עלתה על הגל: ענבל רייכלר פותחת את הים לאנשים עם מוגבלויות

ענבל רייכלר והגלשן, כמובן. צילום: דוינה פיינברג זגורי
ענבל רייכלר והגלשן, כמובן. צילום: דוינה פיינברג זגורי

אחרי שהצליחה לחזור אל הים והגלישה שכל כך אהבה לפני פציעתה, החליטה ענבל רייכלר, נכת צה"ל, שתאפשר לאנשים וילדים במצב דומה לחזור (או להגיע לראשונה) לחופים. עמותת wave-ability בניהולה, שמנגישה את ספורט הגלישה ואת הים לאלה שעבורם הם לא מובנים מאליהם – יוצאת בקמפיין למימון המשך פעילותה בעיר ובכלל

7 ביולי 2021

"הסיפור של העמותה מתחיל בעצם עוד לפני שנפצעתי", מעידה ענבל רייכלר, "גלשתי המון לפני הצבא, והייתי בים ברוב הימים. הגלישה הייתה חוזק משמעותי שלי עד שהתגייסתי לקרקל, שאז עוד הייתה פלוגה, ושם זה קרה".

ענבל על הגל. צילום: אהרון סטויצקי
ענבל על הגל. צילום: אהרון סטויצקי

בזמן האימון המתקדם שלה, נפצעה ענבל מפגיעת כדור בגבה, מה שהשאיר אותה משותקת ומרותקת לכיסא גלגלים. "אחרי שנפצעתי ניסיתי לשקם את החיים בצורה כזו או אחרת, ובין היתר מאוד רציתי לחזור לים – אבל זה לא היה נגיש. אחרי שנתיים זנחתי את הרעיון והחלטתי שאני ממשיכה הלאה. למדתי אדריכלות, עבדתי, אבל החלום לחזור לים תמיד היה שם. פשוט לא ידעתי איך לעשות את זה".

לפני שלוש שנים, ענבל החליטה לעצור ולקחת הפסקה מהעבודה. "שנה לפני שהבאתי את הילד הראשון שלי רציתי לבדוק רגע מה קורה איתי. הבנתי שברגע שאורן, הבן שלי, יגיע – תהיה משמעות למגבלה ושאני צריכה שנייה לעצור", היא משתפת. "הזמינו אותי להשתתף במרתון חשיבה של העמותות Tom ו- Restart שמטרתו הייתה פתרונות לצרכים מסוימים של נכי צה"ל. כששאלו אותי מה אני רוצה עניתי ישר – 'אני רוצה גלשן מותאם'. אם אני כבר בהפסקה – אולי זה הזמן לראות אם אני יכולה לחזור למים".

כיף בים. צילום: ארי קלי
כיף בים. צילום: ארי קלי

"היינו צוות של מהנדסים, מעצבי מוצר ואני – ואחרי המון ניסיונות במים ועבודה קשה במעבדה, בנינו גלשן שהותאם אישית לי ולצרכים שלי", היא מספרת, "בפעם הראשונה שנכנסתי למים הים היה 'פלטה', אבל לתפוס עוד פעם גל, אפילו אחד, נתן לי להרגיש חופש שלא הרגשתי עשרים שנה. יש פער מאוד גדול בין ההרגשה בחוץ עם הכיסא לבין ההרגשה בים – כמה שניות שאני משוחררת לגמרי, עצמאית. ברגע שסיימנו את העבודה על הגלשן אמרתי לעצמי ולצוות – 'אני רוצה לאפשר לעוד אנשים לחוות את זה'".

הצוות ייצר עוד חמישה גלשנים בתמיכת העמותות והחליט ב-2018 להרים אירוע בשיתוף עיריית תל אביב – בו אנשים עם מוגבלות יוכלו להגיע לים באופן מונגש, וגם לגלוש. "האירוע היה בחוף הדולפינריום, הגיעו חמישים חבר'ה עם מוגבלות. חלקם סיפרו שהם לא היו בים עשר, חמש עשרה שנה, מאז הפציעות".

"אחד הדברים שהיו משמעותיים עבורי באירוע הזה, וגם בפעילות שלנו עכשיו, הוא שאנחנו מספקים לאנשים ולנשים האלו חוויה חברתית שהם לא אאוטסיידרים בה", היא מסבירה, "כשאני מגיעה לים ויש בו שני אנשים – שניהם יסתכלו עליי ועל הכיסא. יש לי גלשן, אבל אין לי יכולת להגיע עצמאית למים, ואני תמיד אעדיף שיהיו סביבי אנשים שיעזרו לי וגם 'ייקחו ממני את הפוקוס'. באירוע שכולו סובב סביב הנגשת הים לאנשים עם מוגבלויות – רצינו לגרום להם להרגיש חופשיים להשתתף בספורט הזה שהוא בסופו של דבר קונצנזוס בחברה שלנו, עם יכולת ובלי מבוכה".

