אל המעיין: 5 מקורות מים מרעננים במרחק שעה או פחות מהעיר

אין על תל אביב. אבל גם אין על לצאת ממנה (צילום: shutterstock)
אין על תל אביב. אבל גם אין על לצאת ממנה (צילום: shutterstock)

בטח כבר שמעתם על הקשר שבין חיים בסביבה אורבנית לעלייה בטמפרטורות, כך שהדרך הכי טובה להתקרר עכשיו היא לצאת לנסיעה קצרה (אוקי, שעה זה הרבה לתל אביבים) ולטבול באחד מהמעיינות המרהיבים שיש בסביבתנו. יאללה נו, תשכרו איזה אוטותל, אפשר לחשוב

17 ביוני 2022

תל אביב היא עיר נפלאה. יש לנו בתי קפה שמציעים כל סוג קלייה, חיי לילה שיכולים לאפשר לכם להיות ברייב שבוע ברצף, פארקים וריאות ירוקות כמעט בכל שכונה, מסעדות מכל המוצאים האתניים ובכל רמות הפאר וחופים מלאי אנשים יפים וכלבים יפים עוד יותר. אלא שדבר אחד אין לנו. ולא, אנחנו לא מדברת עכשיו על חניה. אין לנו מעיינות. ובכלל, מקורות מים מתוקים. 

נחל הירקון, שהיה מועמד חזק לשכשוך עירוני, התגלה כמזוהם כבר בשנות -50, וחיזק את המוניטין המפוקפק שלו באסון המכביה כשהוביל למותם של ארבעה אנשים וגרם להרעלה של עשרות נוספים. עבר מעל לעשור מאז שרון חולדאי קפץ לירקון והכריז כי טוב, ולמרות זאת לא תראו תל אביבי אחד משתכשך במימיו. ואם תראו, תזעיקו מהר עזרה. בקיצור, אפשר להגיד שהחלום התל אביבי שהירקון יהפוך לנחל האסי, אבוד. לפחות בנתיים.

אל תצפו ליותר מדי. נחל הירקון (צילום: shutterstock)
אל תצפו ליותר מדי. נחל הירקון (צילום: shutterstock)

אז מה בכל זאת יכולים תושבי תל אביב לעשות בשביל לקבל טבילה במים צוננים וקרירים, בזמן שהם בחרדה מתמדת ממדוזות ותוך כדי שהם נאלצים לשמוע מזרחית מהבוקסה שלידם? כי עם כל הכבוד לחופים הנפלאים שלנו, לפעמים אדם צריך מים מתוקים ושקטים. הפתרון הוא ברור, לצאת מהעיר. כן. אמרנו את זה. אחד היתרונות לזה שאנחנו חיים במדינה כזאת קטנטנה זה המרחקים, ולכן במרחק של פחות משעה תוכלו למצוא את עצמכם משתכשכים. כן, אותו זמן שלוקח לכם להגיע מהמשרד שבעיר הביתה באוטובוס בפקקים. 

1. מעיין הקשתות מבוא חורון 

מרחק מתל אביב: כחצי שעה

מה זה? מבנה רומי מהמאה השלישית לספירה. אל החלק הפנימי של המבנה מגיעים מים מבאר עמוקה. בחלק מימות השנה החלק הפנימי של מבנה הקשתות מלא במים עמוקים. כדאי לבדוק באתרי טיולים לפני שבאים אם יש מים במעיין או לא.

איך מגיעים? כותבים בוויז ״מעיין הקשתות מבוא חורון״, כמעט בלי הליכה מהחנייה. 

מה יש בסביבה? לא רחוק ממודיעין אז אפשר לאכול באחת המסעדות שם לפני או אחרי. לא רחוק ממנו ניתן לראות את אחד הגשרים היותר מרשימים. בוויז ״פורטל מודיעין מכבים רעות״ 

2. מעיין אבן ספיר

מרחק מתל אביב: כ-50 דקות

מה זה? מעיין שנמצא בתוך מערה עם חומת אבנים עתיקה. 

איך מגיעים? כותבים בוויז ״מעיין אבן ספיר״, אחרי שמגיעים למיקום של הוויז יש עוד נסיעה קצרה של ארבע דקות, ממשיכים עוד קצת ישר ואז יש פנייה חדה שמאלה. המעיין נמצא ממש בסמוך לחנייה. 

מה יש בסביבה? במרחק 10-15 דקות נסיעה נמצאת שכונת עין כרם היפה. עם מסעדות כמו בראסרי עין כרם וכרמא. שווה לעשות סיבוב שם באופן כללי ולהתרשם מההרים והכנסיות. כזה אין לכם בתל אביב

3. עין אביאל 

מרחק מתל אביב: כ-55 דקות 

מה זה? בריכות ונביעות לאורך נחל התנינים שליד בנימינה. אלו שליד מושב בית אביאל ממש דורשות שכשכוך. אחת גדולה ופתוחה לשמש, השנייה נמצאת בתוך סבך קנים, אז צריך לחפש אותה טוב! ויש בתוכה מפל קטן.

איך מגיעים? כותבים בוויז ״משתלת אביאל״ ואז בכניסה הצפונית לישוב עושים פרסה ומחנים בחניית עפר בצד הדרך. המעיין הנסתר עם המפלון נמצא מול תחנת השאיבה של מקורות, כ-30 מטר מזרחית לצינור כחול שחוצה את הנחל. הבריכה הגדולה נמצאת בהמשך, כמה מאות מטרים ממערב למפל.

מה יש בסביבה? יש דוכן קטן עם כריכים וקפה שנמצא סמוך ונקרא ״קפה ציפורה״. בנוסף, זכרון יעקב נמצאת במרחק של כ-15 דקות משם, ככה שאפשר לנסוע לשם ולטייל במדרחוב.

4. עין ריחניה

מרחק מתל אביב: כשעה

מה זה? פינת טבע מיוחדת עם שני מקורות מים – בריכה עמוקה שאפשר לשבת לידה (רצוי לא להכנס) ומפלים נסתרים שאפשר להשתכשך בהם בכיף. 

איך מגיעים? שמים בוויז ״עין ריחניה״, החניה נמצאת למטה בדרך העפר, סמוך לעיקול שמאלה. כדי להגיע למפלים ולמגלשות הטבעיות שנוצרו בנחל, יש לצעוד משם ימינה בשביל שמעל הבריכה במשך כ-15 דקות. 

מה יש בסביבה? חומוס אליהו ביקנעם לא רחוק משם, וגם המסעדה ״חווה התבלינים״ נמצאת בקרבת מקום.

5. עין עמיקם

מרחק מתל אביב: כשעה 

מה זה? פלג מים של נחל התנינים. עם מסלול הליכה בתוך המים והמון חיות וטבע. 

איך מגיעים? שמים בוויז "עין עמיקם". אחרי שחונים, התקדמו כ-20 מטרים עד לעץ התות הענק, שתחתיו זורמים מים מהנחל. אפשר לפנות משם ימינה ולהגיע לבריכות רחבות ומוצלות או שמלה ולעשות מסלול הליכה קצר בתוך מים.

מה יש בסביבה? בדומה לעין אביאל שנמצא ממש בסביבה, אפשר לאכול ב״קפה ציפורה״ ולהסתובב במדרחוב של זכרון יעקב. או לטייל בבנימינה, שיש בה את מסעדת ״טופו אן״ המדהימה.