מל"ט בתלת ממד

Aurora Flight Sciences וחברת סטרטסיס הציגו את כלי הטיס הסילוני הראשון שהודפס במדפסת תלת ממד

17 בפברואר 2016

יצרנית כלי הטיס Aurora Flight Sciences ממסצ'וסטס וחברת סטרטסיס, אחת מיצרניות מדפסות התלת ממד הגדולות בעולם, הציגו לאחרונה את כלי הטיס הסילוני הראשון שהודפס במדפסת תלת ממד! מטרת הפרויקט הייתה להדגים לתעשיית התעופה באיזו מהירות אפשר, באמצעות הכלים הממוחשבים הקיימים וטכנולוגיות ההדפסה החדשות, לעבור משלב תכנון כלי הטיס לשלב הייצור ולבסוף להטסה בפועל. לדברי המפתחים, התהליך שהודגם קצר לפחות ב־50 אחוז ביחס למה שמקובל כיום בתעשייה והוא מאפשר חיסכון בכל שלבי הפיתוח והייצור.

לכלי הטיס הבלתי מאויש שיוצר במסגרת הפרויקט מוטת כנפיים של שלושה מ' ומשקלו הכולל 15 ק"ג, מתוכם 80 אחוז שהודפסו באופן מיוחד במדפסת תלת ממד על בסיס תכנון ממוחשב. לדברי המפתחים, חלק מן הרכיבים של כלי הטיס עברו לא פחות מ־20 גרסאות בטרם שולבו בכלי הטיס הסופי. פרק הזמן הארוך ביותר – תשעה ימים – נדרש להדפסת גוף המל"ט. שאר חלקי המל"ט, כולל מכל הדלק, הכנפיים ונחירי הפליטה הודפסו בפרק זמן קצר יותר, שנמשך בין שעות לימים ספורים.

סרטון וידיאו של חברת סטרטסיס שבו מודגמת טיסה של כלי הטיס החדש במדבר:

תהליך הפיתוח כולו, משלב התכנון עד סיום הדפסת המל"ט, נמשך כחודש ימים בלבד עבור המל"ט הראשון. לדברי צוות הפיתוח, ייצור מל"ט שני עשוי לארוך פחות משבועיים, פרק זמן קצר באופן ניכר מכל מה שמוכר כיום בתעשיית התעופה.

רבות מיצרניות התעופה כבר מתנסות לא מעט שנים בתכנון ממוחשב ואף בהדפסות תלת ממד של רכיבים תעופתיים, אך לרוב מדובר בייצור אבות טיפוס ראשוניים או רכיבים בודדים של כלי טיס. בראשית שנת 2014 הדפיסו חוקרים מאוניברסיטת שפילד שבאנגליה מל"ט קטן במשקל שני ק"ג (ללא המנוע והאלקטרוניקה) בתהליך שנמשך יום אחד בלבד. כלי הטיס, אשר נועד גם הוא להדגמת יכולות, הופעל באמצעות מנוע חשמלי וביצע טיסה במהירות של עד כ־70 קמ"ש.

המל"ט שפותח ויוצר על ידי Aurora Flight Sciences גדול בהרבה, ועושה שימוש בהנעה סילונית. המל"ט, אשר טס בפעם הראשונה לצורכי הדגמה במישורי המלח של יוטה, מסוגל להגיע למהירות של יותר מ־240 קמ"ש, בין השאר הודות לעובדה שרובו עשוי מחומרים פלסטיים קלים וחזקים כדוגמת ניילון והודות למנוע הסילון הזעיר.

לדברי המפתחים, בעתיד נוכל לבנות כלי טיס בהתאמה אישית עבור משימות ספציפיות, אולם בטכנולוגיות הנוכחיות ייצור כזה אינו משתלם כלכלית. נוסף על כך, תהליך ייצור כלי הטיס משלב התכנון עד המוצר הסופי יתקצר בהרבה, יהיה פשוט יותר וידרוש פחות אנשי ייצור. יתרונות נוספים של ייצור בטכנולוגיית תלת ממד הם צמצום רב בכמות חומרי פסולת בתהליך הייצור ובסופו של דבר הוזלה ניכרת בעלויות הכוללות של פרויקטים בתחום התעופה.