כולם למען הכדור

ב-22 באפריל מציינים ברחבי העולם את "יום כדור הארץ". קהילות העולם כולו ימחישו את דאגתם לכדור הארץ בשורה של אירועים ופעילויות, ויתרמו להעלאת הנושא החשוב על סדר היום העולמי

צילום: אימג' בנק
צילום: אימג' בנק
22 באפריל 2014

ב-22 באפריל מציינים את "יום כדור הארץ" בשורה של אירועים ופעילויות ברחבי העולם, המיועדים להעלות את המודעות הציבורית לסוגיות סביבתיות. ראשיתה של היוזמה בארצות הברית, לאחר שהסנטור גיילורד נלסון הזדעזע מההרס שנוצר בעקבות דליפת נפט גדולה בסנטה ברברה, קליפורניה, ב-1969. נלסון, ששם לב לעלייה במודעות הציבורית לסוגיות של זיהום אוויר וזיהום מים, העלה את הרעיון שמוסדות חינוך אמריקאיים יקדישו יום לימודים אחד בשנה לנושאי סביבה, מתוך כוונה לשים את נושא הגנת הסביבה על סדר היום הפוליטי הלאומי. ואולם, התוצאה עלתה על ציפיותיהם של נלסון ושותפיו ליוזמה. ב"יום כדור הארץ" הראשון, ב-1970, יצאו כ-20 מיליון אמריקאים, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד, להפגנות ברחבי המדינה כדי לתבוע סביבה בריאה ובת קיימא, ומאוחר יותר באותה שנה החליט הממשל על הקמתה של "הסוכנות להגנת הסביבה" (EPA).

מאז התרחבה יוזמת "יום כדור הארץ" אל מחוץ לגבולות ארצות הברית, וכיום אחראי על התיאום הבינלאומי של האירועים ארגון "רשת יום כדור הארץ" (www.earthday.org). השנה ובשנה הבאה יצוין "יום כדור הארץ" בסימן "ערים ירוקות". לאור מגמת ההגירה ההולכת וגוברת מהכפר אל העיר, מסבירים מובילי הקמפיין, עולה הצורך להבטיח איכות חיים טובה יותר ובת קיימא, ולשם כך נדרשות השקעה באנרגיות ממקורות מתחדשים, בנייה ירוקה ופעולה למען אוויר ומים נקיים יותר.

עדות לפופולריות הרבה שצבר "יום כדור הארץ" היא ציונו גם בקרב קהילות קטנות ברחבי העולם, ובין האירועים השנה אפשר למנות נאום של השחקנית ופעילת הסביבה דריל האנה בעיר רוקפורד (Rockford), אילינוי; תחרות קומיקס לתלמידי תיכון בצ'ילה; וכנס בנושאי קיימות בעיר צ'פאלו (Cefalù) שבסיציליה. עם זאת, המבחן האמיתי הוא רמת המעורבות האזרחית ברחבי העולם בנושאי סביבה לאורך כל השנה, ולא רק ליום אחד.