נמרים שומרים עלינו: מצאנו את הממ"ד הכי יפה בעיר. בינתיים

ליאור שנידמן בממ"ד המנומר. צילום: נועם רון
ליאור שנידמן בממ"ד המנומר. צילום: נועם רון

אירועי המלחמה הכריחו אותנו להכיר טיפה יותר מדי טוב את הממ"דים בסביבתנו, וישנם כמה תושבים שהחליטו להפוך את הממ"ד/מקלט שלהם למקום נעים בהרבה. כזה הוא הממ"ד של ליאור שנידמן, שמצויד בעיצוב מנומר, מוזיקת ג'אז נעימה ומפזר ריח טוב. תביאו עוד // ממ"ד להכיר, מדור מלחמה

18 בינואר 2024

כשנה לאחר מלחמת המפרץ ב-1991, הוחלט באופן גורף להפסיק עם בניית המקלטים הציבוריים ולהכניס את המרחבים המוגנים הביתה, יחד עם תקנות בנייה מחמירות שרק התהדקו עם השנים. על כן, הממ"ד הביתי מאז ועד היום לובש צורה קופסתית, חשוכה, וחנוקה, והופך ברוב המקרים למחסן, לחדר ארונות או בעל כורחו – לחדר שינה קר ומנוכר.

>> יש לכם ממד או מקלט יוצאי דופן? רוצים להשתתף במדור? שלחו מייל ל- dira.lehakir1@gmail.com

בימים אלו, בהם אנחנו נאלצים לבלות בו שעות נוספות, ראוי להרהר בשאלה החשובה הנוגעת בעצם מהותו של הממ"ד – האם הוא חדר המעורר בנו שקט או חרדה? האם הוא באמת מקום שמקנה לנו תחושת בטחון? והאם אפשר לגרום לו להיות נעים יותר, חמים יותר, ביתי יותר, על אף מגבלותיו? יצאנו לחפש א.נשים שהצליחו להשתמש בעול הממ"ד להגשמת חלומות, ולהפוך את חסרונותיו ליתרון. מצאנו חתיכת נמרה.

מי: ליאור שנידמן (27)
מה עושה: יוצרת אירועי קונספט איכותיים, חדשניים וייחודיים. בעלת המותג העצמאי 'מאדאם בארדלוש' לסטיילינג המחבר בין הרגש לבגד.
איפה: תל אביב
שימוש הממ"ד: מקדש נמרים

נמר של נייר. הממ"ד של ליאור שנידמן. צילום: נועם רון
נמר של נייר. הממ"ד של ליאור שנידמן. צילום: נועם רון

"בעקבות המלחמה הנוכחית, החלטנו לפני חודשיים שזה הזמן הנכון להוסיף ממ"ד הביתה, מה שמעולם לא הרגיש לנו הכרחי לפני", מספרת ליאור. "ידעתי שאין שום סיכוי שהחדר הזה יהפוך למחסן או חדר אחסון מעפן כמו ברוב המקרים בבתים פרטיים, והחלטתי להפוך את המטרד להזדמנות ליצירה. כמו שאני עושה בכל תחום בחיי".

"כל דיירי הבית מאוד אוהבים מנומר, וכשהעלתי את הרעיון להפוך את הממ"ד לחדר נמרים, נרשמה התלהבות גדולה. לנמר יש אנרגיה מלכותית של עוצמה, שמשנה את מערך הכוחות בסיטואציה – אני לא קורבן של המצב הבטחוני, ואני גם לא מתעלמת ממנו, אבל יש בי את הכוח להפוך אותו לטוב יותר".

שיהיה נעים, וגם קצת רומנטי. הממ"ד של ליאור שנידמן. צילום: נועם רון
שיהיה נעים, וגם קצת רומנטי. הממ"ד של ליאור שנידמן. צילום: נועם רון

"קניתי בדים נעימים ומנומרים בנחלת בנימין ועטפתי איתם את כל החדר, שלא יהיה זכר לקיר הבטון הקר או למערכות הסינון המאיימות. הבדים משפרים את האקוסטיקה והמגע שלהם חמים ועוטף. שיניתי את תאורת הפלורסנט הלבנה לתאורה עדינה וצהבהבה שתוסיף לאווירה החמה. תמיד יש פה רמקול שמנגן ג'אז ומפיץ ריח טוב. עבדתי עם כל החושים ושיניתי דרכם את החוויה. עכשיו פשוט נעים להיות פה".

"לסטינג המנומר הוספתי כסאות מנומרים שהיו בסלון של ההורים שלי עוד מאז שנולדתי, שולחן זהב עם רגלי ציפור שהוא פריט אספנות מיוחד מפריז, שלושה פסלי עץ של נמרים משוק הפשפשים שנקנו לפי שנים, תליתי כדור דיסקו בתקרה לאווירה, וקישטתי את החדר בנרות אדומים, פרחים אדומים ומפיצי ריח יפים".

נמר הכסף. הממ"ד של ליאור שנידמן. צילום: נועם רון
נמר הכסף. הממ"ד של ליאור שנידמן. צילום: נועם רון

"כשיש אזעקה, הריצה למקדש הנמרים שלנו הופכת מחוויה מפחידה לחוויה מצחיקה, משעשעת, אפילו סוריאליסטית. כשאני עומדת שם אני חושבת לי בראש – חהחה, לאן כבר החמאס שלח אותי, לחדר המנומר שלי. זה מקליל את המצב הנורא הזה ובאופן אבסורדי, תמיד מעלה לי חיוך".

"עצם העובדה שלא לקחתי את הממ"ד כעול מובן מאליו, שלא לקחתי את הפחד כמובן מאליו, שעשיתי פעולה אקטיבית של לקיחת אחריות על הפרנויה והפכתי אותה לפנטזיה משעשעת – הכנסתי שליטה לתוך הכאוס. השליטה היא על החוויה, לא על המציאות. החוויה היא כל מה שיש לנו, ואני מאמינה שאנחנו תמיד צריכים לחשוב איך להפוך אותה לטובה יותר ותומכת יותר בנו. זה משנה חיים, במיוחד עכשיו".
לשליחת הצעות למדור – dira.lehakir1@gmail.com