חלמנו על מדינת תל אביב בניינטיז. עכשיו נצבע אותה בצבעים עליזים

מפת מדינת תל אביב הקדומה של עידו אמין
מפת מדינת תל אביב הקדומה של עידו אמין

לפני 30 שנה יצר הקריקטוריסט עידו אמין את מפת מדינת תל אביב (רעיון שעבר לכולנו בראש לא פעם). עכשיו הוא מוציא אותה מחדש בגרסה ששחזר באמצעות AI, וצו השעה מורה לכם לרכוש אותה בשוק הקומיקס של פסטיבל אנימיקס, לצבוע אותה בצבעי עפרון - ולהתרפק

8 באוגוסט 2023

מדינת תל אביב היא רעיון שכולנו מגלגלים (עם עצמנו או בפומבי) בחודשים האחרונים, אבל מדובר ברעיון אהוב וישן שרץ במחוזותינו כבר עשרות שנים. כן, כבר בניינטיז היינו שונים, מיוחדים ושוחרי עצמאות. הקריקטוריסט, הקומיקסאי והעיתונאי עידו אמין יצר את מפת מדינת תל אביב שלו כבר לפני 30 שנה, ועכשיו הוא חוזר אליה – מהתבוננות נוסטלגית אבל גם אקטואלית מתמיד.

עידו אמין ומפת מדינת תל אביב הקדומה. צילום: באדיבות המצולם
עידו אמין ומפת מדינת תל אביב הקדומה. צילום: באדיבות המצולם

"המפה נוצרה לפני 30 שנה ככפולה בעיתון העיר של ידיעות תקשורת, בגיליון שמטרתו היתה לקבל את התל אביבים החדשים בעיר. לקחתי את זה אז ברצינות תהומית וכמו בהרבה עבודות שלי שקעתי לפרטים. הוספתי עוד ועוד כאלה, עד שזה הגיע לגודל שבקושי נכנס לכפולה של העיתון. ואז שכחתי מזה. זה היה כלא היה, אבל הנושא של מדינת תל אביב חזר ועלה לדיון בכל מיני מקומות כל הזמן, ואפשר להבין למה אנשים מרגישים את זה ורוצים בזה".

30 שנה עברו, ולרגל יריד שוקומיקס שמתקיים במסגרת פסטיבל אנימיקס שנפתח היום, החליט אמין לחזור אל אותה המפה הנוסטלגית ולהוציא אותה מחדש – הפעם כמפה של "מדינת תל אביב הקדומה". "זו היתה הזדמנות להגשים חלום ישן", הוא אומר, "ולהוציא מחדש את מפת מדינת תל אביב בניינטיז. הבעיה המשמעותית היתה שמכל החומרים הארכיוניים שנמצאים אצלי בסטודיו – דווקא המפה הזאת הלכה לאיבוד. למזלי, לפני כמה שנים סרקתי אותה, ובאמצעות פלטפורמת הבינה המלאכותית סטייבל דיפיוז'ן (בעזרת גלעד קוריסקי, חבר מלוס אנג'לס) הצלחתי לעשות לה אפסקייל לרזולוציה של הדפסה".

את המפה ימכור אמין (במחיר של 70 שקלים) במסגרת שוק הקומיקס של פסטיבל אנימיקס בימים חמישי ומוצ"ש הקרובים – מודפסת, מנויילנת, ממש כמו פעם. הוא החליט ללכת על אולדסקול עד הסוף, והיא מגיעה כמפה לצביעה יחד עם חבילה קטנה של עפרונות צבעוניים (מי אמר פעילות לילדים לחופש ולא קיבל?). ביום חמישי בשעה 19:00 הוא גם יקריא את המפה בקולו ויספר קצת על הסיפורים שמאחוריה.

גם זה יכול להעסיק את הילדים בחופש: מפת מדינת ת"א של עידו אמין לצביעה
גם זה יכול להעסיק את הילדים בחופש: מפת מדינת ת"א של עידו אמין לצביעה

יש הבדלים בין המפה החדשה לזו המקורית?
"אין הרבה, אבל עכשיו כשחזרתי לעבוד על זה נזכרתי בכל מיני מקומות שהיו חסרים אז. הרעיון לא היה לייצר מפה רצינית כי אני בסופו של דבר קריקטוריסט, אבל 90% מהמקומות שנמצאים בה הם כאלה אמיתיים, רובם גם קשורים אליי ולאנשים שהכרתי באופן אישי. תל אביב של הניינטיז, עיר של שטויות והגזמה שהדבר האחרון שנאמר עליה שהיו בה ערכים, מצטיירת היום, אחרי 30 שנה, כערך של חופש, של קלילות, נוסטלגיה שמזמינה להתרפק עליה, עיר הבירה של מחוז שפוי שמאיים בהיפרדות. צו השעה הוא לצבוע אותה בצבעים פסטליים של עפרונות צבעוניים".

בהמשך מתכנן אמין לייצר עוד גרסאות למפה הקדומה, ואולי גם לתת לבעלי עסקים או מקומות ציבוריים שפעלו אז את ההזדמנות להכניס את עצמם אליה. במקביל, הוא יוצר בחודשים האחרונים (עם נטעלי עלי) מוצר נוסף תחת המותג "בקטע טוב" – סיכות מחאה שעליהן כתוב "אנרכיסט/ית, אבל בקטע טוב" – שאותן הוא מוכר בדרך כלל בהפגנות, והן יימכרו גם כן בשוק הקומיקס השבוע. עכשיו נותר לכם רק להתעמק טוב טוב במפה ולהחליט: האם אתם מעדיפים את תל אביב של היום או את זו של לפני 30 שנה?

אנרכיסט, אבל בקטע טוב: סיכות בעיצובו של עידו אמין
אנרכיסט, אבל בקטע טוב: סיכות בעיצובו של עידו אמין

>> גם את המפה של עידו אמין תוכלו לרכוש בשוק הקומיקס של פסטיבל אנימיקס, חמישי-שבת 12.8-10.8 20:00-10:00. עוד פרטים כאן אבל הכניסה חופשית, מה תעשו עם פרטים עכשיו