בחירות זה לא צחוק? מצעד המועמדים המוזרים

חשבתם שאסף הראל הוא הטייפקאסט הכי לא צפוי להתמודדות על ראשות העיר? תחשבו שוב. בארץ וגם בעולם הרימו גבה על מועמדים שונים ומשונים, ולפעמים אף התפלאו לגלות שהם הצליחו לזכות בכל הקופה ולקטוף את הג'וב הנחשק של ראש העיר. שלפנו לכם מהמרתפים כמה מהמתמודדים המוזרים, ההזויים והמשוגעים ביותר שנראו בזמן האחרון

27 באוקטובר 2018
יאללה בית"ר? ארקדי גאידמק (צילום: ויקיפדיה)
יאללה בית"ר? ארקדי גאידמק (צילום: ויקיפדיה)

ארקדי גאידמק – מתמודד לראשות עיריית ירושלים

באמצע העשור הקודם נכנס לחיינו במפתיע איש העסקים ארקדי גאידמק, אחרי שרכש חלק ניכר מקבוצת בית"ר ירושלים, והרים את כל המדינה עם השיר המפורסם "אני לא קונה, לא קונה שום דבר  – לא חולצות, לא בתים, אפס, גורנישט, שום דבר". חלקנו נזכרים בו בגיחוך בגלל אותה הפרסומת שהוא הקליט לחברת פלאפון, אבל מדובר באיש רציני ביותר שהחליט להתמודד על ראשות עיריית ירושלים. בשנת 2007, הרבה לפני שצעדנו ברחובות במחאה על מחירי הדיור, גאידמק הקים את מפלגת "צדק חברתי", ושנה מאוחר יותר רץ לראשות העיריה. עם אחוזים בודדים גאידמק נחל כשלון חרוץ ואפילו לא הצליח לעבור את אחוז החסימה. כנראה שזה זעזע אותו  עד כדי כך שהוא החליט לעזוב את הארץ בחזרה למוסקבה.

אם תהיתם מה עלה בגורלו, אז גאידמק עצמו ישב בכלא אחרי עסקת נשק עם אנגולה, ומפלגת "צדק חברתי" עדיין קיימת. היא חברה ל"מועצת האזרחים הוותיקים" כדי להתמודד בבחירות הקרובות לכנסת.

לפחות הוא לא שיעמם. (צילום: ויקיפדיה)
לפחות הוא לא שיעמם. (צילום: ויקיפדיה)

רוב פורד – ראש עיריית טורונטו

האיש הבא יכול, ככל הנראה, לקבל את התואר "ראש העיר הכי שערורייתי בעולם". בשנת 2010 נבחר פורד לכהן כראש עיריית טורונטו אחרי שקצת פחות מחצי מהמצביעים החליטו לתרום לו את קולם בהבטחה שיעצור את בזבוז הכספים בעירייה. במהלך כהונתו פורד התבטא נגד בני מיעוטים, תועד מהלך שיכור ברחובות טורונטו ואם זה לא מספיק, הוא גם דיבר בפומבי על חיי המין שלו ונחשד במעשים אלימים כלפי אשתו. בשנת 2013 החלו לדווח בטורונטו על כך שראש העיר תועד משתמש בקראק. כיאה לפוליטיקאי מדופלם פורד הכחיש את השמועות, אך כעבור זמן קצר נאלץ להודות באמת אחרי שפורסם סרטון שמפליל אותו במעשים. ואיך הוא תירץ את זה? פורד טען שזו כנראה אחת ההשלכות של בעיית השתייה שלו. מה נאמר, גם ראשי עיר יכולים לטעות.

אין, אין חגיגה, בלי, בלי מועצה. משה דץ (צילום: מתוך פייסבוק)
אין, אין חגיגה, בלי, בלי מועצה. משה דץ (צילום: מתוך פייסבוק)

משה דץ – (כמעט) התמודד על ראשות עיריית גבעתיים

אם לא הסתפקנו בהיותו של משה דץ כוכב ילדים שגידל פה לפחות דור וחצי, היינו נגיעה מלקבל אותו בתור ראש עיריית גבעתיים. בפברואר השנה החלו לרוץ שמועות על הכוונה של דץ להתמודד על תפקיד ראש העיר, והוא אף אישר אותן בפרסומים שונים, כשמסר שבשנה החולפת קיבל המון פניות מתושבי העיר, וכאשר הבקשות להתמודדותו רק עלו וגברו, הוא הבין שעליו לשקול ברצינות את האפשרות לרוץ לראשות עיריית גבעתיים. עוד הוסיף דץ שהוא מאוד פעיל בנעשה בעירו ושמופעל עליו לחץ גדול מאוד לרוץ בבחירות באוקטובר. האיש והתלתלים החזיק את כל המדינה במתח במשך חצי שנה, אבל אכזב את המעריצים כשהודיע שלא ימשיך עם הרעיון השאפתני, ויוותר על הבחירות לראשות העיר – לפחות הפעם. אנחנו נחכה לו בבחירות הבאות, ובינתיים נסתפק בעוד מופע עם הכבשה שושנה.

