בעקבות הזהב הבלטי

דרך הענבר היא דרך סחר עתיקה ששימשה את סוחרי אבן החן, מחופי הים הבלטי והים הצפוני עד איטליה, חופי הים השחור ואסיה. פולין, השוכנת על נתיב הענבר, מציעה למבקרים שוקי ענבר מרהיבים

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק
27 בפברואר 2014

ידעתי על קיומה של דרך המשי ואף טיילתי בחלקים שונים שלה, אך לא ידעתי על קיומה של דרך נוספת, מרתקת לא פחות, היא דרך העִנְבָּר. זה היה הכינוי לדרך סחר עתיקה ששימשה את סוחרי הענבר, אבן חן שהיתה מרכיב חשוב בחפצי נוי ותכשיטים. הענבר הובלה מחופי הים הבלטי והים הצפוני, בדרכי יבשה ולאורך נהרות, אל איטליה וחופי הים השחור ומשם מזרחה לאסיה.

ישנן עדויות להמצאות הענבר כבר לפני 6,000 שנה. אז עיצבו ממנה תכשיטים ואולי אף השתמשו בה למטרות פולחן מכיוון שהאמינו בכוחה המאגי. האבן מוזכרת אצל הומרוס, היא נמצאה בקברו של תות ענח' אמון, הובאה כמנחה אל מקדש דלפי ביוון ואף נעשה בה שימוש ברומא העתיקה.

אבן הענבר היא בעצם שרף מאובן של עץ או "דם העץ", וגווניה נעים מצהוב-זהוב ועד חום, ולעתים אף גוונים של כתום ואדום כהה. נהוג לשייך לאבן סגולות רבות, כמו יכולות ריפוי והקלה על כאבים ואף הפגת עצב ונוקשות. אבן הענבר הפכה גם לביטוי של אהבה ומחויבות זוגית, והיא משמשת סמל לשבועת הנישואים.

קרקוב: משוק בדים למרכז ענבר

דרך הענבר שלי ושל בן זוגי היתה קצרה הרבה יותר מהדרך העתיקה, ועברה בין גדנסק (Gdańsk) – בירת הענבר של פולין – לקרקוב (Kraków), העיר היפה ביותר במדינה. אנחנו לא בדקנו את תרומתה לזוגיות, אבל היא ריפאה לי את הצורך בתכשיט צהוב שייפה את בגדי ויהיה מזכרת מהטיול בפולין. בקרקוב, שאמנם אינה מצויה בדיוק על דרך הענבר, מצאנו עבודות ענבר מרהיבות באולם הבדים (Sukiennice, כתובת: Rynek Glowny 1-3), אותו בניין מרהיב שחולש על כיכר השוק המרכזית, רינק גלובני (Rynek Glowny). כיכר זו היא הגדולה ביותר בפולין ואולי אף באירופה, וכל כולה יצירת מופת אורבנית. אולם הבדים נחשב במאה ה-14 למוקד ענף הטקסטיל של העיר. בשנת 1555 הוא נחרב בשרפה ונבנה מחדש בכמה שלבים. בסוף המאה ה-19 הוסיפו לו קמרונות והוא שינה את אופיו והפך משוק בדים למרכז מסחרי עם דוכני מזכרות ומלאכת יד שהצבע הצהוב-כתום שולט בו. עברנו מדוכן לדוכן, ראינו את עבודות הענבר המרהיבות והתקשינו להחליט מה לבחור. מכיוון שידענו שנגיע בהמשך אל גדנסק, שיש בה שוק ענבר, החלטנו להסתפק בשלב זה בשוטטות, ואת הקניות לדחות לגדנסק.

גדנסק: ענברים כרוח הדמיון

שוק הענבר בגדנסק ממוקם בעיר העתיקה, ברחוב הציורי מריאקה (Ulica Mariacka) מאחורי בזיליקת סנט מארי (Bazylika Mariacka) וברחובות הסמוכים לו. הרחוב נהרס כמעט כליל בזמן מלחמת העולם השנייה, ואחרי כן נבנה מחדש כמעט מהיסוד עם שחזור שבוצע בקפדנות רבה, החושף שורה של מרפסות שמוסיפות לקסמו. לאורך הרחוב פזורות חנויות רבות של אמני העיר היוצרים פריטי ענבר על פי דמיונם: תכשיטים, חרוזים, כלי שחמט ופריטי נוי למיניהם. השוק הוא לא שוק שגרתי, אלא שורת בתים שהיו בעבר בתי מגורים, ומכיוון שאין בחזיתם חלונות ראווה, דוכני זכוכית על המדרכה עושים את העבודה ומפתים את העוברים והשבים להיכנס לחנויות ולהצטייד במזכרת ענברית.

טיפ לדרך

אם עדיין לא שבעתם מגוני הצהוב-אדום של הענברים, לכו לטייל ברחוב היפה ביותר בגדנסק -אוליצה דלוגה (Ulica Długa). טיילו לאורכו, בין שער הזהב לשער הירוק, והקיפו את המזרקה, שפעם על פי האגדה זרמו בה מי זהב (הכינוי המקומי לבירה). גם שם יקרצו לכם מחלונות הראווה עבודות הענבר. ואם תתפתו להם אל תשכחו לבקש תעודת אחריות, כי גם בבירת הענבר יש עבודות מזויפות.