיר כי אין לאפשר כניסת אנשים למים או משחק עם המים. המשרד אף דורש הצבת שילוט האוסר כניסה לבריכות או למזרקה״. גורן מצדו טוען כי הוא לא מכיר אף מקרה של פגיעה או מחלה בעקבות האירוע: "אני הייתי בכל אחת מעשר המלחמות ולא חטפתי כלום, היחידים שניזוקו היו המכשירים הסלולריים".