מלחמת העצמאות: משתחררים מהפחד והופכים לעצמאים

חמישה שכירים שהפכו לעצמאים מספרים על חבלי הלידה, על הקשיים ובעיקר על ההצלחות

פיס אוף קייק. צילום: אפיק גבאי
פיס אוף קייק. צילום: אפיק גבאי

דילמת ה"שכיר vs עצמאי" היא מהנפוצות בשוק העבודה. מי מאיתנו לא חולם להרוויח יותר, להשתחרר ממרותו של הבוס ולעשות את הדברים בדרך שלנו? לצד אלה, ניצב ההיגיון הורס המסיבות – מה עם יציבות? ומה אם לא אצליח לייצר הכנסה מספקת? ולמה לי כל הביורוקרטיה הכרוכה בפתיחה ובניהול עסק? ביקשנו מחמישה בעלי עסקים עצמאיים שצלחו את הדילמה לשתף אותנו בניסיונם.

[tmwdfpad]

משה אהובי, בן 45, נשוי + 3, רשת הקונדיטוריות "פיס אוף קייק"

"פיס אוף קייק" היא מעמודי התווך של שכונת לב יפו ביפו, ולא רק בגלל המאפים הנודעים והסופגניות המעולות. הקונדיטוריה היא סמל לדו קיום – בה ובבית הקפה שלצידה, "קפה עלמה", עובדים יהודים, מוסלמים ונוצרים זה לצד זה. השנה התרחבה הרשת לחמישה סניפים, בהם חנות מפעל, מפעל ייצור עוגות ומאפיית לחם. "פיס אוף קייק" נוסדה בשנת 2002 על ידי משה אהובי, לשעבר מנהל תפעול בענף הבנייה, שעשה הסבה מקצועית לתחום הקונדיטוריה (כולל לימודים ב"תדמור").

הרגע שגרם לך להפוך לעצמאי –

"כשבמקום העבודה שלי התנאים השתנו לרעתי, הבנתי שכדאי שאמצא את הדרך האמיתית שלי".

עבודה ראשונה כעצמאי –

"מכירת עוגיות בשוק האוכל בדיזנגוף סנטר".

יתרונות בעצמאות –

"שאלה טובה, שאני שואל את עצמי תכופות כשאני יוצא לאפייה בשעה 3 לפנות בוקר או חוזר הרוג הביתה ביום שישי. זה סוג של הרגשת סיפוק מהולה בעבדות. חכמים אמרו – "אם קמת בבוקר ואתה עומד על הרגליים תגיד תודה, כל השאר מתנה."

מה חשוב לדעת לפני שיוצאים לעצמאות?

"צריך להיות מוכן לכמה שנים אינטנסיביות ללא הפסקה, לשלל בעיות שצצות ברגע הכי פחות מתאים, לימים טובים, לימים קשים. צריך לדעת שבדרך כלל אי אפשר לרדת מהרכבת בשום תחנה בדרך".

מילות חוכמה לעצמאי המתחיל –

"העסק מבוסס על האנשים שמועסקים בו. בחר אותם בתבונה, השקע בהם, ותן להם עצמאות ומרחב פעולה, כמו גם גאוות יחידה".

אורן גרינספן אנקורי. צילום: יח"צ
אורן גרינספן אנקורי. צילום: יח"צ

אורן גרינספן-אנקורי, בת 30, רווקה, אדריכלית עצמאית, תל אביב

אורן גרינספן-אנקורי היא אדריכלית עצמאית מזה כשנתיים. חרף הוותק הדל יחסית בשוק הרווי, גרינספן-אנקורי מלהטטת בימים אלה בין ארבעה פרויקטים בקני מידה שונים, בהם בית פרטי בעמק יזרעאל, קוטג' בראש העין, דירה ביד אליהו ופנטהאוז בהוד השרון. הפרויקטים, לדבריה, מגיעים בדרך כלל מהמלצות של לקוחות לשעבר.

הרגע שגרם לך להחליט להפוך לעצמאית –

"בגיל 29, לאחר 5 שנות לימודי אדריכלות ושנתיים עבודה במשרד 'אליקים אדריכלים', הבנתי שאני לא עושה את מה שאני באמת רוצה לעשות. החלום שלי היה לעבוד על פרויקטים קטנים ולהתנהל מול לקוחות פרטיים, אך בפועל תכננתי פרויקטים ציבוריים גדולים. לקח להחלטה זמן להתגבש, במיוחד בגלל שמאוד פחדתי לעזוב את מקום העבודה שלי שאהבתי, אך קיבלתי עצה מאמי, שאמרה לי שזה בדיוק הזמן הנכון לקחת סיכונים, כל עוד אני צעירה ולא אחראית על אחרים. למחרת הודעתי שאני עוזבת".

