פחד ביפו: יהודים וערבים דורשים לבחון את קיום מצעד הדגלים בעיר

פעם הם היו עשרה. איתמר בן גביר ומיכאל בן ארי במצעד הדגלים ביפו, 2011 (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)
פעם הם היו עשרה. איתמר בן גביר ומיכאל בן ארי במצעד הדגלים ביפו, 2011 (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)

בערב יום העצמאות האחרון מצעד דגלים - בהשתתפות מתנחלים חמושים, כוחות מג"ב גדולים ובהפרדה מגדרית - רוקן את רחובות יפו מתושבים. עכשיו הם רוצים לחזור, עם מצעד דומה ביום ירושלים הקרוב, ומאות תושבי יפו פנו למשטרה ולעירייה בבקשה שלא יאפשרו לביזיון לחזור. וגם: מדוע קידמה העירייה את המצעד הקודם?

בשנת 2011 הגיעו אל כיכר השעון ביפו קומץ פעילים כהניסטים בהובלתם של איתמר בן גביר, מיכאל בן ארי וברוך מרזל במטרה לתקוע אצבע בעיניהם של של תושבי המקום הערבים ולערוך מצעד דגלים של עליונות יהודית בפרצופם. התמונות מאותו אירוע מעידות שכ-20 פעילים, בספירה נדיבה, הוקפו במאות שוטרים כדי לאפשר את הפרובוקציה הזאת. 12 שנים מאוחר יותר, בערב יום העצמאות האחרון, הם כבר היו מאות רבות במצעד דגלים לילי שהשתלט על הרובע הערבי-יהודי של תל אביב ורוקן את רחוב יפת מיושביו.

על פי דיווחי התושבים, ערב יום העצמאות 2023 היה קודר במיוחד ביפו, כשתושבים יהודים וערבים מסתגרים בבתיהם בפחד. לטענת התושבים, מרבית הצועדים הגיעו ליפו באוטובוסים מההתנחלויות כאורחי הגרעין התורני במקום (שהתנחל ב-2008 בלב שכונת עג'מי ומאז גדל ושגשג והתעצם), וביניהם צעירים חמושים רבים שאובטחו בידי כוחות מג"ב ושוטרים סמויים, נוכחות שאף פעם אינה מוסיפה שקט ברחובות יפו. תושבים רבים ביפו (וגם בתל אביב) הופתעו למצוא באתר העירייה עמוד המקדם את מצעד הדגלים ביפו וקורא לציבור להגיע ל"חגיגת עצמאות מסורתית לכל המשפחה", כשבשום מקום לא מצוין מי העומדים מאחורי האירוע.

תושבי יפו גילו לחרדתם כי ביום שישי בעוד קצת פחות שבועיים (19.5) מתוכנן להתקיים מצעד דגלים נוסף ביפו, הפעם לכבוד יום ירושלים, ופנו אל הרשויות במכתב חריף עליו חתמו מאות תושבים יהודים וערבים. "בשנים האחרונות מתקיימים בשכונותינו אירועים המוצגים כקהילתיים ומסורתיים, אך למעשה הינם אירועים אידיאולוגיים המקבילים למצעדי הדגלים שמקיימים תושבי ההתנחלויות בעיר העתיקה בירושלים", כתבו התושבים. "אירועים מסוג זה הולכים ומתרבים, מתקיימים מספר פעמים בשנה, בכלל זאת ביום העצמאות וביום ירושלים. לצערנו, אירועים אלה מטילים אימה על תושבי יפו עליהם אנו נמנים. בשנה שעברה הצעדה כללה מקרים של אלימות והטרדה, בכלל זאת שירת 'שיישרף לכם הכפר', יריקות וקללות כלפי עוברי אורח, ואיומים כלפי ילדים ערבים. חלק מהחתומים מטה היו עדים לאירועים אלה ואף ניסו להזעיק את המשטרה".

אזרחים חמושים במצעד הדגלים ביפו, ערב יום העצמאות 2023 (צילום: אנונימי)
אזרחים חמושים במצעד הדגלים ביפו, ערב יום העצמאות 2023 (צילום: אנונימי)

עוד הוסיפו התושבים במכתבם כי "בעקבות מקרים אלה, מצעד יום העצמאות השנה התקיים כאשר התושבים סגורים בבתיהם, רחובות יפו במסלול הצעדה ריקים מאדם, באווירה מאיימת שאינה הולמת את ציון יום העצמאות, או כל חג שהוא. הצעידה התבצעה בהפרדה מגדרית, השתתפו בה נערים חמושים בנשק, והיא לוותה בנוסף למשטרה האזרחית גם בחיילי משמר הגבול וכוחות מיוחדים". מפרסום הצעדה באתר העירייה הסיקו התושבים כי היא מעניקה לה את חסותה, ופנו אליה בדרישה כי אישור המצעד ב-19.5 "יוקפא לאלתר לצורך קיום דיון בנושא בהשתתפות התושבים, וכי חגים ומועדים עבריים ואחרים יצויינו באופן פלורליסטי ומזמין, ללא אלימות כלפי בני דתות אחרות, וללא השתתפות אזרחים חמושים".

המשנה למנכ"ל העירייה רובי זלוף השיב לתושבים והבהיר ש"מצעד הדגלים אינו עירוני ואינו בחסות העירייה, מדובר ביוזמת תושבים. יפו היא מרחב מגוון ומתקיימות בו תהלוכות רבות לאורך שנים רבות. רק בחודש האחרון התקיימו צעדות של מאות ואלפי משתתפים מטעם המועדון המוסלמי לקהילה המוסלמית, ומטעם האגודה האורתודוקסית לקהילה הנוצרית, וכן לקהילה היהודית". עוד הוסיף כי האחריות על אישור תהלוכות ומסלולן נמצא בלעדית בידי משטרת ישראל.

מקום טוב לערוך בו צעדת דגלים בסך הכל. כוחות מג"ב ביפו, אפריל 2021. (צילום: אחמד ג'רבלי\AFP\גטי אימג'ס)
מקום טוב לערוך בו צעדת דגלים בסך הכל. כוחות מג"ב ביפו, אפריל 2021. (צילום: אחמד ג'רבלי\AFP\גטי אימג'ס)

תשובתו של המשנה למנכ"ל הותירה את התושבים מופתעים, כי אם האירוע אינו בחסות העירייה, מדוע הוא מתפרסם באתר העירייה וקורא לתושבי העיר להצטרף? והצעדות המוסלמיות והנוצריות המדוברות, האם גם הן נערכו בהפרדה מגדרית? תושבי יפו מכירים היטב את תהלוכות הכריסמס והרמדאן ברחובות הרובע, ומדובר תמיד באירועים פתוחים ומזמינים גם לקהל הלא-מאמינים. קשה לומר שזה המצב בצעדות הדגלים המדוברות.

מדוברות עיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה כי "פרסום המצעד, אשר כאמור אינו עירוני, תחת אירועי חגיגות פארק האדום באתר העירייה, נעשה בטעות והנהלים בנושא זה יחודדו. נדגיש כי הצעדות מטעם המועדון המוסלמי לקהילה המוסלמית ומטעם האגודה האורתודוקסית לקהילה הנוצרית, שהוזכרו במכתבו של המשנה למנכ"ל, לא התקיימו בהפרדה. כך גם לגבי אירועי או מצעדי יום ירושלים באם יתקיימו בעיר, שככל הידוע לנו אינם אמורים להתקיים בהפרדה. נמשיך לשמור על יפו חופשית לכלל האוכלוסיות שבה".