טייפון – שאלת האקלים

סופת הטייפון הייאן שהכתה בפיליפינים העלתה שוב את השאלות ביחס לחלקם של שינויי האקלים בהיווצרותו של טייפון אדיר ממדים כזה

4 בדצמבר 2013

בטרם נפתחה, איש לא חשב שוועידת שינויי האקלים של האו"ם שהתקיימה בחודש נובמבר האחרון תניב דרמה כלשהי. ואולם, סופת הטייפון הייאן שהכתה בפיליפינים ימים ספורים לפני פתיחת הוועידה היתה בעיני רבים מהמשתתפים ביטוי מחודש לדחיפות בהתמודדות עם משבר האקלים העולמי.
בה בעת, כמו במקרים דומים בעבר, עלו שאלות ביחס לחלקם של שינויי האקלים בהיווצרותו של הטייפון אדיר הממדים הזה. אמנם יש מי שטוענים כי סופות בסדר גודל כזה נדירות, אך הן עדיין חלק מהמערכת הטבעית. נוסף על כך, מדו"ח שפרסם הפאנל הבין-ממשלתי לשינויי אקלים בספטמבר האחרון עולה כי יש חוסר בנתונים אמפיריים ובידע לגבי הקשר שבין שינויי אקלים לסופות טרופיות.
בקרב מדעני אקלים מקובלת ההנחה כי כמעט אי אפשר לייחס אירוע בודד לתהליכים ארוכי הטווח של שינויי האקלים, אך יש גם חוקרים ופרשנים אחרים שטוענים כי השאלה שיש לשאול היא האם אירועי מזג אוויר קיצוניים מהסוג הזה סבירים יותר בתנאים של שינויי אקלים. כלומר, האם מערך התנאים שנוצר בעקבות שינויים בגורמים כגון טמפרטורת המים, משטר הרוחות ועוד תורם להיווצרות אירועי טבע קיצוניים.
מומחים מסבירים שאפקט החממה, הנגרם כתוצאה מהצטברות של גזי חממה (ובפרט של פחמן דו-חמצני), מניע תהליכים של שינויי אקלים ומביא ללכידתם של אנרגיה וחום בתוך האטמוספרה. יתר על כן, 97 אחוז מהחום והאנרגיה האלה נספגים באוקיינוסים, ואכן בחינה בדיעבד הראתה שקודם להיווצרות הטייפון הייאן טמפרטורת מי הים לאורך מסלולו היתה גבוהה בכ-6-4 מעלות מהממוצע. התנאי הזה ותנאים אחרים שנבחנו כנראה לא היו מספיקים כדי לייצר סופת טייפון בהיקף ובעוצמה של הייאן, אך לא מן הנמנע שהם תדלקו אותה.
עם זאת, בבואנו לבחון שינויי אקלים, לא נתמקד באירוע בודד אלא נתייחס להצטברות של גורמים במערכת מורכבת. בראש הגורמים האלה נמצאת מגמת העלייה בריכוז הפחמן הדו-חמצני באטמוספרה – כיום הריכוז גבוה ב-42 אחוז מזה שהיה בימי המהפכה התעשייתית (קרי, באמצע המאה ה-18). זהו גורם שחובה להתייחס אליו שכן כל מנגנון שמשתנה בהיקף כזה מתחיל להתנהג אחרת.
יש הטוענים כי גם אם לשינויי האקלים הגלובליים לא היה חלק בהיווצרותו של הייאן הרי שיש לראות בטייפון הזה אות לבאות. ואמנם, גם אם יתברר שלסופה בודדת – גדולה ועוצמתית ככל שתהיה – אין קשר לשינויי האקלים, עדיין אין בכך כדי להעיב על הצורך במתן מענה דחוף ובינלאומי למשבר המתהווה לנגד עיננו.