מהשוק ועד טאיזו: 9 מנות דגים שאתם חייבים לאכול בתל אביב

פיש אנד צ'יפס. קפטן הוק. צילום: מתוך האינסטגרם
פיש אנד צ'יפס. קפטן הוק. צילום: מתוך האינסטגרם

יש הרבה דגים בים, ועוד יותר דגים ברחבי מסעדות תל אביב. והקיץ הוא הזמן הנכון לטעום כמה שיותר מהם. דגי ענק על הפלנצ'ה, ברוסקטות ממכרות, כנפי מוסר מטוגנות וכמובן הפיש אנד צ'יפס - יצאנו לדוג כמה ממנות הדגים הכי טעימות בתל אביב

26 ביוני 2023

ברוסקטה ברבון | בר 51

מדובר באחד הביסים הכי מושלמים בעיר, כזה שאוצר בתוכו מתיקות, חריפות, מליחות וטעם דג נועז. ברוקסטות קטנות מלחם קסטן, משוחות בסלסת בצלים מתקתקה, אליה נוספים צ'אטני דלעת ענוג וצ'ילי מותסס שמוסיף פיקנטיות נחוצה. על גבי הממרח המופלא והכתום שלעיל מונח דג ברבון צרוב שמנצח על המנה והופך אותה, כאמור, לביס הדגים אהוב עלינו בעיר.
34 ש"ח, הירקון 59

ברוקסטה ברבון, בר 51. צילום: עמית אהרנסון
ברוקסטה ברבון, בר 51. צילום: עמית אהרנסון

כנף מוסר מטוגנת | מרלוזה

מסעדת מרלוזה שבשוק הכרמל מוקדשת כולה לדגה המקומית, ומפליאה עם מנות דגים נפלאות בטכניקות ייחודיות. אנחנו אוהבים מטוגן, ועל כן בחרנו בכנף המוסר המטוגנת שעשויה נפלא (ואף ללא גלוטן!). את הכנף כמו כנף אוכלים בידיים, הטיגון קליל ולא מכביד, מטבל האיולי שום מתאים בדיוק והנחמה בשיאה.
60 ש״ח (4-5 יחידות), חיים חבשוש 59

כנף מוסר מטוגנת, מרלוזה. צילום: peoplephotograpy
כנף מוסר מטוגנת, מרלוזה. צילום: peoplephotograpy

לברק שלם מטוגן | טאיזו

מנה קלאסית שהפכה למזוהה יותר מכל עם טאיזו, הן בגלל ההגשה המסקרנת, והן בגלל שבואו – מדובר בדג מטוגן, מאכל שאין עליו תחרות. יובל בן נריה התייחס לטקסיות המלווה באכילת המנה, שיש לשלוף מבין הבמבוקים ולאכול בידיים אגב גלגול בחסה וטבילה ברטבים המונחים מלפנים – פישסוס וצ׳ילי ליים עם בוטנים קצוצים, אם שאלתם. רק אל תשכחו לשטוף ידיים.
185 ש״ח, מנחם בגין 21

לטרוף אותך. לברק שלם מטוגן. טאיזו. צילום: דן פרץ
לטרוף אותך. לברק שלם מטוגן. טאיזו. צילום: דן פרץ

ברבוניות מטוגנות | בטשון 

לבטשון יש קרדיט על כך שהנגישו את הדגים לתל אביביים, הן מבחינת תמחור והן בזכות הפיכתם לידידותיים למשתמש. לראייה מקרה שחזינו בו, ילדה בת 4 שעמדה בתור שצעקה לאביה – "אבל אני רוצה סשימי!!!". בכל מקרה, בבטשון תוכלו גם לקנות דגים טריים וגם לאכול אותם במחיר הוגן. מנות הדגים שם מתחלפות תדיר לפי תוצרת הים, אבל מנה שאנחנו מקווים שתישאר לנצח היא הברבוניות המטוגנות עם סלסת העגבניות. קלאסיקה אמתית, ומנה שנתגעגע אליה גם אם אכלנו אותה אתמול.
68 ש״ח, קרליבך 29

