מלכת האמבטיה ומלך הדואר: בעיית חשבון הטלפון של חנוך לוין ז"ל

כבר הרבה שנים שהמחזאי חנוך לוין ז"ל אינו מתגורר בדירה ברחוב ג'ורג' אליוט 5. אז למה הוא ממשיך לקבל לשם חשבונות טלפון?

חנוך לוין. צילום: פסי גירש
חנוך לוין. צילום: פסי גירש
29 באוקטובר 2015

 

מי לא אוהב לקבל דואר? המסתורין במציאת ערמה קטנה ומשמחת של מעטפות בתיבת הדואר והפשפוש בניירת כרוך בתקווה שהפעם הגיע משהו קצת יותר מסעיר מאשר הפנקס השנתי של מס הכנסה לעצמאים. זה בדיוק מה שקרה לאחד מדיירי הבניין ברחוב ג'ורג' אליוט 5, שמתגורר בניין זה שלוש שנים והעדיף להישאר אנונימי.

"לפני כחצי שנה פתחתי את תיבת הדואר, הוצאתי את ערמת המכתבים שלי והתחלתי לעבור עליה ברפרוף. היו שם כמה מכתבים רגילים: מכתב מהבנק, חשבון ארנונה, חשבון הבזק של חנוך לוין, עלון שיווקי של המאפייה הצרפתית החדשה שנפתחה ליד גינת שינקין…". רגע, מה? חשבון בזק של חנוך לוין? כלומר, לא בטוח שזה חשבון, אבל זה בהחלט מכתב, והוא מבזק, והוא ממוען למחזאי האגדי חנוך לוין ז"ל. "עד היום קיבלתי לתיבה שלי שני מכתבים כאלו. שמעתי שגם שכנים אחרים מקבלים מדי פעם מכתב על שמו", מספר הדייר האלמוני. "לפעמים משאירים אותם פשוט מעל לתיבות הדואר, ואז אולי מישהו לוקח את זה למשפחה או פשוט לעצמו".

חנוך לוין חי ויצר בדירתו ברחוב הקטן ג'ורג' אליוט עד מותו ב־18 באוגוסט 1999. שמו מונצח על קיר הבניין, ואולי זה מקור הבלבול. לא ברור למי מיועדים החשבונות, שכן אלמנתו של לוין, ליליאן ברטו, אמרה כי מספר הטלפון מהדירה ההיא משמש אותה היום בדירתה החדשה. גם בזק לא פתרו עבורנו את התעלומה: "בידי בזק אין ולא אמור להיות מידע לגבי מצבם של לקוחותיה, והיא אינה רשאית לבצע שינוי שם לקוח בקו בזק על דעת עצמה. אם בעל הקו החוקי נפטר, מתבצע שינוי שם לקוח בקו הטלפון רק לאחר פנייה של היורשים החוקיים".

"נראה לי שלוין התגורר בקומה השלישית. יש כאן עוד כמה דיירים שחיים בבניין כבר הרבה זמן, ואני די בטוח שהם עוד הכירו אותו", מציין הדייר. "אין לי מושג אם המשפחה מכרה את הדירה או שהיא משכירה אותה לאדם אחר, אולי איזה בן משפחה עוד חי כאן".

ומה כתוב במכתב? בדקת?

"אני לא יודע מה כתוב. מעולם לא פתחתי דואר של אדם אחר, ולא רציתי להתחיל במנהג הזה עכשיו".