עבודה ראשונה כעצמאית –

"הלקוחות הראשונים שלי היו ההורים שלי (גרינספן-אנקורי היא בתם של גילת אנקורי ומייקל גרינספן) שנתנו לי את ההזדמנות לשפץ את ביתם ולהתנסות בעולם העצמאי. היה לי מזל גדול שהם סמכו עלי ונתנו לי יד חופשית ואפשרות לבטא את כל רעיונותיי העיצוביים. הפרויקט הזה הפך להיות 'כרטיס הביקור' שלי. לאחר מכן העבודות התחילו להגיע מפה לאוזן ומהמלצות של הקולגות והבוסים במשרד שבו עבדתי, ועל כך אני אסירת תודה".

מה היתרונות בעצמאות?

"היתרון הגדול ביותר הוא שאני מנהלת לעצמי את העבודה. אני בוחרת על מה לעבוד, מתי לעבוד ואיפה לעבוד. האחריות כולה שלי, ולכן גם הסיפוק כשהפרויקט מוכן הוא עצום".

מה חשוב לדעת לפני שיוצאים לעצמאות?

"הדבר הכי חשוב בעצמאות הוא משמעת עצמית. יש רגעים שבהם המסגרת של המשרד והחברים לעבודה חסרה, אף אחד לא יושב לי הראש וכל האחריות מוטלת על כתפיי. הפחד הגדול ביותר הוא חוסר היציבות הכלכלית וההבנה שאני צריכה להניע את העסק בכוחות עצמי ולדאוג להכנסה הבאה. יחד עם זאת, תקופה חלשה לא בהכרח אומרת שצריך לסגור את הבסטה ולחזור לעבוד כשכיר. לאחר תקופה מסוימת שבה עבדתי ברצף, פתאום הפסיקו להיכנס פרויקטים חדשים. נלחצתי והתחלתי להסתכל על מודעות הדרושים, אך מהר מאוד הגלגל התהפך והעבודות החדשות החלו לזרום. עסק עצמאי הוא דבר דינמי, וחייבים להיות מוכנים לזה".

מילות חוכמה לעצמאי המתחיל –

"מאוד חשוב לשמור על קשר עם הקולגות ממקום העבודה הקודם ולשתף אותם בצעד המקצועי שאתם מתכננים. זכיתי לתמיכה מהחברים ומהבוסים במשרד בו עבדתי, מה שנתן לי דחיפה ותחושת ביטחון שזהו הצעד הנכון".

זוהר פישר. צילום: יח"צ
זוהר פישר. צילום: יח"צ

זוהר פישר, בן 37, נשוי + 2, ייעוץ אסטרטגי ופיתוח עסקי "Robus", תל אביב

עו"ד זוהר פישר הקים את "Robus" לפני כחמש שנים, לאחר כחמש שנות ניסיון כשכיר בתחום הפיתוח העסקי במשרד עורכי הדין "גורניצקי ושות'". כיום משרדו מעסיק עשרה עובדים.

הרגע שגרם לך להפוך לעצמאי –

"אחרי כמעט חצי עשור כשכיר בתחום הפיתוח העסקי של משרד עו"ד בישראל, הבנתי את הפוטנציאל הקיים ואת הצורך בפונקציה כזו בשוק. הבנתי שאני עוסק בתחום בתולי לחלוטין בישראל – Legal Marketing – פיתוח עסקי למשרדי עו"ד, וכי זה בדיוק הזמן הנכון להפוך להיות עצמאי ולהוביל תחום מרתק זה".

עבודה ראשונה כעצמאי –

"אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בישראל החל לעבוד איתי על פרויקט מסוים בתחום. הגעתי חמוש בהמון מוטיבציה ורצון עז לייצר הצלחה – ולשמחתי הגדולה ועם ההצלחה בפרויקט הזה, הגיע פרויקט נוסף ועוד פרויקט. כיום ההמשרד הזה הוא הלקוח הוותיק ביותר שלי".

מה היתרונות בעצמאות?

"השמיים הם הגבול. העבודה קשה (מאוד), השעות ארוכות (מאוד), אבל התוצאות שוות את זה. ואין הכוונה לצד הפיננסי, אלא ליצירת פלטפורמה שמאפשרת לך להגשים חלומות, למצות פוטנציאל, להפוך את החזון שלי ביחס לתחום למציאות ובעיקר לעבוד עם אנשים שאתה אוהב ומעריך".

מה חשוב לדעת לפני שיוצאים לעצמאות?