פורל צלוי ומעושן | אייבי

באייבי מקפידים על טוהרת התוצרת המקומית, ועל כן מגישים מנת דג פורל (מנחל הדן!). הפורל צלוי בעץ, מה שמקנה לו טעם מעושן אך עדין וניחוח משכר. אליו נוספת תערובת תבלינים, ראס אל חבשוש, שמעמיקה את הטעמים ומיטיבה עם הדג שצלוי בשלמות. לצד הדג, ירקות צלויים גם הם בעץ, תפוחי אדמה, עגבניות, שעועית ירוקה ופלפל חריף. מנה נהדרת שמפרגנת מכל הלב אל חומרי הגלם המקומיים.
98 ש״ח, לינקולן 16

פורל צלוי ומעושן. אייבי. צילום: אסף קרלה
פורל צלוי ומעושן. אייבי. צילום: אסף קרלה

לוקוס על הפלנצ׳ה | אנימאר

השף הלל תוואקלי לוקח את הלקסוס של כל הדגים – הלוא הוא הלוקוס – ומגיש מנה למופת עם חומרי גלם מסקרנים ולא שגרתיים. הלוקוס עשוי על הפלנצ׳ה במידת עשייה מושלמת, ומונח על מצע של ריזוטו רך ומבורך עם גבינת פקורינו רומאנו, קציפת זעפרן מפתיעה, מרמלדה של לימון פרסי בחמיצות מתונה וטוויל של טהדיג, שמעניק לנו זיכרון מתוק של אורז פרסי.
185 ש״ח, הירקון 87 (בתוך מלון דן)

נתח דייגים על פחם | סלאס

השף אור גינסברג ״מטפל״ בדגים לפי מיטב המסורת היפנית, שם מדובר בדת שלמה עם הלכות קבועות ומסודרות. את רזי הבישול היפני הוא מביא גם אלינו עם מנות דגים שניחנות בטריות, רעננות ומקוריות – למשל מנת נתח הדייגים (נתח מתחלף לפי התוצרת), שעשוי על גריל פחמים יפני, מושרה במרינדת אנטיקוצ׳רה ומוגש עם סלט תפוחי אדמה, עם צ׳ילי, שימאז׳י ורוטב מיסו ג׳ינג׳ר.
144 ש״ח, תנחום 6

נתח דייגים על פחם, סלאס. צילום: מתוך האינסטגרם
נתח דייגים על פחם, סלאס. צילום: מתוך האינסטגרם

פיש אנד צ׳יפס | קפטן הוק

בשוק הפשפשים ביפו מגישים פיש אנד צ׳יפס כמו שהבריטים היו אוהבים. אמנם יותר יותר ים תיכוני, ופחות בריטי, אבל דג מטוגן הוא דג מטוגן. הטוויסט המקומי מקורו בזרעי הכוסברה שנוספים לבלילת הבירה שעוטפת את דג הקוד הנורווגי, ומעקצקים בלשון במובן הטוב של המילה. לצד צ׳יפס כפרי שמוגש בנדיבות, הרי לכם ארוחה לתפארת עם כל אבות המזון.
56 ש״ח, עמיעד 13

פיש אנד צ'יפס. קפטן הוק. צילום: מתוך האינסטגרם
פיש אנד צ'יפס. קפטן הוק. צילום: מתוך האינסטגרם

כריך דייגים | הכרמל 40

בשוק הכרמל מגישים כריך דייגים שלא מבייש את שווקי האוכל של איסטנבול. מדובר בגרסה לכריך הטורקי המסורתי, באליק אקמק (דג בלחם), וזה כריך ממכר בהחלט. בתוך לחמנייה רכה ואוורירית נח לו פילה דניס צלוי ומתובל, שנע שמנעד שבין קריספי לעסיסי. אל הדג נוספים ירקות טריים כגון חסה, עגבניות, פטרוזיליה, כוסברה ורוטב לימוני עז שנותן את הטון לכריך כולו. ככה פשוט, ככה טעים.
44 ש״ח, הכרמל 40

כריך דייגים, הכרמל 40. צילום: שרון בן דוד
כריך דייגים, הכרמל 40. צילום: שרון בן דוד