מלחמה על כל עץ: מי יציל את גן הכובשים בשוק הכרמל?

התוכנית להקמת המטרו של גוש דן עומדת להחריב את הריאה הירוקה היחידה של אזור השוק, התושבים יוצאים למאבק והעירייה מתייצבת לצדם. תנו לנשום בעיר הזאת

מטרו זה חשוב, ירוק הזה חשוב יותר (צילום: מצילים את גן הכובשים)
מטרו זה חשוב, ירוק הזה חשוב יותר (צילום: מצילים את גן הכובשים)
19 באוקטובר 2020

למרות שהם חלק חשוב מה-DNA של תל אביב – עוד ועוד עצים נכרתים ברחבי העיר, ועוד ועוד מאבקים ציבוריים מתעוררים כדי לנסות למנוע זאת. הפעם על הכוונת נמצאים כל העצים בגן הכובשים שבפאתי שוק הכרמל. 175 עצים מיועדים לכריתה, 30 מיועדים להעתקה, 20 דונם של גן ימחקו מעל פני האדמה.

כל זה עומד להתרחש כי גן הכובשים מסומן כ"שטח התארגנות" של פרויקט המטרו M2 – אחד מבין 3 קווים של הרכבת התחתית העתידית של המטרופולין. בגן הכובשים תוקם תחנה ומשם גם אמורים לשגר את מכונות המנהור הענקיות, שיחפרו בעומק 30 מטר את המנהרות של המטרו, והפארק הקטן שליד השוק יהפוך לאתר העבודה הכי רועש בעיר.

שנים של אבק ורעש במקום דשא ועצים (הדמייה: "מצילים את גן הכובשים")
שנים של אבק ורעש במקום דשא ועצים (הדמייה: "מצילים את גן הכובשים")

התושבים באזור טוענים כי ההשלכות של הריסתו משמעותיות, כגן קהילתי המשמש עוגן שכונתי, מקום מפגש ומשחק לשכנים ולילדי השכונה, מקום לקיום אירועים קהילתיים ומשפחתיים, להתאווררות ולשהייה בטבע, בנוסף להיותו מקום מנוחה וריענון לבאי השוק ומסוף הכרמלית. 

גן הכובשים הוא גם הריאה הירוקה של האזור: ללא העצים המאזנים את רמת זיהום האוויר באזור, במיוחד בשל הימצאותו של מסוף הכרמלית המזהם, "קיים חשש לפגיעה בבריאותם של התושבים, להתפתחות אסטמה ותחלואה נשימתית ואף סרטן בילדים ובזקנים", אומרת ד"ר שני כספי, אונקולוגית ילדים ורופאת ילדים המתגוררת בקרבת הגן. יש לציין שהתכנית לכריתת העצים עומדת בניגוד מוחלט למדיניות עיריית ת"א-יפו להתמודדות עם משבר האקלים, שכוללת הגדלת התכסית הירוקה בעיר.

חשיבות קהילתית, סביבתית ובריאותית. גן הכובשים
חשיבות קהילתית, סביבתית ובריאותית. גן הכובשים

תושבי האזור לא נותרו אדישים לגזרה ובשבועות האחרונים התארגנה קבוצת תושבים שפועלים במספר מישורים כדי לנסות למנוע את הרס הגן, נפגשים מדי יום חמישי בשעה חמש וחמישה בגן, ומתכננים את המשך המאבק. עיקר המאמץ מופנה להגשת כמה שיותר התנגדויות לתכנית המטרו, הנקראת תת"ל 102. התכנית טרם אושרה והיא הופקדה בימים אלה להשגות הציבור.

תגובת עיריית תל אביב-יפו: "העירייה רואה חשיבות רבה בשימוש התושבים בגן הכובשים ובשימור עצים ותיקים בגן. לכן, טרם הפקדת תכנית קו המטרו M2 העירייה ביקשה מנת"ע והוועדה לתשתיות לאומיות לצמצם את שטח ההתארגנות במקום. במידה ובקשת העירייה לא תתקבל, העירייה אף תשקול להגיש השגה לוועדה לתשתיות לאומיות בנושא זה. יחד עם זאת, כמו בכל פרויקט תשתית הדורש העתקה או למצער כריתה של עצים, העירייה תפעל לשימור כמה שיותר עצים בתקופת ביצוע העבודות. נושא זה יתברר רק בעוד מספר שנים, בשלב התכנון המפורט לפני ביצוע העבודות. נדגיש כי בתכנית האקלים העירונית שפורסמה לאחרונה, התחייבה העירייה לשתילה של 100 אלף עצים חדשים בשנים הקרובות, בנוסף ל-260 אלף העצים הקיימים כיום בעיר".

>> ניתן להגיש את ההשגות על התוכנית שתוביל להרס גן הכובשים עד ה-5.12.2020. פרטים נוספים על מאבק התושבים והנחיות להגשת ההשגה – בעמוד הפייסבוק "מצילים את גן הכובשים".