"'קר, קר שם בחוץ" שר רמי קליינשטיין, והוא צודק לחלוטין. לא לשלוף מהמותן, להיערך. לחשוב אסטרטגי ואז לתרגם את זה לאלמנטים טקטיים. וכמובן עוד שני אלמנטים אקוטיים להצלחה: הראשון – שיווק נבון וממוקד, והשני – לשים את הלקוח במרכז. כל הזמן. תמהיל נכון של אלמנטים אלו, יסייע להצלחה עסקית בשוק כה בלתי צפוי ותחרותי".

מילות חוכמה לעצמאי המתחיל –

"השוק עמוס, רווי וגדוש. אם אתה שוקל לצאת לעצמאות – תוודא שיש לך נישה ספציפית בתוך השוק, שיש לך יתרון תחרותי אמיתי על פני אחרים, וכמובן – תקציב שיווק ראוי. ללא כל אלה, הסיכוי להצליח בשוק כה תחרותי – נמוכים".

דוד זיו. צילום: יח"צ
דוד זיו. צילום: יח"צ

דוד זיו, בן 62, נשוי + 3 ילדים ו- 3 נכדים, רואה חשבון ומתכנן פיננסי הוליסטי, תל אביב

דוד זיו, לשעבר מנכ"ל "יקבי כרמל", החליט להפוך לעצמאי בגיל 50. לפני כעשור, בגיל 52, רכש את חברת "דיאטה קלאב" עם שישים קבוצות ועשרים מנחות, ומכר אותה בשנת 2013 עם מאה וארבעים קבוצות ושישים מנחות. השנה פתח עסק חדש לתכנון פיננסי הוליסטי.

הרגע שגרם לך להפוך לעצמאי –

"הרגשתי שאני רוצה לעשות דברים אחרים, ומלכתחילה חשבתי להישאר ב'כרמל' פרק זמן יותר קצר. בגיל 50 הבנתי שאני מחפש לעצמי כיוון חדש, דגרתי על זה שנתיים ולבסוף זה קרה".

עבודה ראשונה כעצמאי –

"ב- 2006 רכשתי את 'דיאטה קלאב'. לחברה היה קונספט מדהים של קבוצות תמיכה להרזיה, כל היום אתה עוסק בלעזור לאחרים. זו עבודה עם טונות של נשמה. בדרך גם השקעתי בחנות יינות וסיגרים בקניון עזריאלי בתל אביב, ולא אהבתי את העשייה הזאת. היום אני בעיצומה של תפנית נוספת. בעיני זה מקצוע העתיד, "ראיית חשבון למתקדמים". התחום נקרא תכנון פיננסי הוליסטי על פי תורת איגוד המתכננים הפיננסיים האמריקאי, והוא עוסק בין היתר בתכנון הפרישה, תכנון מס, אופטימיזציית מיסים ועוד".

מה היתרונות בעצמאות?

"בעיני אלה בעיקר יתרונות איכותיים ולא בהכרח גשמיים או פיזיים. אתה מעצב לעצמך את התחום בו אתה רוצה לפעול, משלם על הטעויות שלך וקוצר את פירות ההצלחה שלך. מתוק ומריר גם יחד".

מה חשוב לדעת לפני שיוצאים לעצמאות?

"חשוב לדעת לנהל תכנית וחשוב לדעת עקרונות בסיסיים של ניהול. רעיון לכשעצמו, ככל שיהיה מבריק, עדיין זקוק לליטוף ולגיבוי ניהולי מקצועי. לא ממש נולדים עם זה, זה בא עם השנים, ולכן אפשר לעשות גם קיצור דרך ולהיעזר בבעלי ניסיון. זו לא בושה. צריך קצת שיער אפור בסביבה".

מילות חוכמה לעצמאי המתחיל –

"דברים שתראה משם לא תראה מכאן. עם קצת ביצים ואמונה בדרך, אין שום סיבה שבעולם שלא תצלח דרכך".

ירדן בורקוב. צילום: יח"צ
ירדן בורקוב. צילום: יח"צ

ירדן בורקוב, בן 25, רווק, "Fresh Ultimate", רעננה

ירדן בורקוב מעולם לא החליט להיות עצמאי – התחום שבו הוא עוסק החליט עבורו. בית הספר שהקים, "Fresh Ultimate", צמח מרצונו לפתח את ענף הפריסבי בישראל ומשמש כיום בית הספר הגדול בישראל לענפי הצלחת המעופפת, כולל חוגי מצוינות, קבוצות מקצועיות, סדנאות למגזר העסקי, אירועים והפעלות.

הרגע שגרם לך להפוך לעצמאי –

"פתחתי את העסק לאו דווקא מתוך רצון להיות הבוס של עצמי, אלא מתוך רצון לפתח את ענף הספורט שאני כל כך אוהב ולאמן קבוצה בעצמי. לפני שהתגייסתי לצבא הקמתי קבוצה עם חבריי, אך עם גיוסי הפרויקט נעצר והפך ללא יותר מזיכרון נעים. ב-2009, חבר מהאוגדה אמר לי שאני חייב להחזיר את הקבוצה לחיים כשאני יוצא הביתה לסופי שבוע, וכך עשיתי".

