מעשנים ונמנעים מסרבים להיות אויבים: המוצר ששם סוף לחיכוכים

משנה: לא תאמינו, אבל דורין אליהו היא חלק מקומץ תל אביביים שהחליטו לא לעשן סיגריות בחיים. עד היום זה הצליח לה באופן חלקי, כי המיעוט צריך תמיד להתפשר, אבל אז הגיעה בשורה מהפכנית של smoke free ששינתה הכל

לא חייבים להסריח. צילום: יח"צ
לא חייבים להסריח. צילום: יח"צ
3 בפברואר 2019

הכתבת הוזמנה לאירוע השקת 3 IQOS מטעם פיליפ מוריס בע"מ

זוכרים את הסצנה הזאת מ"חברים" שרייצ'ל מעמידה פני מעשנת רק כדי להיות אחת מהחבר'ה במשרד? פחות או יותר סיפור חיי. מציאות של בחירות בין הפינה הכי מבאסת בבר (וביץ' פליז, אי אפשר לגרוף משם) לבין פרצופי פסיב־אגרסיב מצד החברים שמתבקשים לכבות את הסיגריה. לפעמים אני מתפשרת על לסבול בשקט ולעבוד על עצמי שעישון פסיבי פחות מסוכן. לפעמים אני גם סתם צריכה להסביר למאבטח שמחוץ למסיבה שאני לא בוכה, זה פשוט העשן הזה ששורף לי בעיניים. הבחירה לא לעשן גובה מחיר – בריאותי, חברתי, אסתטי ואפילו רומנטי (סורי, אבל אם אי פעם חפצתן לטעום חרא, תתחילו בלהתנשק עם מעשן).

הרגיש לי הכי לא הגיוני שבעולם שבו יש טלפון שעושה כמעט הכל חוץ מלחמם פיתה, לא נמצא עדיין פתרון לתופעה פוגענית כל כך. כאילו בואו, שנים של תשדירי אימה עם אימג'ים של ריאות שרופות לא נתנו אפילו מכה קלילה בכנף של יצרני הסיגריות והלקוחות. אנחנו כל כך חיים בכאן ועכשיו, שמי בכלל רוצה להתעסק באופציה למחלה אי שם בעתיד המזקין? שחררו אותנו. אבל בלילה קריר באמצע חודש ינואר התאחדו מעשנים ולא מעשנים תחת בשורה טכנולוגית אפופת אדים שתשים סוף לחיכוכים. IQOS 3 – נעים לי מאוד.

יש לך משהו שורף בעיניים. צילום: יח"צ
יש לך משהו שורף בעיניים. צילום: יח"צ

אפשר להגיד שבשנת 2018 מוצרים ללא עשן הולכים ונעשים פופולריים כמעט כמו דוכני עראייס, מין פתרון אולטימטיבי שמצמצמים את רמות הכימיקלים הרעילים הנפלטים בעשן ב-95 אחוז. המכשירים המדוברים של חברת פיליפ מוריס הם חלק מסדרת מוצרים ללא עשן (כמו וופורייזרים או סיגריות אלקטרונית), המבוססים על טכנולוגיה המחממת את הטבק ללא שרפה. המכשירים של IQOS, לדוגמה, נראים כמו עט מכני שלתוכו נתחבת הסיגריה, עלי הטבק מתחממים ומקבלים חווית טעם מעודנת ללא עשן, חומרי בעירה וסירחון סיגריות למות.

עם זאת לאחרונה החל מנהל המזון והתרופות האמריקאי לקדם מדיניות להפחתת ניקוטין בסיגריות, ובמקביל מעודד מעשנים בגירים שאינם מצליחים להיגמל לעבור למוצרים ללא עשן, כיוון שניקוטין אמנם ממכר מאוד אך הוכח שאינו הגורם הישיר למחלות ותחלואה של נזקי עישון. ספציפית איוד מפחית את כמות הרעלים הנפלטים מעישון ב־95 אחוז על פי מחקרים של הקולג' המלכותי לרפואה בלונדון וארגוני בריאות בינלאומיים נוספים. אך חשוב להבהיר שהקו הברור הוא להימנע מלהתחיל לעשן, לצמצם את שיעור המעשנים ולעודד מעשנים שימשיכו לעשן בלאו הכי לעבור לאלטרנטיבות טובות יותר מאשר עישון סיגריות.

אבל נחזור לחלק המעניין: אירוע ההשקה המפונפן והמוקפד שאליו הוזמנתי. לפרקים הרגשתי כמו ניצבת בסטורי של קים קרדשיאן, חוץ מהקטע שלא לגמרי פירשתי את קוד הלבוש כהלכה והתבלטתי עם חולצת וינטג' בשלוש ליש"ט שרכשתי לא מזמן.

יש פתרון למעשנים. צילום: יח"צ
יש פתרון למעשנים. צילום: יח"צ

שולחנות לבנים מוארכים הציגו בגאווה את המוצר שבמבט ראשון נראה כמו אקססורי נחשק. הערכה של IQOS 3, שניתנת לרכישה עם שילובים של מאות צבעים, הופכת אותו למין צעצוע למבוגרים בהתאמה אישית. הדגם השני שהושק IQOS 3 Multi זכה לעיצוב עתידני, המטען־מגנט הקומפקטי שמספיק לעשרה שימושים רצופים והיכולת להיתחב לתוך כיס קטן – הופכים את כל הקונספט של קייס, מצית וסיגריות למיושן.

אחרי ההופעה של עברי לידר שהחזירה אותי לימים תמימים יותר ולרוק עצמאות 2009, נזכרתי שלא יצאתי להפסקת אוויר אפילו פעם אחת (שזו בגדול הפסקת הסיגריה של הלא מעשנים). כשהייתי מוקפת במאיידים שאוחזים במכשיר וקומץ של מעשנים פרימיטיביים שקופאים מקור כמו חבורת מנודים – זה הרגיש כמו תיקון פואטי.

אקססורי לכל דבר. צילום: יח"צ
אקססורי לכל דבר. צילום: יח"צ

כשחזרתי לדירה כבר התכוננתי לטקס הקבוע של פשיטת הבגדים, הסנפה, חנק ומרמור, אבל המכופתרת שלי מלונדון הדיפה לא יותר מריח של שאריות בושם וזיעת לחץ. את הגוף כבר לא היה צורך לקרצף עד זוב דם ודו קיום מעולם לא נראה נגיש יותר. הבשורה החדשה smoke free  חייבת להגיע לכל סמטה פלונית בעיר, שמזוהה כל כך עם עשן סיגריות. בתור מי ששואפים (קלטתם את המשחק מילים?) לחיות בחברה מודעת יותר ומתחשבת יותר, נדמה שהקונספט החדשני עושה טוב לכולם. תכלס, זה לא דורש יותר מדי הקרבה.