סוכמה הקמת מסילה 4 באיילון. אבל כיצד יימנעו הצפות בחורף?

נתיבי איילון (צילום: shutterstock)
נתיבי איילון (צילום: shutterstock)

נראה שהעירייה ירדה מדרישתה ל"כניסת מוביל הניקוז לשלבי ביצוע משמעותיים", ובין הגופים המעורבים (העירייה, רכבת ישראל ונתיבי ישראל) הושגו הסכמות. המסילה שעתידה להיכנס לשימוש ב-2028 צפויה להעלות דרמטית את תדירות הרכבות אל העיר וממנה

8 בפברואר 2022

אחרי לא מעט מחלוקות והתנגדויות – סוף סוף הסכמות! המסלול הרביעי של רכבת ישראל באיילון יוצא לדרך ועתיד להיכנס לשימוש ב-2028. המשמעות, בשאיפה: עלייה בתדירות הרכבות שתעבור דרך הציר העמוס.

ציר איילון מהווה כיום צוואר בקבוק לרכבת ישראל. המחסור במסלול נוסף מקשה על העלאת תדירות הרכבות ועל ציר נוסף מדברים כבר כ-15 שנים. ב-2019 דובר על השמשת המסלול כבר ב-2026, על מנת לאפשר להעלות את תדירות הרכבות מ-14 ל-26 בשעה, אך עקב עימותים חריפים בין מנכ״לי רכבת ישראל וחברת נתיבי ישראל – העבודות התעכבו.

גם עיריית תל אביב-יפו הביעה עד ממש לא מזמן התנגדות חריפה לתכנית המסלול הרביעי עקב הקשיים בניקוז המים מנחל איילון. ראש העיר רון חולדאי הביע דאגה עזה בנושא ואף אמר כי ״העירייה תפעל בכל הכלים העומדים לרשותה כדי שלא תקום מסילה רביעית לפני כניסת מוביל הניקוז לשלבי ביצוע משמעותיים״. מה השתנה מהצהרת הכוונות הדרמטית שנכתבה לשר התחבורה דאז, בצלאל סמוטריץ' ועד היום? ניסינו לברר אך לא הצלחנו לקבל תשובות ברורות ממשרד התחבורה ומהעירייה.

הרכבת ונתיבי איילון. צילום: shutterstock
הרכבת ונתיבי איילון. צילום: shutterstock

בתדרוך כתבים של גורמים ממשרד התחבורה נאמר לנו בתגובה על שאלתנו בנוגע למהות הפתרון שנמצא לעניין אגירת המים וניקוזם כי ״נושא הניקוז ינוהל על ידי חברת נתיבי ישראל אשר זאת (בין השאר) תחום מקצועיותה״. בנוסף הובהר כי עיריית תל אביב הייתה ״חלק מהדיון בו הושגו ההסכמות״.

בירור מול העירייה לא סייע לנו לשפוך אור נוסף: בתגובה לשאלה מה שינה את דעתם של אנשי המקצוע וראש העיר? ומה הפתרון שעל בסיסו הושגו ההסכמות? נענינו כי ״עיריית תל אביב יפו מברכת על כך ששתי החברות של משרד התחבורה שמעורבות בעניין סיימו את המחלוקות ביניהן. עם זאת, יש לזכור שעל מנת שבניית המסילה הרביעית, שחשובה מאוד לקיום ושדרוג מערך התחבורה בישראל, תצא לפועל, יש להמשיך ולקדם את תכנון התב"ע של מוביל הניקוז מנחל איילון, אשר מקודמת כיום בוועדה המחוזית, ובעיקר לתקצב כראוי את העבודה״.

מה שדי ברור הוא שדרישת ראש העיר בעבר ל״כניסת מוביל הניקוז לשלבי ביצוע משמעותיים״ לפני שהעירייה תיתן הסכמתה – לא התקבלה. לנו לתהות לגבי מהות המתווה שסוכם.