מעצר הבעלים של המבנה ברחוב פין כבר לא יעזור לקורבנות

השבוע נעצר הבעלים של מבנה הזוועות ברחוב פין 1. מה שלא עשו הקורבנות שנערמו, עשה בצע הכסף

רחוב פין, התחנה המרכזית (צילום: טלי מאייר)
רחוב פין, התחנה המרכזית (צילום: טלי מאייר)
6 בדצמבר 2017

בתחילת השבוע נעצר סוף סוף אבי נגר – הבעלים של מבנה הזוועות ברחוב פין 1 והאיש שהפך למיליונר מהבניין שהפך למלכודת מוות וניצול למאות נשים בזנות, לנרקומנים ולדרי רחוב. בעשור האחרון פרסמתי עשרות כתבות על נגר והגיהינום שיצר המבנה בנווה שאנן, ואני כמובן ממש לא היחידה. האחרונה פורסמה לפני שנתיים כאן ב־Time Out, כשהבניין הנורא הזה נרכש בידי יזמי נדל"ן במסגרת הג'נטריפיקציה שעוברת על דרום העיר. בכתבה ההיא פרסמנו חלק משיטות העבודה של נגר, אלה שהביאו למעצרו בחשד להלבנת הון ולהעלמות מס.

לקריאה נוספת:
מה חושבים תושבי אזור התחנה המרכזית על הזנות בשכונה?
סיפורו של מרכז הסמים והזנות שפעל ללא הפרעה

תיארנו איך ביצע לכאורה את הפשעים באופן גלוי כל כך, שמטריף את הדעת וגורם לתהות: איך? איך אפשרו המשטרה, עיריית תל אביב־יפו והרשויות לאיש שהמשטרה בעצמה הגדירה בעת המעצר כ"מחולל הפשיעה והזנות הגדול ביותר בדרום תל אביב" לעבור על החוק, ולאפשר את פעילות המבנה שדרדר אזור שלם בעיר? כתבות רבות פורסמו, דיונים בכנסת התקיימו, התושבים סבלו, הגופות נערמו, אבל הרשויות שתקו.

האמת היא שהתשובה לכך ברורה ויכולה למלא בתוכן עונה שלמה של "הסמויה". במשך השנים הודו נציגי הרשויות שהיה להן נוח מאוד לרכז את הזנות, הסחר והשימוש בסמים בבניין ובסביבתו. זו לא קונספירציה שרקמתי בראש שלי, יש הוכחות כתובות ומצולמות לכל. כל עוד האינטרס היה להוריד את ערך הנכסים ולהבריח תושבים ותיקים כהכנה לכניסתם של יזמים לאזור בחסות תוכנית של העירייה, לפקחים ולשוטרים הייתה הוראה להעלים עין מהמתרחש בפין 1.

רחוב פין, התחנה המרכזית (צילום: טלי מאייר)
רחוב פין, התחנה המרכזית (צילום: טלי מאייר)

יש הטוענים שזה היה יותר מהעלמת עין; לטענת גורם במשטרה, זו התבקשה על ידי העירייה לאתר נכסים "בעייתיים" באזור כדי שתוכל להציע אותם ליזמים, תוך הבטחה מפורשת שבבוא העת תדאג המשטרה לנקות אותם, בשליחת איום מרומז לעבריינים ולבעלי המבנים שעדיף להם למכור (במיליונים) את הנכסים ולהימנע ממעצרים ומכתבי אישום. כשהמבנה נרכש וכשמתוכנן לקום בו מבנה מגורים, וכמויות של כסף פרטי נשפכו במטרה להפוך את האזור לסוהו של תל אביב, נזכרו סוף סוף במשטרה וברשות המסים לעצור את נגר.

המעצר הזה הוא עשיית צדק שנדחתה יותר מדי שנים, אבל הוא לא יעזור לאימא של סיגל, שאחד מסוחרי הסמים שפעלו במבנה "העלים" אותה וכנראה רצח אותה; זה לא יעזור לאימא של דניאלה, שבתה נמצאה מתה באחד החדרים ועל גופה סימני אלימות קשים; זה לא יעזור לנשים הרבות האחרות שנרצחו בחדרי המין שהשכיר לפיהחשד נגר – אימהות לילדים, בנות להורים. זה גם לא יעזור לאישה שהותקפה באלימות על ידי אחד העובדים במקום כי לא שילמה את השכירות על החדר שלה בזמן, ושהוגש נגדו כתב אישום שמעלה לאבסורד חדש את התעלמות המשטרה מהפשעים שהתרחשו במתחם של נגר; וזה כמובן לא יעזור לתושבים שחייהם הפכו לגיהינום.

ממשטרת ישראל לא נמסרה תגובה.

מהעירייה נמסר בתגובה: "לאורך השנים טיפלה העירייה בחריגות בנייה שונות בבניין והוציאה צווי הריסה בגינן. לגבי פיצול דירות, לא ניתן היה לאכוף את העניין משפטית, ואף לא נתקבלו תלונות בעניין לאורך השנים. באשר לטענות האחרות, נראה כי מדובר באמירות חסרות בסיס ולעירייה אין יכולת לאמתן ולהתייחס אליהן".