גלן ג'ייקובס. (צילום: מתוך האתר הרשמי)
גלן ג'ייקובס. (צילום: מתוך האתר הרשמי)

המתאבק גלן ג'ייקובס "קיין" – ראש עיריית קנוקס, טנסי, ארצות הברית

אם השם גלן ג'ייקובס לא נשמע לכם מוכר, אתם כנראה לא מעריצים שרופים של תחרות ההיאבקות WWE. ומה הקשר בין היאבקות ובין ריצה לראשות העיר? מסתבר שדי פשוט לעשות שרירים בפוליטיקה אחרי שמכנים אותך "המפלצת האדומה הגדולה " או "השד המועדף על השטן".

כמו עוד הרבה פוליטיקאים, גם לג'ייקובס יש עבר משפחתי צבאי עשיר: הוא נולד בספרד כחלק משושלת נחתים בצבא האמריקאי. כבר בגיל צעיר הוא החל לפתח את גופו, ובאמצע שנות ה-90 פרץ כמתאבק בכינוי קיין. אבל קיין רצה ככל הנראה משהו מעבר, ובשנתיים האחרונות הקפיד לחזר אחר המפלגה הרפובליקנית בארצות הברית. בנובמבר 2016 הודיע כי ישקול את כניסתו לפוליטיקה, וזכה בבחירות לראשות עיריית קנוקס באוגוסט האחרון. מדובר בימים הראשונים של קיין בתפקיד, ומכאן נשאר לנו לקוות שאולי דווקא בתור מתאגרף הוא יפעל למיגור האלימות ברחובות טנסי.

אגב, ג'ייקובס הוא לא ראש העיר המתאגרף היחיד שהיה פה, הוא כנראה שאב השראה מג'סי ונטורה שבתחילת שנות ה-90 כיהן כראש עיר במינסוטה, ומאוחר יותר אף הפך להיות מושל המדינה.

רץ למיאו-צת העיר. החתול סטאבס (צילום: מתוך פייסבוק)
רץ למיאו-צת העיר. החתול סטאבס (צילום: מתוך פייסבוק)

החתול סטאבס – ראש עיר בטלקיטנה, אלסקה, ארצות הברית

כן כן, קראתם נכון. מסתבר שלא רק בגילמן מהללים חתולים ומקנים להם מעמד מלכותי. עיירה שלמה באלסקה בחרה בחיה הפרוותית לעמוד בראשותה. זה התחיל לפני קצת יותר משני עשורים בטלקיטנה שבדרום-מרכז אלסקה, כשלתושבים המקומיים, לפי השמועות, נמאס מראשי העיר "האנושיים" שנבחרו לייצג אותם בעירייה. מה עושים במקרה כזה? פשוט מכריזים על חתול בתור ראש העיר החדש! בשנת 1997 סטאבס הוכרז כראש העיר של טלקיטנה, אחרי שנמצא בתוך קופסה מלאת גורים ליד חנות כלבו. מכאן הדרך לפוליטיקה הייתה קצרה: החנות הפכה למשרדו של ראש העיר, וסטאבס הוכתר כאטרקציה התיירותית המרכזית של העיירה. אמנם לא היו לו זכויות חוקתיות, אבל החתול כיהן כראש העיר עד לפני כשנה, ופרש מעט לפני שהלך לעולמו. במישיגן לקחו השראה מבחירתו של סטאבס, וביולי האחרון בחרו גם שם בראש עיר חתולי. אולי גם אנחנו הישראלים צריכים לבדוק את העניין ולבחור את ראש העיר הבא על סמך כפות רגליים חתוליות  ותאווה בלתי נשלטת ללקק שמנת.

מושל עם שרירים. ארנולד שוורצנגר (צילום: פייסבוק)
מושל עם שרירים. ארנולד שוורצנגר (צילום: פייסבוק)

השחקן ארנולד שוורצנגר – מושל קליפורניה

טוב, אולי לא מדובר בראש עיר אלא בראש מדינה בארצות הברית, אבל אנחנו חייבים להודות שהכתבה הזו לא הייתה שלמה בלי האיש והאסטה לה ויסטה. הביצה האמריקנית סערה וגעשה כשבשנת 2003 החליטו בקליפורניה להדיח את המושל המכהן, ולהחליף אותו במודל משופר. כיאה לגיבור שהציל את העולם לא פעם, ארנולד שוורצנגר נחלץ להציל את הנסיכה (הלא היא מדינת קליפורניה), והודיע על התמודדותו לתפקיד המושל. גם ההכרזה על הקמפיין מתאימה לרוח של תעשיית הבידור האמריקנית: שוורצנגר הודיע על כך בתכנית הלילה Tonight Show עם ג'יי לנו. בחסות המחנה הרפובליקני, שוורצנגר הצליח "לחסל" את הרשעים, והפך למושל השלושים ושמונה של מדינת קליפורניה. האהדה כלפיו הייתה כה גדולה, כך שהוא נבחר פעם נוספת לתפקיד בבחירות שהתרחשו ב-2006, הפעם לכהונה מלאה. אבל מעריצים לחוד ופוליטיקה לחוד; שוורצנגר ספג ביקורות פוליטיות על פועלו במשכן, בעיקר על ניהול התקציב שלו, והודיע שלא יתמודד על התפקיד פעם נוספת. אמנם החוק האמריקאי קובע שאדם יכול להיבחר לנשיאות רק אם נולד על אדמת ארצות הברית, אבל אנחנו בטוחים שיום יבוא והגוברנייטור ישוב לכיסא הפוליטי, הפעם בתור האזרח מספר 1.