מה היתרונות בעצמאות?

"אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה, מתי שאתה רוצה, בלי לחשוב מה הבוס יגיד, תמיד יש מקום להיות יצירתי וליזום – מה שלא תמיד תוכלו למצוא במשרות של שכירים".

מה חשוב לדעת לפני שיוצאים לעצמאות?

"הייתי ממליץ לעשות עבודת מחקר יסודית שתכלול בתוכה את השוק, הנפשות הפועלות (המתחרים), הסיכונים וכולי. אחת מהבעיות שאני נתקלתי בהן היא היכולת האישית שלי ליישם את כלי האצלת סמכויות. לרוב העובד העצמאי הוא בעל מאפיינים של שליטה ורצון לשלוט, אך יש ללמוד לסמוך על העובדים שאתם מקבלים לעסק כי אם לא תסמכו עליהם תעבדו קשה יותר וחבל. בנוסף חשוב להבין שכל כשלון הוא שיעור וללמוד ממנו עד כמה שאפשר".

האם היה איזה רגע שבו ידעת שעשית את ההחלטה הנכונה?

"בטח, יש המון רגעים כאלה, למשל, כשזכינו במקום השלישי באליפות אירופה עם נבחרת ישראל ב-2012, או כשאני פוגש הורים שאוספים את הילדים מהאימון, או שבאים לבקר באיזה טורניר ומספרים לי כמה הילד מאושר, נהנה באימונים וכמה זה עושה לו טוב הן מבחינה ספורטיבית והן מבחינה חברתית. בשבוע שעבר אחד ההורים אמר לי: "איזה כיף לראות איך המאמנים שלכם ניגשים לילדים שלא מבינים משהו, ומסבירים להם בסבלנות שוב, בצורה נעימה, עד שהרעיון נקלט, בניגוד למאמנים מתחומים אחרים, שצורחים על הילד שבסך הכל חטא בלא להבין משהו באימון".

מילות חוכמה לעצמאי המתחיל –

"לדעתי תפיסת העולם שלנו, ואופן השתלבותנו במוסד העבודה, מעוצבת לרוב עקב השפעותיהן של סביבתנו הביולוגית, המשפחתית והחברתית. אנשים שמפחדים מהלא נודע, משינויים, מסיכונים – אם נוח לכם לחיות עם השכר הקבוע ולחכות לקידומים עד אין קץ, אז הישארו שכירים. למחפשים ריגושים והרפתקאות אני ממליץ לצאת לעצמאות".

פתרונות נוחים לעסקים קטנים

"בשנים האחרונות חל גידול במספר העסקים הקטנים שנפתחים", אומרת רעות עצמוני, מנהלת תחום שיווק עסקי בלאומי קארד. "לא רק אנשים שפורשים ממקום עבודתם לטובת קריירה כעצמאים, אלא גם צעירים בעלי רעיונות למיזמים ועסקים חדשים, או אנשים שבמקביל לעבודתם פותחים עסק קטן כעבודה נוספת".
"מחקרים מראים שלעסקים שלא מכבדים כרטיסי אשראי יש הזדמנות להגדיל את רווחיהם. אחד הטיפים שלנו לעסקים חדשים הוא לאפשר ללקוחות לרכוש את המוצרים או השירותים שהם מציעים לא רק במזומן או בצ'קים אלא גם באמצעות סליקת כרטיסי אשראי. עסק שמכבד כרטיסי אשראי מרחיב את קהל הלקוחות שלו, מעניק שירות טוב יותר, ומאפשר ללקוחות פריסת תשלומים."
"גם בכל הקשור בביטחון עדיף לכבד כרטיסי אשראי, לדעת שהעסקה בוצעה ושהכסף עבר לבית העסק. אפשרות למעקב ובקרה אחר החיובים והזיכויים של העסק הופכים לנוחים יותר כשמכבדים כרטיסי אשראי, וניתן לצפות בפירוט העסקאות בכל עת באתר האינטרנט ובאפליקציה של חברת האשראי שאיתה סולקים".
"אגב, קיימים היום פתרונות נוחים, פשוטים וניידים לסליקת כרטיסי אשראי, כמו למשל – שירות לאומי קארד Pay, שמאפשר ביצוע עסקאות אשראי וקבלת אישור בגינן באמצעות מחשב האישי של בעל העסק. אפליקציית לאומי קארד iPos מאפשרת, גם לנותני שירותים ניידים, לכבד כרטיסי אשראי מכל מקום ובכל זמן באמצעות הסמארטפון או הטאבלט".

 

הכתבה נערכה בשיתוף לאומי קארד