ארכיון הפרפרים הלאומי

מגוון מיני הפרפרים ומספריהם במקום נתון יכולים להעיד על שינויים, לטובה או לרעה, במצבה של המערכת האקולוגית. פרויקט ניטור פרפרים ייחודי יתרום לידע המדעי על מצב המגוון הביולוגי בישראל, ויסייע בזיהוי מינים ובתי גידול שיש צורך לפעול לשימורם

4 בדצמבר 2013

מערכות אקולוגיות מספקות אינספור שירותים המאפשרים את עצם קיומם התקין של החיים על פני כדור הארץ – משירותי האבקה של דבורים וחרקים שמהם נהנים גידולים חקלאיים ועד תהליך הפוטוסינתזה התורם להבטחת הרכב האוויר שאנחנו נושמים. במדינה עם תנופת פיתוח מואצת כל כך מצד אחד, ועם עתודות מוגבלות במיוחד של שטחים פתוחים מצד שני, במקרים רבים מי שמשלם את המחיר הוא הטבע.
מתברר שדווקא פרפרים יכולים לספק אינדיקציה למצב בריאותן של מערכות אקולוגיות. מגוון מיני הפרפרים ומספריהם במקום נתון יכולים להעיד על שינויים, לטובה או לרעה, במצבה של המערכת האקולוגית באותו שטח, מסבירה ד"ר רחלי שוורץ-צחור, אחראית שימור צמחים נדירים ופרפרים ברמת הנדיב, אשר שותפה להובלת פרויקט ייחודי לניטור פרפרי ישראל.
הפרויקט מובל על ידי אגודת חובבי הפרפרים בישראל בשיתוף פעולה עם רמת הנדיב והוא מבוסס על דיווחים שמעבירים כ-30 מתנדבים מרחבי הארץ, מרמת הגולן ועד אילת. אחת לשבועיים, בין אוקטובר ליוני, סוקר כל אחד מהמתנדבים מסלול או יחידת שטח קבועה ואוסף נתונים על הפרפרים השונים שבהם הוא נתקל. הנתונים האלה מרוכזים באתר האינטרנט הייעודי לפרויקט ולאחר מכן אפשר לבצע ניתוחים שונים ומתוכם להסיק על שינויים באוכלוסיותיהם של מיני הפרפרים השונים במגוון של בתי גידול ברחבי הארץ.
בחודש שעבר חברו לפרויקט גם אנשי "המארג", התוכנית הלאומית להערכת מצב הטבע המנוהלת על ידי האקדמיה הלאומית למדעים. ניטור הפרפרים המתבצע במסגרת התוכנית הזו – בגליל, בשפלת יהודה ובכרמל – מצטרף לניטור של מיני יונקים וציפורים באותם בתי גידול, כדי לקבל תמונה מורכבת יותר של מצב המערכות האקולוגיות בסמיכות למקומות יישוב ובמרחק מהם. הנתונים המתקבלים משמשים להערכה של השפעת יישובים על המגוון הביולוגי.
פרויקט הניטור החל ב-2009 וממשיך להתרחב מאז, אך מדובר בתקופה קצרה מכדי לזהות מגמות, אומרת שוורץ-צחור. לדבריה, יהיה צורך בעשר שנים בערך לשם כך. ככל שהממצאים מפרויקטים אלה יתרבו, כך הם יתרמו לידע המדעי על מצב המגוון הביולוגי בישראל, ובהמשך הם יוכלו לסייע בזיהוי של אותם בתי גידול, ולא רק של מינים מסוימים, שיש צורך לפעול לשימורם.