למצוא את המשותף

הצלם עודד וגנשטיין מנסה להתעלות מעל האקזוטי והשונה. כך גם בחר ברגע אחד ביפן

צילום: עודד וגנשטיין
צילום: עודד וגנשטיין

סטיב מקארי, הצלם שצילם את תמונת הילדה האפגנית המפורסמת, אמר לי פעם: "תמונה של בחור בפפואה ניו גינאה עם עצם תקועה באף היא אולי מעניינת, אבל כדי שתמונה תהיה טובה באמת היא חייבת לתקשר. היא צריכה לספר משהו על איך זה לחיות עם עצם תקועה באף". בצילומי הפורטרט שלי אני מבקש ליצור חיבור בין הדמות המצולמת לצופה, חיבור על בסיס של הזדהות ודומות ולא על בסיס אקזוטיקה ושונות. כשפגשתי את הילדה הזאת, ברחובות העיר טאקיימה, יפן, הדבר הראשון שמשך את תשומת לבי היה הבגדים הצבעוניים והחגיגיים שלה ושל בני משפחתה. הם התלבשו כך לכבוד פסטיבל הסתיו שהתקיים באותו יום בעיר. ובכל זאת, הרגשתי שכדי לספר סיפור מעניין באמת אין די בצילום של אדם בבגד צבעוני ומסורתי. אני משתדל תמיד לשוחח עם המצולמים. הקרבה הקצרה הזאת מאפשרת לי להתבונן באדם באמת, לא דרך עדשה מקרבת מצילום מרחוק. כך, תוך כדי שיחה, הבחנתי לפתע באופן שבו הילדה אוחזת ביד אמה. זה החזיר אותי לימים שבהם גם אני הייתי אוחז בידה של אמי, מתלבט אם לאחוז חזק או אם אפשר כבר לעזוב. זה הרגע שביקשתי להדגיש בסיטואציה שבתמונה שלפניכם. אני מקווה שגם לכם היא הזכירה משהו או מישהו אהוב.

עודד וגנשטיין – כתב וצלם, מתמחה בצילום תרבויות ומדריך צילום בכיר