קיי-פופ, טיקטוק ומחאה בועטת: הייתה שנה טובה?

רגע לפני שהיא מגישה את מצעד הפזמונים השנתי, טל ארגמן מתפנה לסקור את הטרנדים הבולטים בשנה הלא פשוטה שעברה על המוזיקה העברית. נקודות אור: הקאמבק של הזמרות היוצרות, שירי מחאה ושם טוב האבי

נועה קירל בקליפ של "מיליון דולר"
נועה קירל בקליפ של "מיליון דולר"
16 בספטמבר 2020

1. מאז ומתמיד היו בארץ זמרות ויוצרות מוכשרות, וגם השנה מאחורי הלהיטים הגדולים עמדו נשים חזקות וייחודיות, שיש להן אג'נדה וחשוב להן להשמיע את קולן. נטע ברזילי, מארינה מקסימיליאן, דניאלה ספקטור, נרקיס ודיקלה, שכותבות את חומריהן כבר שנים רבות, נועה קירל עם אריזת הפופ המלוטשת, ויסמין מועלם, השחקנית החדשה במגרש, עם שירי העצמה מרעננים.  

2. בשנה מלאת אתגרים וקשיים בעולם התרבות, שבה אין תופעות מוזיקליות חדשות או המנוני קיץ, לא יוצאים יותר מדי אלבומים, סיבובי הופעות מוקפאים ובמקומם יש לייבים בזום, בבתים, בקפסולות או בזאפה מול מצלמות, בלטו אמנים חדשים ומסקרנים. שם טוב האבי, תופעת ההיפ הופ החמה, אלה לי שהביאה את הקיי פופ בעברית, המוסיקאי עקיבא עם להיטי ענק כמו "פשוטים" ו"אל תעזבי ידיים", ובצד האלטרנטיבי נגה ארז עם הטאץ' האלקטרוני הבועט שלה.

3. הפאוזה ממירוץ החיים האינטנסיבי וההתכנסות בבתים אפשרה לאמנים קרקע פוריה ליצירה, וקיבלנו לא מעט שירים אינטימיים מרגשים: דודו טסה עם "תביאי איתך יין" ו"מתי לחזור", ג'ירפות הוציאו את "היא לא יודעת למה",  הקליפ של קרן פלס ורוני אלטר ל"באת לי פתאום" איחד מוסיקאיות ישראליות מכל העולם, ויצאו פרויקטים חשובים כמו "צו השעה" לשימור התרבות הישראלית ו"הגל השני", רווי הכשרונות המקומיים, שהתקבצו ליצירה משותפת ממרחק.

4. אמנים שהרגישו שהמצב מבעבע בהם ולא יכלו יותר לשתוק הוציאו שירי מחאה. טונה אירח את שלום חנוך ב"הטוב, הרע ואחותך", הדג נחש שיחררו את "בומבה" והחצר האחורית חזרו עם "הפסיקו את המוזיקה" הנוקב.

5. משבר הקורונה נתן פתח לפלטפורמת הטיק טוק שכל מי שמעל לגיל 16 לא בהכרח מודע לגודלה, והאפליקציה הממכרת השתלטה על כולנו. תעשיית המוסיקה הבינה שלהיטים יכולים לצמוח גם משם, ולא בהכרח צריכים להתבסס על כמות השמעות בערוצים המסורתיים. "דיבור נגוע" של סטפן ומרגי, עידן רייכל יוזם צ'אלנג' כדי להגיע לעוד קהלים, ונטע ברזילי מגיעה למיליון עוקבים, כל אלה הם רק כמה דוגמאות לשימוש שעשו אמנים בטיקטוק.

6. למרות שהשנה האחרונה היתה נטולת אפשרויות לאסקפיזם מידיים שהיו זמינים ונגישים בעבר, כמו חופשות בחו"ל ובילויים, קיבלנו גם כמה להיטי פופ מרימים ומקפיצים – מ"לא יוצא למסיבות" הסוחף של מרגי, ועד "שבוע טוב" האופטימי של אברהם טל. שתהיה לנו שנה טובה.

טל ארגמן תגיש יחד עם מאיה אלקולומברה ושיר זיו את המצעד הישראלי השנתי ביום שישי הקרוב, ערב ראש השנה, בכאן 11 ובכאן גימל.