בדרך אל הים. צילום: דור בן טובים
בדרך אל הים. צילום: דור בן טובים

אחרי האירוע פנו אל ענבל ושותפיה גם המשתתפים וגם המתנדבים, ושאלו מה קורה עכשיו. "שנה לאחר מכן כבר עשינו עוד אירוע, והיו לנו שני חוגי גלישה לילדים עם מוגבלויות, בשיתוף "הגל שלי" ו-"צעדים קטנים" – בהרצליה (במועדון הריף) ובבת ים. הקמנו את העמותה Wave-abilty והיום אנחנו מנסים לבנות מערך שהוא קבוע וממוסד, במקום לגייס כספים כל פעם למען מטרה מסוימת, כדי להגיע ולאפשר את הים לכמה שיותר מאלו שלא רואים אותו כאופציה".

קמפיין מימון ההמונים שאליו יצאה לאחרונה העמותה נועד לכמה מטרות: להפעיל קייטנת קיץ של מפגשי גלישה בתל אביב לגילאי 6-16, בשיתוף עם עמותת "צעדים קטנים", המשך קיום החוגים בבת ים והרצליה, הוספת חוג בתל אביב והתרחבות הפעילות לערים נוספות כדי שאלו המתקשים להתנייד יוכלו ליהנות מפעילות גלישה קרוב לבית.

"בנוסף, קמפיין מימון ההמונים יאפשר לנו לקיים עוד אירועים עם עיריית תל אביב, כמו זה שיתקיים בסוף אוגוסט", מוסיפה רייכלר, "עד היום האירועים שעשינו היו מוכוונים בעיקר לגלישה, עם הפנינג בחוץ של מוזיקה וכיבוד. השנה, אנחנו משתפים פעולה גם עם אגף הספורט של העירייה ורוצים לפתוח אזור למשפחות ואירוע בחוף לחבר'ה שלא גולשים ורק רוצים להגיע לים בנוחות במסגרת האירוע".

עוד פרויקט שהעמותה מקווה לממן באמצעות הקמפיין הוא 'שישי בים', גם הוא בשיתוף עם עיריית תל אביב, אגף הספורט ויחידת הצעירים. "המטרה של 'שישי בים' היא נטו הנגשה. כרגע בכל חוף יש כיסא ים אחד לנכים. אנחנו מתכוונים, בכל ימי השישי של חודש אוגוסט, לרכז כמות גדולה יותר של כיסאות ים לנכים בחופים, להביא מתנדבים שיעברו הכשרה מותאמת לסייע, בקיצור – להפוך את החוף למשך שלושה ימי שישי למרחב זמין ונגיש לאנשים עם מוגבלויות, וליצור בשבילם מרחב חברתי שמאפשר להם את מה שירצו. אם הם ירצו שקט ושלווה – נעזור להם להשיג אותה, אם הם ירצו להיכנס למים – נסייע להם גם בזה".

חברי עמותת wave-ability. צילום: עמית קפלן
חברי עמותת wave-ability. צילום: עמית קפלן

"בהתחלה אמרתי – טוב, זו עמותה, אני אעבוד ואנהל אותה. אבל ראיתי פתאום כמה ביקוש יש לזה בקרב הקהילה ולאט לאט זה הפך להיות העיסוק המרכזי שלי", מוסיפה רייכלר, "כיף לי שמה שאני עושה מאפשר גם לי וגם לאנשים במצבי לחוות את הים. מעבר למטרות העיקריות שלנו – לפתוח את המרחב הזה לאנשים עם מוגבלות ולאפשר להם לגלוש, אנחנו מצליחים ליצור דרך הפעילות המשותפת חיבור בין אנשים עם מוגבלות לשאר האוכלוסייה. המתנדב לא בא רק 'לעזור', זו קבוצה אורגנית שפועלת יחד, בלי המחסום של עם כיסא – בלי כיסא".

ומה החלום? "הלוגו שלנו הוא – בים כולם שווים. השאיפה שלי היא להפוך את כל החופים בארץ למרחבים יותר נגישים – לאפשר לאנשים עם מוגבלויות להגיע לים ולקחת חלק בפעילויות שלנו, להדק את הקשר עם העיריות ובעיקר – ליצור שינוי תודעתי גם בתפיסה של אנשים ונשים עם מוגבלויות את עצמם וגם בתפיסה של הסביבה אותם".
לתמיכה בקמפיין גיוס ההמונים